برپایی محفل بزم و سخن  به مناسبت نوروز باستانی در شهر هامبورگ المان

 

گزارش ویژه بامداد از شهر هامبورگ المان

پس از سالها سکون وسکوت یکبار دیگر از روز  نوروز باستانی از سوی شورای هامبورگ حزب مردم افغانستان با برپایی محفل شکوهمندی تبجیل گردید.

خبر نگار تارنمای بامداد از شهر هامبورگ المان خبر می دهد، در این محفل که روز شنبه اول نوروز سال ۱۳۹۴خورشیدی برابر به ۲۲ماه مارچ سال ۲۰۱۵ترسایی در سالون  (زیبیک) شتایلزوب شهر هامبورگ بر پا گردید، بر طبق برنامه پیشبینی شده ، پس از آنکه بانو قیام گوینده وگرداننده موفق با خوانش سروده ای زیبای از خوشحال خان ختک محفل را بازگشایی نمود ، ازرفیق مستمندی رییس شورای هامبورگ حزب مردم افغانستان دعوت نمود تا این محفل را گشایش دهد.

رفیق مستمندی طی صحبتی مفصلی یاد آور شد:

«رفیق ها ، دوستان ومهمانان گرانقدر ! پیش از همه اجازه بدهید ، تا از نام شورای هامبورگ حزب مردم افغانستان فرارسی جشن نوروزی جمشیدی بلخی  وبهار سال ۱۳۹۴خورشیدی را به شما یاران ، دوستان ، وهمباوران عزیز تبریک وشادمان بگویم ، آرزومندم تا سال جدید را با شادمانی وتندرستی آغاز نموده باشید. نوروز به روایت تاریخ جشن کهن ودیرینه ی بلخی است که ریشه به دولت پیشدادیان  دارد.به روایت فردوسی جمشید پیشدادی این جشن را پی نهاد.» در یک بخش دیگر بیانیه رفیق مستمندی به ویژه گی های برپایی جشن نوروز در کشورعزیز ما افغانستان ، اشاره  شده بود.

 

رفیق مستمندی بیانیه اش را به آرزومندی سال شادمانی وتندرستی برای همه  وتآمین صلح درافغانستان پایان داد.

سپس رفیق داکتر حمیدالله مفید طی سخنرانی مبسوطی از واژه نوروز وساختار دستوری زبانی آن ، تغییراتی که در نام نوروز در مسیر تاریخ  به میان آمده است ، برپایی نوروز در طول تاریخ ، به گواهی پژوهشگران یاد آورشده افزود : که نوروز به روایت کیرشمن باستان شناس فرانسوی به دستور کوروش کبیر در سال ۵۸۳پیش از ترسایی برپا می گردیده است ، نوروز در دوران اشکانیان ، ساسانیان ، دولت های مستقل خراسانی ، چون : طاهریان ، سامانیان ، صفاریان ، ودیگران با شکوه وجلال آن برپا می شده است ، به روایت تاریخ  ، با شکوه ترین جشن نوروزی در دوران دولت غزنویان برپا می گردید، شاه ودرباریان  واغلب مردم لباس های جدید می پوشیدند، شاعران سروده های بهاری شان را در دربار به حضور شاه می خواندند وبدره ها ویا هدیه های نوروز دریافت می کردند.

در دوره ای سلجوقیان به دستور جلال الدین ملک شاه سلجوقی گهشماری آغاز سال در روز یکم نوروز (یعنی ورود آفتاب به برج حمل ) قرار داده شد وسال جدید هجری شمسی یا همان خورشیدی وضع گردید. که آغاز سال را روز اول نوروز قرار دادند.

در کشور هند نیز جشن نوروزی تا سال ۱۶۴۴ترسایی با شکوه وجلال برپا می شد، مگر با رویکاد آمدن ، دولت هند برتانیوی ، که نخست زبان رسمی هند از فارسی به  اردو وسپس انگلیسی شد ، وگهنامه رسمی کشور نیز به سالهای ترسایی مبدل گردید ، جشن نوروز نیز به حاشیه رانده شد، مگر زردشتیان هند تا هنوز این جشن را برپا می دارند.

داکتر حمیدالله مفید ، از برپایی نوروز باستانی در دوره های مختلف دولت های مستقل افغانستان تا امروز یاد اور شده افزود ، که در دوران تیمور شاه درانی که پایتخت به کابل انتقال داده شد، در وجود شاعرانی چون : ‌میر هوتک افغان ، میرزا عاجزک ودیگران در دبار به رسم وبزم پیشین در روز نوروز محافل شعر خوانی برپا می گردید.

 پس از سخنرانی رفیق داکتر حمیدالله مفید،  رفیق عبدالوکیل کوچی شاعر و کارشناس امور فرهنگی حزب مردم افغانستن ، سروده ای زیبایی شان را در باره نوروز و بهار برخواند ، که طرف استقبال مهمانان قرار گرفت. رفیق کوچی پس از خوانش شعر به رویداد غم انگیز روز پنجشنبه ۱۹ماه مارچ که از اثر تازش وحشیانه مشتی دجالان سیه اندیش وجاهل  بانو فرخنده در زیارت شاه دوشمشیره نخست به شهادت رسید وسپس پیکر او را آتش زدند یاد اور شده افزود ، که در کشور ما نه تنها  جنگ ، انتحار و ترور جریان دارد، بلکه دولت وحدت ملی نتوانسته است تا امنیت شهروندان شهر کابل را نیز تامین کند.

پس از سخنرانی ها وسروده خوانی ها ، بخش دوم که موسیقی بود آغاز یافت ، نخستین آهنگ خوان هامون قیام بود ، که با آواز رسایش ، محفل را شاد وگرم ساخت ، سپس نوبت به اهنگ خوان ورزیده صفی الله ظهوری که سازمانده بخش موسیقی بود رسید ، که با آواز رسایش و آهنگ های ناب وجالب محفل را گرم ودلپذیر ساخت. سپس نوبت به یک نوباوه مستعد یعقوب جان شبیر شاگرد استاد شبیر رسید ، که  باخوانش آهنگ های بسیار جالب ودلپذیرش مایه شگفت بیننده فراهم ساخت

شب تازه آغاز یافت ، که نوبت به بهترین آهنگ خوان جوان علی اعتمادی رسید، که با آواز رسا وخوانش عزل های نابش محفل را تا دم، دم پگاه یا صبح شاد ودلپذیر ساخت.

محفل با صرف غذا ونوشابه های نوروزی در فضای صمیمت و صفا پایان پذیرفت.

  بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۵ـ ۲۷۰۳