پیام تبریکیه دارالانشای حزب ملی ترقی مردم افغانستان به مناسبت اول می ، روز بین المللی کارگر

 

کارگران و زحمتکشان عزیز!

اول می ۲۰۱۶ میلادی مطابق ۱۲ ثور۱۳۹۵ خورشیدی، مصادف است با روز همبسته گی بین المللی کارگر. دارالانشای حزب ملی ترقی مردم افغانستان، به مناسبت این روز تاریخی و جشن بزرگ کارگران  و زحمتکشان کشور و جهان ، بهترین تبریکات و شادباش های خود را به نماینده گی از اعضای حزب، به تمام کارگران  و زحمتکشان کشور و جهان ، صمیمانه تقدیم می نماید.  از اول می ، این جشن باشکوه کارگران و زحمتکشان ، در کشور های جهان به اشکال مختلف ، تجلیل به عمل می آید. مردم آزادی دوست وصلح دوست جهان  با شرکت شان در شکوهمندی وعظمت این جشن می افزایند وباشور وهیجان از آن به شایسته گی تجلیل می نمایند. تجلیل از ، اول می سال ۱۸۸۶ میلادی را که در آن روز در حدود ۴۰۰ هزار کارگر از ۱۲۰۰ فابریکه و کارخانه شیکاگوی امریکا ، طی اعتصاب بزرگ شان ، خواستار کاهش ساعات کار از ۱۴ ساعت به ۸ ساعت ، تعدیل شرایط کار، تشکیل اتحادیه های کارگری وسایر حقوق شان گردیده بودند ، دراذهان ما تداعی می نماید. این اعتصاب بزرگ که خواست ها ی قانونی و برحق کارگران شیکاگو را به خوبی بازتاب می داد ، به طور بی رحمانه مورد یورش پولیس قرار گرفت؛ و اعتصاب کارگران به خاک وخون کشانیده شد. روزسوم پولیس روی کارگران آتش گشود ، پنج تن آنها کشته  و شماری از آنها مجروح گردیدند. روز چهارم اعتصاب کارگران بزرگ تر وعظیم تر شد ، پولیس رهبران اعتصاب را دستگیر و۴ تن آنها اعدام گردیدند. اما هیچ نیروی نه توانست تا این مبارزات کارگران را خاموش ساخته و توقف بدهد، برعکس این مبارزات پیروز مندانه ادامه یافت .

در جولای ۱۸۸۹ میلادی کنگره بین المللی سوسیالست ها در شهر پاریس دایر و بنابر پیشنهاد نماینده کارگران امریکا ، روز اول می به عنوان روز همبسته گی بین المللی کارگر ، اعلام گردید.

درافغانستان با مبارزات برای اهداف و خواست های سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و صنفی ، اعتصابات ومارش های بزرگ از اول می تجلیل به عمل آمده، این روز ثبت تقویم رسمی گردید.

کارگران افغانستان در شرایط کنونی ، با پایین بودن معاشات، امتیازات وحقوق تقاعد، عدم مصوونیت کاری، نا امنی، عدم رعایت ساعات کار، نبود امتیازات لازم ، نقض حقوق ، نداشتن حق استراحت و رخصتی جداً مواجه هستند؛ و کارگران افغانستان خواستار تغییرات لازم در قانون کار، تحقق ( ۱۹) کنوانسیون بین المللی به ارتباط حقوق کارگران و بهبود شرایط کار درکشور می باشند.

حزب ملی ترقی مردم افغانستان، از منافع وحقوق اقتصادی و اجتماعی کارگران و زحمتکشان، از خواست ها و مطالبات اقتصادی و صنفی آنها ، تامین مصوونیت و محیط محفوظ کار و تخنیک ایمینی در تمام مراکز تولیدی که بسیار اندک است و حمایت از اصل مزد مساوی در برابر کار مساوی برای مردان و زنان، افزایش سطح دست مزد کارکنان سکتورهای دولتی و خصوصی ومقاعدین، تامین امنیت کار و تصویب قوانین عادلانه در حمایت از حقوق کارگران، دهقانان و پیشه وران، از مبارزات عادلانه وحق طلبانه کارگران و زحمتکشان، ازارتقای نقش آنها در نظام سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی واقتصادی کشور ، از تحولات اجتماعی به نفع توده های مردم ، از توزیع عادلانه ثروت ها ودرآمد های ملی و از عدم تمرکز قدرت و ثروت در دست حلقات محدود ، حمایت می نماید.

دارالانشای حزب ملی ترقی مردم افغانستان یک باردیگر اول می روز بین المللی کار گر را به همه کارگران و زحمتکشان کشور و جهان از صمیم قلب تبر یک وتهنیت می گوید.

زنده باد افغانستان!

فرخنده باد اول می روز همبسته گی بین المللی کارگر !

 

با تقدیم  احترام

پوهاند داکتر محمد داوود راوش

رییس حزب ملی ترقی مردم افغانستان


بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۴/ ۱۶ـ ۲۹۰۴