گزارش ویژه بامداد از نشست شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان

جلسه شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان ساعت سه و نیم روز دهم جنوری سال ۲۰۱۵ ترسایی در شهر اوسترهوت کشور شاهی هالند برگزار شد.

در نخست رفیق یاسمین زیارمل یک تن ازفعالین حزب مردم افغانستان اشتراک رفقا در این نشست را خیرمقدم گفته وبرنامه کاری جلسه شورای کشوری که در برگیرنده چهار بخش کاری زیرین بود را  پیشکش و مورد ریزنی قرار داد.

 ۱- گزارش امور تشکیلاتی و مالی توسط  رفیق عمر فیض مسوول شعبه تشکیلات شورای کشوری هالند و بحث پیرامون آن.

۲- سمینار کاری زیرنام « مثبت اندیشی در گفتمان سیاسی ـ اجتماعی »

۳- یاد بود از پنجاهمین سالروز جریان دموکراتیک خلق

۴- برنامه فرهنگی به شمول موسیقی و صرف غذا

در این نشست رفیق بصیر دهزاد رییس شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان با سخنرانی فشرده از درگذشت شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و کادرهای سابقه ‌دار جنبش دادخواهانه در سال ۲۰۱۴ یادآورشده و برای رفته ‌گان روح شاد آرزو نموده خاطرات ‌شان را جاویدان خواند.

 سپس رفیق دهزاد شیوه‌های نو و ابتکاری برگزاری جلسه‌های شورای کشوری و جلسه‌های مشترک واحد های حزبی را یک اقدام ابتکاری به ‌منظور بلند بردن کیفیت جلسات و اشتراک فعال اعضای حزب در تصمیم‌ گیری‌های سیاسی دانسته؛ و آن را منحیث یکی از عوامل رشد دموکراسی درون ‌حزبی و شفافیت برجسته نمود و از رفیق عمر فیض مسوول شعبه تشکیلات شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان تقاضا کرد تا گزارش بخش تشکیلاتی و مالی شورای کشوری هالند را از بابت سال ۲۰۱۴ ترسایی ارایه نماید. وی از اشترک کننده‌ گان جلسه خواست تا با استماع دقیق گزارش در پرتو مفاد جلسه اخیرکمیته اجراییه شورای اروپایی حزب مردم افغانستان با ارایه پیشنهادها و دیدگاه‌های‌ شان در رابطه با بهبود امورتشکیلاتی و مالی حزب در کشور هالند سهم فعال بگیرند.

درگزارش شعبه تشکیلات آمده است که با وصف شرایط ناهنجار و وضع سیاسی نظامی در داخل کشور که حزب مردم افغانستان طی سال ۲۰۱۴ نیز از آن متاثر بود، ساختارهای حزبی حزب مردم در کشورهالند با تدویر جلسات خویش و حضور و سهمگیری فعال در گفتمان‌ها، نشست‌ها، گردهمایی های اجتماعی سیاسی به مثابه سازمان زنده و فعال و یکپارچه تبارز داشته است. مطابق برنامه کمیته اجراییه شورای کشوری هالند در روشنی هدایات شورای اروپایی حزب مردم افغانستان جلسات بیشترین واحدهای حزبی هالند در سال روان ۲۰۱۴ دایر شده ولی در برخی از سازمان‌ها تدویر این جلسات با مشکلات معینی روبرو بوده است. اشتراک ۷۰ درصد و حضور غیرفعال بیشتر اعضای حزب درجلسات، رشد کمی و کیفیت برخی از جلسات واحدهای حزبی قناعت بخش نیست، جمع‌آوری حق‌العضویت‌ها و اعانه اعضای برای قیمومیت کرایه دفتر شوراهای ولایتی داخل کشور نسبت به سال پار از رشد لازم برخوردار نبوده و شماری از اعضا در پرداخت حق‌العضویت و اعانه تعلل می‌ورزند.

سپس مطابق برنامه کاری جلسه رفقا هر یک آقامحمد نورانی، شفیق الله توده یی، حفیظ مصدق، ولی محمد زیارمل، اسدالله شریف، حبیب منگل، هاشم زحمت و احسان عمری پیرامون گزارش دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های شان را به خاطر بهبود کار در بخش های یادشده ارایه نموده، برگزاری جلسات را با درنظرداشت امکانت تخنیکی عصر و ایجاد فوند مالی را غرض تقویه بنیه مالی حزب مفید شمردند. جلسه شورای کشوری در این بخش فیصله نمود تا کمیته اجراییه شورای کشوری هالند پیشنهادها و دیدگاه‌های ارایه شده را در اولین نشست خود مورد جر و بحث همه‌ جانبه قرار داده و فیصله‌ هایشان را به آگاهی اعضای حزب در هالند برسانند.

