بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد

 

میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفت، تجاوز ناتو به یوگوسلاویا قوانین بین المللی را نقض کرده و راه را برای همه بحران های انسانی بعدی هموار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک « مجمع بلگراد برای صلح با حقوق برابر»، به ریاست زیوادین یووانوویچ، وزیر خارجه یوگوسلاویا در سالهای ۱۹۹۸-۲۰۰۰ ترسایی کنفرانس بین المللی  « فراموش نشود! » را در خانه ارتش صربستان در ۲۱ تا ۲۴مارچ برگزار می کند. این کنفرانس به بیست و پنجمین سالگرد  آغاز تجاوزات ناتو در سال ۱۹۹۹ ترسایی اختصاص دارد. میلوش ووچویچ وزیر دفاع، براتیسلاو گاسیچ، وزیر داخله نیکولا سلاکوویچ وزیرحمایت اجتماعی، وزیران سابق، جنرالان ارتش یوگوسلاویا و صربستان، سفیر روسیه، الکساندر بوتسان - خارچنکو، یوگنی پریماکوف، رییس  آژانس همکاری های بین المللی روسیه، سفیران فلسطین ، ایران و کوبا، نماینده گان سفارت جمهوری خلق چین، مقامات رسمی و کارشناسان از جمله شرکت کننده گان در این نشست هستند.

وزیر دفاع صربستان به حضار گفت: « امروز، وقتی در مورد آنچه ۲۵ سال پیش برای ما اتفاق افتاد صحبت میکنیم و آنچه را که اتفاق افتاده و بعد از آن اتفاق می افتد تجزیه و تحلیل می کنیم، می بینیم که افراد بیشتری در جهان آزادانه در مورد آنچه ۲۵ سال پیش برای ما رخ داده فکر و صحبت می کنند. در ۲۴ مارچ ۱۹۹۹، غم و اندوه بزرگ به دلیل رنج یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت و همچنین مرگ قوانین بین‌المللی آغاز شد. برهمه گان واضح است که در آن روز قوانین و حقوق بین‌المللی شکست خوردند ».

ووچویچ تاکید کرد:  « امروز با اطمینان میتوانیم بگوییم که این یک رویداد تاریخی بود که مقدمه ای شد برای آنچه اکنون با آن روبرو هستیم، این تجاوز خود نشان دهنده زوال عدالت و اخلاق و ععمیقا ناعادلانه بود. پس از بمباران جمهوری فدرالی یوگوسلاویا توسط ناتو بحران‌های انسانی بعدی ممکن شد .»

در سال ۱۹۹۹ ترسایی یک رویارویی مسلحانه بین جدایی طلبان البانیایی از ارتش ازادیبخش کوزوو و نیروهای امنیتی صربستان منجر به بمباران یوگوسلاویا (در آن زمان متشکل از صربستان و مونته نگرو) توسط نیروهای ناتو شد. این عملیات نظامی بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه مقامات یوگوسلاویا گویا در منطقه خودمختار کوزوو پاکسازی قومی انجام داده و یک فاجعه انسانی را در آنجا برانگیخته اند، انجام شد. حملات هوایی ناتو ۷۸ روزه‌ای علیه یوگسلاویا از ۲۴ مارچ تا ۱۰ جون ۱۹۹۹ ادامه یافت.

براساس اطلاعات صربستان، در نتیجه این بمباران، ۳۵۰۰ تا  ۴۰۰۰ هزار نفر کشته ، حدود ۱۰ هزار نفر مجروح شدند که دو سوم آنها غیرنظامی بودند. خسارت مادی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. درطی بمباران سه ماه  یوگسلاویا توسط ناتو، ۱۵ تن اورانیوم ضعیف شده در خاک صربستان پرتاب شده بود. در طول ده سال اول پس از بمباران  ۳۰۰۰۰ نفر به سرطان مبتلا شدند که ۱۰ تا ۱۸ هزار نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

منبع تصویر: اسپوتنیک

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۴ـ ‍۲۶۰۳ 

 Copyright ©bamdaad 2024