گزارش جلسه وحدت تشکیلاتی وحدت خواهان حزب متحد ملی با شورای انسجام و هماهنگی امور حزبی در اروپا

 

جون ـ ۲۰۱۷ م

 

به تاریخ ۶ جون ۲۰۱۷ وحدت تشکیلاتی ،  وحدت خواهان حزب متحد ملی با شورای انسجام و هماهنگی امور حزبی در اروپا تامین گردید .

جلسه ساعت  ۷:۱۵ شام از طریق پال به همکاری رفیق صفت الله عملیار مسوول شعبه اسناد و ارتباط شورا در حالی دایر گردید که ۵ تن از اعضای شورا بنا بر معاذیر معقول در جلسه حضور نیافت و اشتراک اکثریت قاطع اعضای شورا تدویر جلسه را رسمیت داد .

رفیق کاوه کارمل ، بعد از پیشنهاد اجندای جلسه که به اتفاق ارا تصویب گردید ، صحبت افتتاحییه مختصر نمود و گفت : نشست امروز ما یک گردهمایی استثنایی است . مسرت دارم که با رفقای همرزم خود که مدت ها قبل از آنها شناخت دارم و با آنها صحبت های داشتم دریک جلسه مشترک حضور داریم . امروز شما شاهد حادثه فوق العاده پراهمیت در حیات سیاسی تشکیلاتی ما در اروپا خواهید بود. انتظار داشتم وحدت و یکجا شدن رفقا را درین سطح عالی رهبری اروپا را شاهد باشم . خوشبختانه در نتیجه تماس های مکرر و خسته گی ناپذیررفقا این هماهنگی و توافق میسر شد . قبل از همه می توانم خاطرنشان بسازم که ، هرگونه تبلیغات منفی مبنی بر تسلیم شدن ، پیوستن ... دراینجا مطرح نیست . رفقا ما باهم اختلافات را مرفوع کردیم ، نکات مشترک کار را دریافتیم ، فعلا در این سطح ؛و بعدا عنقریب در سطح کشورها و سازمان ها این پروسه را عملی و تکمیل خواهیم کرد . به نسبت مصروفیت مسوول شعبه تشکیلات ، رفیق داود کرنزی معاون شعبه تشکیلات در زمینه گزارش شعبه تشکیلات را به شما ارایه می نمایند .

در ادامه نشست رفیق داود کرنزی معاون شعبه تشکیلات یادآورشد: اجازه دهید به نوبه خود اشتراک شما رفیق ها را دراین جلسه که لحظه ایی بعد نام های پرافتخار شانرا معرفی خواهم نمود، خیر مقدم بگویم . شما یاران همراه و همسوی ما هستید که پیرامون مصوبات رهبری حزب ، میکانیزم وحدت ، ضرورت وحدت همه نیروهای ترقی خواه ، به خصوص اعضای سابق حزب دموکراتیک خلق افغانستان ( حزب وطن ) نظر مشترک داریم . به این سبب یکدیگر را دریافتیم  و روی مسایل به توافق رسیدیم . تماس مستقیم و کاری بعد از نشر اعلامیه وحدت خواهان که از نام رفیق حبیبی و اکثریت مسوولین کشورها ، کادرها و فعالین حزب متحد ملی در اروپا به نشر رسید، برقرار شد. کمیته کار انسجام و هماهنگی امور حزبی در اروپا در مورد یکجا شدن داوطلبانه وحدت خواهان حزب متحد ملی ، به شعبه تشکیلات وظیفه سپرد که با رفقا به خصوص انجینر رحیم حبیبی در تماس شوند . این رابطه برقرار شد ، صحبت های صمیمانه چند بار تکرار گردید و هر دو جانب به یک میکانیزم معقول و قابل قبول یکجا شدن رفقا به پروسه وحدت موافقه کردند . من معتقد هستم که ما و وحدت خواهان متحد ملی در همه کشورها در سطوح گوناگون و روزمره ، چون مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و عملکردهای مشترک تماس های رفیقانه داشتیم . این رابطه ها و شناخت های تاریخی و زبان مشترک ، موجب دریافت راه حل آسان تامین وحدت گردید . من از تمام رفقای که در پیشبرد این پروسه سعی کردند و کار مشترک انجام دادند اظهار سپاس می نمایم و به آن به مثابه یک عملکرد نمونه و قابل تعمیم برای همه می نگرم . از شما انجینیر حبیبی به خاطر حوصله مندی تان در بحث ها و جلساتی که داشتید و کار خسته گی ناپذیر را انجام داده اید سپاس گزاریم .

