یک نماینده پارلمان اسراییل به الجزیره گفت که حزب او در صورت ادامه اشغال غیرقانونی سرزمین های فلسطینی توسط دولت این کشور، در مورد وقایعی مانند حمله روز شنبه حماس به اسراییل هشدار داده بود.

حماس روز شنبه حملات متعددی را انجام داد و هزاران موشک بسوی اسراییل شلیک کرد و جنگجویان این گروه مستقر در غزه به شهرها و شهرک‌ های غیرقانونی اسراییلی نفوذ کردند.
این حمله دستکم ۶۰۰ کشته اسراییلی از جمله ده ها سرباز بر جای گذاشت که اجساد آنها در جاده ها پراگنده شده بود. در همین حال، دستکم ۳۱۳ فلسطینی در حملات هوایی اسراییل به نوار غزه محاصره شده کشته و بیش از ۱۷۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.
عوفر کاسیف، عضو کنست و ایتلاف چپگرای هاداش، گفت که آنها به به دولت اسراییل به رهبری بنیامین نتانیاهو هشدار داده بودند که در صورت عدم تغییر سیاست های خود در قبال فلسطینیان، اوضاع « منفجر» خواهد شد. هاداش چهار کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست   ( پارلمان اسراییل )را به خود اختصاص داده است.
کاسیف گفت: «ما هرگونه حمله به غیرنظامیان بی گناه را محکوم و مخالف آن هستیم. اما بر خلاف دولت اسراییل، این به این معنی است که ما با هرگونه حمله به غیرنظامیان فلسطینی نیز مخالفیم. ما باید آن حوادث وحشتناک [حمله] را در زمینه ای مناسب تجزیه و تحلیل کنیم ، و آن زمینه، چارچوب اشغال مداوم توسط اسراییل است.»
او گفت: « ما بارها و بارها هشدار داده بودیم که… همه چیز منفجر میشود و همه هزینه آنرا خواهیم داد ، عمدتا غیرنظامیان بی گناه در هر دو طرف و متاسفانه، دقیقاً همین اتفاق افتاد.»
وی افزود: دولت اسراییل که یک دولت فاشیستی است، از قتل عام فلسطینیان حمایت، تشویق و حتا آنرا رهبری میکند. یک پاکسازی قومی در جریان است. واضح بود که نوشته روی دیوار است، با خون فلسطینیان نوشته شده است  و متأسفانه اکنون خون اسراییلی ها نیز به آن اضافه شد.»
بیش از ۲۰ هزار فلسطینی به گفته آنروا، آژانس سازمان ملل متحد برای امداد و کار پناهنده گان فلسطینی، منطقه مرزی غزه را ترک کرده اند تا برای یافتن پناه گاه در مدارس سازمان ملل متحد به داخل این قلمرو تحت کنترول حماس بروند.
پیش از این، درگیری ها بین اسراییل و حماس منجر به ویرانی گسترده در غزه و روزها حمله موشکی به شهرهای اسراییلی شد. تشدید فعلی به نظر می رسد حتا از حد معمول نیز خطرناک تر باشد، زیرا دولت راست افراطی اسراییل با مشکلات امنیتی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند، در حالی که فلسطینیان به دلیل اشغال مداوم کرانه باختری و محاصره خفه کننده در غزه در ناامیدی به سر می برند.
کسیف در ادامه گفت: « تنها چیزی که نتانیاهو به آن اهمیت می دهد رفاه شهروندان اسراییل نیست، چه رسد به فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی. او به بقا  خود علاقه مند است. او فقط می خواهد از رفتن به زندان فرار کند. این تنها انگیزه و محرک اوست.»
نتانیاهو با مشکلات حقوقی متعددی در داخل مواجه است و لوی څارنوال کشور اتهامات متعددی از جمله کلاهبرداری، سواستفاده از اعتماد و فساد علیه او مطرح کرده است. رهبر اسراییل این اتهامات را به شدت تکذیب کرده است.
تشدید اخیر تنش ها احتمال یک درگیری منطقه ای گسترده تر را افزایش می دهد. روز یکشنبه، حزب الله، گروه مسلح قدرتمندی که مورد حمایت ایران است، اعلام کرد که در «همبستگی » با مردم فلسطین، راکت و توپخانه هدایت شده ای را به سمت سه پست در مزارع شبعا شلیک کرده است.
ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که به منطقه ای در لبنان که از آنجا آتش خمپاره به آن سوی مرز شلیک شده بود، توپخانه شلیک کرده است. ارتش اسراییل اعلام کرد که یکی از پهپادهای یک پست حزب الله را در منطقه حار دوو، منطقه ای در مزارع شبعا، هدف قرار داده است.


کاسیف گفت: « می ترسم برخی از عناصر مانند حزب الله به این جنگ بپیوندند. البته امیدوارم که این اتفاق نیفتد. در واقع، به خاطر همه مردم، همه شهروندان، فلسطینی و اسراییلی، امیدوارم که این وضعیت هر چه زودتر پایان یابد.» موصوف افزود: « تنها راه برای توقف خونریزی هر دو ملت پایان دادن به اشغال است.»
روز یکشنبه، یک پلیس مصری در شهر اسکندریه در ساحل دریای مدیترانه به روی گردشگران آتش گشود و دست کم دو شهروند اسراییلی و یک شهروند مصری را به قتل رساند.
به گزارش رسانه های محلی، شبکه تلویزیونی اکسترا نیوز که روابط نزدیکی با آژانس های امنیتی مصر دارد، به نقل از یک مقام امنیتی ناشناس اعلام کرد که یک نفر دیگر نیز در حمله به گروه تور توریستی اسراییلی در محوطه ستون پومپی در اسکندریه زخمی شده است.
وزارت خارجه اسراییل در بیانیه ای اعلام کرد: « امروز صبح در جریان بازدید گردشگران اسراییلی از اسکندریه، مصر، یک محلی به روی آنها آتش گشود و دو شهروند اسراییلی و راهنمای مصری آنها را به قتل رساند.»
در این بیانیه افزوده شده است: علاوه بر این، یک اسراییلی زخمی در وضعیت ناروشنی قرار دارد. / مجله هفته

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۴/ ۲۳ـ ‍۰۸۱۰ 

Copyright ©bamdaad 2023