برگزاری جلسه کمیته اجراییه شورای اروپایی حزب مردم افغانستان

جلسه کمیته اجراییه شورای اروپایی حزب مردم افغانستان به اشتراک برخی از روسای شوراهای کشوری حزب مردم در اروپا ساعت ۱۹:۳۰ شام روز جمعه ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ از طریق شبکه پال برگزار شد.

نخست رفیق صفت الله عملیار مسؤول شعبه اسناد و ارتباط شورای اروپایی ح.م.ا. نصاب و رسمیت جلسه اعلان و اجندای جلسه کمیته اجراییه را پیشکش نمودهِ از رفیق کاوه کارمل رییس شورای اروپایی ح.م.ا. تقاضا نمود تا کار جلسه  را ریاست نمایند.

رفیق کاوه کارمل ضمن یادآوری از درگذشت شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و کادرهای سابقه‌ دار حزب طی سال ۲۰۱۴ خاطرنشان نمود که سازمان‌های حزبی و اعضای حزب مردم در مراسم سوگواری این شخصیت‌ها با اشترک فعال‌ شان از کارکردها و مبارزات دادخواهانه آن‌ها قدردانی نموده و نبود دوکتوراناهیتا راتب زاد، نصیراحمد صدیقی، رحمت حسن، جیلانی کارگر، عبدالرحمن دلاور، مسحور جمال، میرعلی احمد سادات، آقاسعید بدر و جنرال حکیم سروری را یک ضایعه بزرگ خوانده و به این مناسبت از اشتراک کننده گان جلسه تقاضا نمود تا یک دقیقه سکوت نمایند.

 

رفیق کاوه کارمل طی صحبت فشرده‌ی یادآوری نمودند که شورای اروپایی ح.م.ا. باوجود وضع پیچیده سیاسی اجتماعی در بیشتر تدابیر و گفتمان بین‌الافغانی که در کشورهای اروپایی به وقع پیوسته حضور و سهم داشته و مطابق طرح طرزالعمل مصوب شورای اروپایی و رهنمودهای شورای مرکزی حزب فعالیت‌های همآهنگ کننده خویش را عیار ساخته و صلاحیت های بیشتر برای شوراهای کشوری تفویض گردیده است. همچنان خاطرنشان نمودند که جلسات بیشتر واحدها و ساختارهای شوراهای کشوری منظم دایر شده ولی نواقص جدی هم وجود دارد که باید در سال ۲۰۱۵ با تصویب طرزالعمل جدید شورای اروپایی نواقص موجود رفع و دموکراسی درون حزبی بیشتر تقویه و توسعه یابد تا شوراهای کشوری بیشتر به کمک ‌کننده فعال مادی و معنوی حزب در داخل کشور مبدل شود.

رفیق کاوه کارمل مطابق اجندای جلسه از رفیق ولی محمد زیارمل تقاضا نمود تا گزارش سفرکاری‌شان را پیرامون انکشافات اوضاع سیاسی و چگونگی فعالیت ساختارهای حزبی در داخل کشور به جلسه ارایه نمایند.

رفیق زیارمل گزارش سفر کاری‌شان را در سه استقامت اساسی زیرین به جلسه ارایه نمودند:

۱-    وضع کمیته‌ها و سازمان‌های حزبی.

۲-    حزب مردم و نقش آن در ایتلاف ها و اتحاد های سیاسی.

۳-    وضع سیاسی نظامی دولت.