بر اساس توافق جانبین ۱۲ رفیق به عضویت شورای انسجام پیشنهاد گردید :

۱ ـ رفیق انجینیر رحیم حبیبی     بریتانیا

۲ ـ رفیق عبدالصمد کارمند        المان

۳ ـ رفیق سلیم کارگر              ناروی

۴ ـ رفیق زمری قیام              سویدن

۵ ـ رفیق محمد انور قاطع        بریتانیا

۶ ـ رفیق نورمحمد دلداربیک    المان

۷ ـ رقیق فرید سیاووش          هالند

۸ ـ رفیق نورمحمد سلطانی      بریتانیا

۹ ـ رفیق عبدالبشیر کامه وال    هالند

۱۰ ـ رفیق حفیظ الله اشرفی      هالند

۱۱ ـ رفیق میراجان شهابی      بریتانیا

۱۲ ـ رفیق زرغونه ولی         المان

رفقای حاضر در جلسه به عضویت ۱۲ اعضای جدید در فوق موافقت کردند .

همچنان برای موثریت هر چه بیشتر کار شورای انسجام و هماهنگی ۲ تن هر یک رفقا اسد رهیاب و سید عبدالقادر ، به موافقه اعضای حاضر در جلسه به عضویت شورا ارتقا داده شدند .

سپس از جمله اعضای جدید شورای انسجام و هماهنگی رفقا هر یک :

۱ ـ انجنیر رحیم حبیبی

۲ ـ صمد کارمند

به موافقه اعضای اشتراک کننده در جلسه به عضویت کمیته کار شورای انسجام و هماهنگی پذیرفته شدند .

رفیق کرنزی گزارش داد که اکنون تعداد اعضای شورای انسجام و هماهنگی امور حزبی در اروپا به ۳۶ تن ارتقا یافته و تعداد اعضای کمیته کار به ۶ تن می رسد و او برای تمام اعضای شورا و کمیته کار در مورد اجرای وظایف مبرم و تاخیر ناپذیر حزبی ابراز موفقیت نمود .

در ادامه رفیق کاوه در ضمن ستایش از کار و فعالیت انجام شده ، ادامه داد : در نتیجه توافق کامل رفقا روی موضوع تشکیلاتی مطرح شده امروز ، که همه تان سنگ تهداب ساختار با ارزش را گذاشتید و به صورت دموکراتیک مساله تشکیلاتی را حل نمودید ، به شما تبریک می گویم . امیدوارم با سایر رفقا ، دوستان ، احزاب و سازمان های همسو که براساس شماری از محوظات از پروسه وحدت فاصله گرفته اند؛ در نتیجه مذاکرات و تفاهمات سودمند و آینده نگر در راه ایجاد یک حزب فراگیر ، پیشرو، انسان محور و عدالت پسند ؛ بر بنیاد منافع و خواست های مردم  افغانستان به نتایج سودمند برسیم. اکنون از رفقا انجنیر رحیم حبیبی و اسماعیل غرنی تقاضا می نمایم صحبت نمایند ، بعد از آن مایک را آزاد می گذاریم اگر رفقا نظریات و یا پیشنهاداتی داشته باشند لطف نموده نوبت بگیرند.

