پیام کمیته اجراییه حزب مردم افغانستان

به مناسبت اول می روز جهانی کارگر

 

 اول می مطابق ۱۱ ثور، مصادف است با روز جهانی کارگر. از این روز بین‌ المللی توسط تمام احزاب و سازمان‌های ترقی ‌خواه، دموکراتیک و عدالت پسند که برای آزادی، دموکراسی، ترقی و عدالت اجتماعی در سراسر جهان مبارزه عادلانه می ‌نمایند و قربانی‌های فراوانی را در این راه متحمل گردیده و می‌گردند، با شایسته گی و شکوهمندی تجلیل بعمل می ‌آید.

 کمیته اجراییه حزب مردم افغانستان به مناسبت اول می روز جهانی کارگر بهترین تبریکات و صمیمانه ‌ترین شاد باش‌های خویش را به همه کارگران و زحمتکشان کشور و سراسر جهان تقدیم نموده موفقیت و پیروزی در تمام عرصه‌های زنده‌ گی برای آن‌ها آرزو دارد.

 اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کنونی جهان بیانگر آنست که مبارزه برای ایجاد نظام‌های دموکراتیک، کاهش فقر و بیکاری، حمایت از آزادی، دموکراسی، ترقی و عدالت اجتماعی، خواست تاریخ بوده و تلاش برای تحقق آن‌ها، از وظایف عمده، انسانی و اخلاقی، هر انسان آگاه و مبارز بشمار می ‌رود.

 افزایش و تعمیق بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود در جهان، تهدید صلح و امنیت جهانی، تجاوزات و مداخلات نظامی علیه استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها و نظام‌های قانونی و انتخابی آن‌ها به بهانه حمایت از دموکراسی و توسعه آن، جهان بشریت را به پرتگاه نیستی و تباهی کشانیده است. همچنان پشتیبانی از افراطیت، بنیاد گرایی و عقب گرایی؛ تربیه، تمویل، تسلیح و صدور تروریزم، امنیت و ثبات منطقه وی و جهانی را بیشتر از گذشته مورد تهدید قرار داده و از تروریزم بحیث افزار سیاسی استفاده به عمل می‌آید.

 مبارزه به خاطر آزادی، دموکراسی، ترقی و عدالت اجتماعی با مبارزه برای صلح، امنیت و ثبات منطقه وی و جهانی پیوند منطقی داشته که به تساند و همبسته گی شکست‌ ناپذیر تمام نیروهای دموکراتیک و ترقی ‌خواه، در سراسر جهان نیاز جدی و تاخیرناپذیر دارد.

 طبقه کارگر افغانستان، امروز از لحاظ سیاسی، سازمانی و اجتماعی تشکل لازم نداشته، با داشتن چنین وضعیتی نمی ‌تواند در اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرگذار باشد. قبل از بحث روی تاثیرگذاری آن بر اوضاع کشور، لازم است تا طبقه کارگر افغانستان در احزاب دموکراتیک و ترقی ‌خواه کشور متشکل و بسیج گردیده و برای حقوق و آزادی‌های طبیعی و قانونی خود مبارزه نمایند.

 حزب مردم افغانستان به نقش تاریخی، به کار و مبارزه طبقه کارگر و تمام زحمتکشان کشور، اهمیت بزرگ قایل بوده و باور دارد که این طبقه پرتوان می ‌تواند در تمام تحولات دموکراتیک کشور، نقش مهم و سازنده‌ای خود را انجام دهد.

زنده باد کارگران و زحمتکشان افغانستان!

فرخنده باد اول می روز جهانی کارگر!

 

پوهاند دکتر محمد داوود راوش

رییس حزب مردم افغانستان

 

بامداد ـ پیام ها و گزارش ها ـ ۱/ ۱۵ـ ۲۹۰۴