بعد از ختم بحث پیرامون گزارش تشکیلاتی- مالی رفیق بصیر دهزاد رییس شورای کشوری هالند توضیحات مختصری ارایه داشته و از سهم فعال و دیدگاه ارزشمند رفقای اشتراک کننده قدردانی نموده و از رفیق ابوبکر فیض رییس شورای یونان حزب مردم افغانستان که در جلسه به حیث مهمان اشتراک داشتند با درنظر داشت خواست اشتراک کننده‌ گان جلسه تقاضا نمود که پیرامون کار و زنده‌گی پناه‌ جویان افغان و سازمان حزبی ح.م.ا. دریونان معلومات ارایه نمایند.

رفیق ابوبکر فیض بعد ازآنکه در رابطه با وضع مهاجران افغان و شرایط ناهنجار و اسفبار زنده‌ گی آنها در یونان معلومات ارایه داشت؛ اضافه نمود که شورای کشوری یونان حزب مردم افغانستان که یک ساختار جوان سیاسی است خود را جز همان پناه‌ جویان زجرکشیده در یونان شمرده و در روابط تنگاتنگ و نزدیک با مهاجران و اتحادیه‌ها و انجمن های مهاجران افغان در یونان قرار داشته و به خاطر رفع مشکلات شان از همه امکانات استفاده می‌نماید. رفیق ابوبکر فیض در پهلوی اینکه از سفرهای رفقا داکتر داوود راوش و رفیق کاوه کارمل به یونان و مذاکرات شان با مقامات و ساختارهای سیاسی و اجتماعی در رابطه با بهبود وضع پناه‌ جویان افغان یادآوری کرده آن را مثمر شمرده ؛ خاطرنشان نمود که شورای کشوری یونان حزب مردم افغانستان پیوسته از کمک های مادی و معنوی شورای مرکزی، شورای اروپایی، شوراهای کشوری منجمله شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان برخوردار بوده و از این برخورد دلسوزانه ‌شان ابراز قدردانی می‌نماید.

در بخش بعدی جلسه مشترک واحد های حزبی شورای هالند رفیق بصیر دهزاد رییس شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان پیرامون « مثبت اندیشی در گفتمان‌ها و نشست‌های سیاسی ـ اجتماعی » سمینار آموزنده و جالب را مدیریت نمودند که این سمینار با اجرای تمثیل‌های نمونه ای مورد علاقه و دلچسپی اشتراک کننده‌گان قرارگرفت و از جانب اعضای حزب تقاضا گردید تا مواد این سمینار آموزشی در دسترس اعضای حزب قرار داده‌ شده و بحث سازنده و آموزشی در زمینه در واحدهای حزبی و شوراهای ولایتی سازماندهی گردد.

کار جلسه بعد از وقفه کوتاه پیرامون یادبود از پنجاهمین سالروز جریان دموکراتیک خلق به مثابه نقطه عطفی در تاریخ کشور که نقش برجسته و موثر آن در سرتاپای تکامل تاریخی آن برهه نمایان است  ادامه یافته خاطرنشان گردید که مبارزات جریان دموکراتیک خلق در جنبش دادخواهانه، ترقی‌خواه و عدالت پسند کشور به مثابه پیشتاز کوچک ولی جسور که از راه‌های دشوار و پرخم و پیچ و پراز پرتگاه‌ها و طوفان‌ها گذشته است در تاریخ کشور ثبت می‌باشد. در ادامه رفقا بصیر دهزاد، حیات کریم، زلیخا پوپل، حبیب منگل، شفیق الله توده یی خاطره‌ها و یادمانده‌های شانرا از برهه تاریخی بازگو نمودند.

قابل یاددهانی است که تعداد زیاد از رفقای حاضر با اولین تجربه از چنین یک جلسه و پروگرام‌های آموزشی و فرهنگی استقبال شایان نموده تدویر جلسات مشابه را در آینده آرزو بردند.

در بخش اخیری جلسه که پروگرام کلتوری و موسیقی در نظر بود با اجرای آهنگ های زیبا توسط رفیق احسان عمری و رفیق شعیب اسحاق زی حوالی ساعت سه بعد از نیمه شب به پایان رسید.

 

 بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۵ـ ۱۳۰۱