به تعقیب آن رفیق انجنیر حبیبی عضو کمیته کار شورای انسجام و هماهنگی گفت : در شیوه و پیشبرد کار بخش اول و توافق صمیمانه شما ابراز سپاس می نمایم . امیدوارم به کار پرثمر آینده حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان با نیروی بیشتر ادامه دهیم . من و سایر رفقا حرف های فراوان برای بیان داریم ، اما اکنون به صورت موجز می خواهم بگویم : من به این وحدت از لحاظ اصول و تداوم در کار جمعی و ارگانیک می نگرم ، اگر هدف اقدام موقتی و زودگذر باشد برای همه ما زیان  آور خواهد بود . من و چند رفیق شاهد اوضاع و احوالی بودیم که وقت را از دست می دهیم . به بهانه های جزیی پروسه وحدت به درازا کشانیده می شد . تصمیم گرفتم با کدرها ، فعالین و مسوولین کشورها در تماس شویم و صف را به نام  وحدت خواهان حزب متحد ملی به وجود آوریم و شما امروز این حقیقت را مشاهده می کنید . از موانع و میدان های پر از نقب ها گذشتیم . بدون توجه به تبلیغات منفی که در صحبت مقدماتی رفیق کاوه انعکاس یافت ، راه خود را با شهامت دلیری و بدون هراس به پیش گرفتیم ، تا اینکه تفکر وحدت تقویت یافت . این کار ساده نبود ، مشکلات سد راه داشتیم  و آنرا دسته جمعی مرفوع ساختیم ، همین اکنون سلسله پرابلم های  موجود است که در جریان و پیشرفت کار صادقانه جمعی ما و شما مرفوع خواهد شد . یعنی این پروسه زمانگیر است .

چرا ما قضیه وحدت و وحدت خواهی را که از تفکر چند نفر به وجود آمده جدی گرفتیم ؟ تجارب چند سال جدایی ما را به این نتیجه رساند که ما به تنهایی نمی توانیم که کاری را در زمینه انجام دهیم . ما از حرکت زمان عقب ماندیم و این فاصله بیش تر می گردد . اگر یکجا نشویم اعتماد مردم را از دست می دهیم . قضایای موجود کشور فضای سوزنده ای را در شیوه و نحوه پیشبرد حاکمیت به وجود آورده است . مردم نگران امنیت جان و مال و ناموس خود اند . سو تفاهمات ، تضادهای قومی ، ملی ، زبانی و مذهبی را دامن زده میشود . انکشافات در اطراف کشور ما ، منطقه و جهان نگران کننده است . همه این مسایل ناگزیری وحدت ترقی خواهان را حتمی می سازد . پیشنهاداتی دارم که یک قسمت  آن برای بلند بردن سطح کارایی سیاسی و تشکیلاتی روزمره ما و قسمت دیگر آن شامل برنامه های درازمدت کار ما وشما باید گردد . ایجاد یک اتاق گفتمان و تفکر در سطح اروپا از طریق پالتاک و حتا گاه گاهی در سطح کشور با نشست ها عملی است که ما را با نزدیک ساختن و آشنایی با تفکر جدید برای آینده و شنیدن و جمع آوری نظریات کمک می نماید .

ــ ما با استفاده از جمع آوری نظریات رفقا می توانیم به غنی ساختن برنامه و اساسنامه حزب که قرار است در کنگره حزب تصویب شود ، سهم رفیقانه خود را ادا می کنیم .

ــ همچنان کار با سازمان های همسو و همفکر یکی از عرصه های با ارزش و سرنوشت ساز برای اینده است نباید به  آن برخورد سطحی نماییم .

