از زنده گی احزاب سیاسی جهان :

به رهبری بانو سارا واگنکنشت « انجمن منطق وعدالت» پایه گذاری شد

 

سیاست خارجی المان به جای تلاش برای راه حل های صلح، تبدیل به ارگان تدارکات و تجهیز مهمات برای جنگ شده است.

 

پس از دو سال بحث و جدل در حزب چپ، بالاخره زمان جدایی فرا رسید. سارا واگنکنشتِ ۵۴ ساله، مسوول سابق گروه پارلمانی حزب چپ و جمعی از طرفداران او صبح روز سه شنبه ۲۷ میزان استعفای خود را از حزب چپ اعلام کردند. ۱۰ تن از این افراد همچنان نماینده فعلی گروه پارلمانی هستند. در اطلاعیه اعضای مستعفی نام جمع جدید و موقت « انجمن منطق وعدالت» اعلام شده و قرار است نام حزب جدید پس از نظرخواهی ها و مشورت ها در جنوری سال ۲۰۲۴  ترسایی اعلام شود. همچنین حزب جدید در انتخابات ماه جون سال ۲۰۲۴ اروپا شرکت خواهد کرد.

واگنکنشت گفت: اوضاع نمی تواند به همین ترتیب که فعلا در کشور پیش می رود، ادامه پیدا کند. اگر وضع به همین گونه بماند، ما احتمالاْ کشورمان را در ده سال آینده نخواهیم شناخت. « تعادل اجتماعی بیشتر، عدالت اجتماعی بیشتر و موارد مشابه دوباره باید در صدر دستور کار سیاسی قرار گیرند.» سیاست تنش زدایی نیز باید نقش بیشتری ایفا کند. درگیری های فعلی را نمی توان از طریق نظامی حل کرد. درشرایط فعلی آنچه مورد نیاز است یک حزب سیاسی قوی است که به طور مداوم صلح، دیپلوماسی و مذاکره را ترویج کند.

این اظهار نظر واگن کنشت که «کوشش ما این خواهد بود تا اظهار نظر و عقیده در جامعه جایگاه پیشین خود را بدست آورد.» مورد توجه حاضرین در گفت وگوی مطبوعاتی قرارگرفت.

او همچنین گفت: بمنظور پرکردن خلا سیاسی موجود ضروری است. ما به عنوان یک حزب در انتخابات ایالتی شرق المان در ماه سپتامبر، در ایالت های زاکسن انهلت، تورینگن و براندنبورگ شرکت خواهیم کرد، اما اینکه آیا ما واقعا در هرسه مورد موفق خواهیم شد، بستگی به این دارد که چگونه انجمن های ایالتی تا آن زمان مستقر و فعال باشند و مشخص بشود کدام نامزدها را در میدان انتخاباتی خواهیم داشت.

 

اطلاعیه رسانه ای اعضا جدا شده از حزب چپ المان با هدف حزبی جدید:

اعضای عزیز حزب چپ،

ما تصمیم گرفتیم تا حزب چپ را ترک کنیم و یک حزب جدید بسازیم. طی این مرحله و رسیدن به وضعیت فعلی برای ما آسان نبود. اگر راه بهتری وجود داشت، با خوشحالی آن را انتخاب می کردیم. ازآنجا که ما با بسیاری از شما احساس ارتباط می کنیم، می خواهیم تصمیم خود را با شما در میان بگذاریم.

درجلسات مختلف حزبی، بارها و بارها استدلال کردیم که تاکید براشتباهات و بر برخی مسایل و« عدم تمرکز برعدالت اجتماعی و صلح »، نمایه حزب را بی اثرکرده است. بارها و بارها هشدار دادیم که تمرکز بیش ازحد بر محیط شهری و جوانگرایی، رای دهنده گان سنتی را از حزب دور می کند. ما بارها و بارها تلاش کردیم تا با تغییر مسیر سیاسی فعلی حزب، سقوط حزب را متوقف کنیم. ما در این کار موفق نشدیم و در نتیجه، حزب موفقیت کمتر و کمتری در میان رای دهنده گان پیدا کرد. از زمان اعلام نتایج انتخابات ۲۰۱۹ ترسایی تا اکنون شاهدیم که حزب عملا به قهقرا رفته است. حزب در ۴ سال گذشته دچار یک شکست سیاسی فاحش شده است. اما رهبران حزب و بعضی از مسوولین و اعضا حزبی درایالت ها تصمم گرفتند که تحت هیچ شرایطی این شکست را به طورانتقادی مورد بحث قرارندهند. بدین ترتیب عملا آنها مسوولیت این شکست را برعهده نگرفتند و هیچ نتیجه گیری اساسی از آن نکردند. در عوض، کسانی که از روند رهبری حزب انتقاد می کردند را به عنوان مقصر نتایج انتخابات ۲۰۱۹ ترسایی اعلام کرده و آنها را به حاشیه رانده اند.