در گزارش رفیق زیارمل آمده است که طی سفر در داخل کشور از چگونگی کار و فعالیت شورای اروپایی ح.م.ا. برای پوهاند داکتر داوود راوش رییس حزب مردم افغانستان گزارش فشرده و مختصری ارایه شده و در ملاقات ها با رییس حزب و اعضای کمیته اجراییه حزب معلومات کسب گردید  که حزب مردم افغانستان در ۲۸ ولایت شورای های ولایتی داشته که از جمله در ۲۲ ولایت کشور ح.م.ا. دارای دفاتر مستقل است که روزمره بروی اعضای حرب و مراجعین گشوده بوده و این دفاتر به مرکز خوب تبادل‌ نظر و مراجعات اهالی مبدل شده‌اند که به اتوریته و نقش حزب در محلات افزوده است. همچنان مراجعات اهالی و اعضای حزب در دفترمرکزی حزب نسبت به سال‌های قبل بیشتر گردیده، جلسات واحدها و شوراهای حزبی منظم دایر می‌شود تصامیم و فیصله‌های حزبی در اکثر موارد به ‌اتفاق آرا صورت می‌گیرد، وحدت و یکپارچه‌ گی حزب بیشتر تحکیم گردیده است. ارتباطات منظم تیلیفونی شوراهای محلی با مرکز بیشتر شده است و دساتیر و هدایات شورای مرکزی حزب به محلات بموقع می‌رسد. حزب مردم از اعتبار بهتر و بیشتر برخوردار گردیده و روابط کاری خوبی را با ساختارها و تشکل‌های جامعه مدنی تامین نموده است. پذیرش جوانان به حزب نسبت به گذشته بهتر است و کمیته‌های سازمان جوانان حزب مردم در بسیاری از ولایات فعالیت دارند. همچنان نواقصی هم در کار کمیته‌ها و سازمان‌های حزبی وجود دارد که از جمله می‌توان از انعکاس ضعیف کارکردها و دستاورد حزب در محلات در نشرات حزبی نام گرفت.

رفیق زیارمل به جلسه گزارش دادند که کار ایتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقی‌خواه افغانستان که نسبت شرایط پیچیده نظامی سیاسی سال ۲۰۱۴ و انتخابات ریاست جمهوری در حالت سکون قرار داشت، دوباره آغاز گردید و طی دو ماه اخیر جلسات ایتلاف مذکور در دفترمرکزی ح.م.ا. دایر می‌گردد که حزب مردم در کار این جلسات فعالانه سهم می‌گیرد. گفتمان و جلسات کمیسیون وحدت با حزب ملی و ترقی وطن ادامه داشته و حزب مردم در ایتلاف جدید نیروهای ترقی‌خواه و وطن‌پرست حضور فعالانه دارد.همچنان رفیق ولی محمد زیارمل در مورد وضع پیچیده نظامی سیاسی کشور و مشکلات ناشی از عدم معرفی کابینه حکومت وحدت ملی و پرابلم های مردم به جلسه معلومات ارایه نمودند.

در جلسه کمیته اجراییه شورای اروپایی حزب مردم افغانستان رفقا هر یک زلیخا پوپل، دیپلیوم انجنیر عمر محسن زاده، داکتر حمیدالله مفید، سلیم سلیمی، عمر فیض، حفیظ مصدق و صفت الله عملیار پیرامون گزارش رفیق زیارمل و پرابلم‌های موجود شورای اروپایی صحبت نموده سوال‌ها و پیشنهادهای را به جلسه ارایه نمودند که از جانب رفیق کاوه کارمل و ولی محمد زیارمل پاسخ ‌هایی ارایه گردید. همچنان رفیق کاوه کارمل ضمن جمعبندی کار جلسه توجه مسوولین شعبات کمیته اجراییه و روسای شوراهای کشوری را به رفع هرچه زودتر نواقص موجود معطوف داشته خاطرنشان نمودند که باید توجه هرچه بیشتر را به بهبود سیستم گزارشدهی، جمع آوری حق‌العضویت‌ها، کار با سازمان‌های اجتماعی نموده، کار با سازمان‌ها و ساختارهای همسو را باید با یک دید وسیع و پلورالیزم سیاسی، تساهل و شکیبایی بیشتر ادامه داد و به تامین روابط با احزاب و سازمان‌های سیاسی- اجتماعی کشورهای میزبان توجه داشت.

جلسه حوالی ساعت ۲۳ شب در فضای وحدت و یکپارچه گی خاتمه یافت.

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۴ـ ۳۰۱۲