ــ کار با جوانان و قشر زنان ، آینده و دوام حزب را تضمین می کند ، باید تقویت شود . رفیق حبیبی در بخش از گزارش خود اضافه نمود ، تا جای که مطلع هستم و اسناد حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان را مطالعه نمودم ، حل مسایل ملی ، رفع منازعات منطقه وی ، توزیع عادلانه قدرت سیاسی مسایلی اند که در برنامه عمل حزب و خطوط سیاسی فکری آن درج است . حل این مسایل و در نظر گرفتن آن ما را در کارهای مهمی میهنی شریک می سازند و درغیر  آن ما از قضایا عقب می مانیم و ابتکار عمل به دست دیگران به صورت دایمی قرار می داشته باشد . من گفتم حرف ها فراوان است و وقت کم ، با این یک جمله صحبت خود را ختم می کنم :

وحدت پبروزی ماست !

وحدت شرف و اعتبارماست!

بعدأ رفیق محمد اسماعیل غرنی رشته صحبت را به دست گرفت چنین ادامه داد : خوشنود هستم که بعد از جرو بحث ها و چانه زنی های اضافه از یکسال توانستیم ، شما رفقای خیراندیش و آزاد اندیش را با خود داریم . در سیاست های دیروز ما به وجود  شخصیت های چون شما توجه اندک شده و بعضا به نام های گوناگون تجرید ویا کوبیده شدند . در سیاست ما همواره روی اساسات تشکیلاتی فوکس صورت گرفته و به تقویت کارفکری و تعمیق وعملی ساختن اهداف توجه جدی نشده است . بنأ وحدت ها و اتحاد های ما پایدار نبوده و بسیاری اوقات حزب با انشعاب های جبران ناپذیر مواجه گردید . عده ای برای حل معضلات پیجیده کنونی کشور بجای تعقیب راهکارهای دموکراتیک امروز، بعضأ به ادامه شیوه های از کار افتیده دیروز مبادرت ورزیده است. همچنان در نوشتار و تحلیل های ما هنوز انعکاس نظریات جدید که معرف دموکراسی معاصر باشد کمرنگ به نظر می رسند. لذا تلاش برای ایجاد و توسعه یک حزب دموکراتیک و وطنپرست که پایه های اساسی آنرا انتخابات از پایین به بالای ارگان های حزبی تشکیل دهند ، یکی از ضرورت های مهم جامعه افغانستان است . من مظمین هستم حلقه زدن کادرهای چون شما به دور حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان می توانند راه را بسوی تحقق اهداف حزبی به صورت بهتر هموار سازد .

در ادامه این جلسه باشکوه ‍بحث و گفتگوهای صمیمانه در رابطه به وظایف مطروحه حزب ملی ترقی مردم افغانستان ، متحول سازی حزب ، در شرایط کنونی وظایف مطروحه جدید ، شکل گیری حوادث در اطراف کشور ما و منطقه ، بازسازی و نوسازی سیاست و استراتیژی حزب ما راه اندازی شد ، که در آن رفقا : محمد آقا شیرزاد ، نورمحمد سلطانی ، زرغونه ولی ، عمر فیض ، نورمحمد دلداربیک ، صمد کارمند ، حمیدالله مفید ، سلیم کارگر ، گل احمد اندر ، محمد انور قاطع ، عبدالبشیر کامه وال ، میراجان شهابی ، ولی محمد زیارمل ، سردارمحمد ولی ، زمری قیام ، حکیم روان ، فرید سیاوش ، صفت الله عملیار و امیر محمد گران صحبت نموده و جانبداری شانرا از وحدت تشکیلاتی ابراز کردند . آنها با حمایت از تلاش های رهبری حزب و اثرگزاری آن در جامعه دیدگاه های خود را در عرصه های که فوقأ ذکر گردید بیان کردند .

این نشست صمیمانه و پر ثمر به آرزوی رشد و اثرگزاری هر چه فزونتر سازمان حزبی ما در اروپا ، تامین صلح و قطع جنگ و جنایت در کشور و جهان ، ساعت ۱۰ بجه و ۱۵ دقیقه شب به پایان رسید .

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۷ـ ۲۰۰۶