به همین دلیل و ده ها دلیل دیگر، ما دیگر برای طرح و اجرای مواضع خود جایی در این حزب نمی بینیم. به عنوان مثال، در تجمع صلح ۲۰۲۲ در برلین زمانی که ده ها هزار تن در مقابل دروازه براندنبورگ جمع شده بودند و حتا حدود نیمی از جمعیت تظاهر کننده عملکرد نظامی دولت فعلی را در حمایت از اوکرایین را رد می کرد، کل تشکیلات سیاسی حزب عملا علیه تظاهر کننده گان موضع گرفت. مسوولین فعلی حزب به جای حمایت از ما در این رویارویی، در موافقت با مواضع دولت فعلی، شانه به شانه در کنار احزاب حاکم ایستاد و تظاهر کننده گان را متهم به تجمع برای حمایت از « گرایش به راست» اعلام کردند و در نتیجه مواضعی مخالف ما و علیه شرکت کننده گان تظاهرات برای صلح اتخاذ کردند.

ما دیگر از تصمیمات سازشکارانه رهبری فعلی حزب پیروی نمی کنیم. سیاست های ویرانگر اجتماعی چراغ راهنمایی (اتحاد ۳ حزب در دولت فعلی) بخش بزرگی از درآمد و کیفیت زنده گی مردم را هزینه سیاست جنگی فعلی می کند. سیاست خارجی المان به جای تلاش برای راه حل های صلح، تبدیل به ارگان تدارکات و تجهیز مهمات برای جنگ شده است. تشکیل بلوک فعلی در اتحادیه اروپا تهدیدی برای صلح جهانی است و زیان های اقتصادی گسترده ای را با آن به همراه خواهد داشت. درعین حال، مخالفت با این توسعه سیاسی فعلی در جمع اتحادیه اروپا در افکار عمومی اروپا به طور فزونی می گیرد. اما دموکراسی نیاز به تنوع نظرات و بحث های باز دارد. ناتوانی دولت سوسیال دموکرات فعلی در مقابله با بحران های فعلی و محدود کردن ابراز نظرات مختلف باعث افزایش رای برای حزب راست افراطی « الترناتیف برای المان ـ AFD» شده است. در این وضعیت، حزب چپ فعلی دیگر به عنوان یک حزب اپوزیسیون تشخیص داده نمی شود. در حال حاضر، نشانه هایی وجود دارد که دیگر در مجلس بعدی حزب نماینده ای نخواهد داشت، در حالی که مطابق تجارب انتخاب های قبلیِ محلی «حزب الترناتیف برای المان » بیش از ۲۰ درصد آرای را صاحب خواهد شد. ما مسوولیت داریم که به طور دقیق مبارزه برای بهبود وضعیت سیاسی حال و آینده کشورمان را تشریح و اعلام کنیم. برای این منظور، ما می خواهیم جریان سیاسی جدیدی، یک صدای دموکراتیک برای عدالت اجتماعی، صلح، عقل و آزادی ایجاد کنیم.

ما در حال خداحافظی از حزب قدیمی خود، بدون خشم و بدون درگیری هستیم. به همه شما می گوییم: ما می خواهیم مانند بزرگسالان از هم جدا شویم. حزب چپ رقیب سیاسی ما نیست. به بسیاری از شما که ما سالها با روحیه اعتماد با آنها کار کردیم، همچنین می گوییم: ما برای گفت وگو آماده هستیم و خوشحال خواهیم شد که در زمانی مناسب ورود شما را به حزب جدیدمان خوش آمد بگوییم.

سارا واگنکنشت،

امیره محمد علی،

کریستین لی،

لوکاس شوون، یوناس کریستوفر هووپکن،

فادیم آسچی،

علی ال دیلمی،

سویم داگدلن، یوهان لوکاس دیتریش،

کلاوس ایرنست،

اندری هوونکو،

زکلین ناستیک،

عمید ربیه،

جسیکا تاتی، الکساندر اولریش،

سابین زیمرمن

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۲۶۱۰ 

 Copyright ©bamdaad 2023