دو دیدگاه درمجمع عمومی سازمان ملل متحد

 

 

در هفته هایی که گذشت در نشست سران بریکس در افریقای جنوبی ، نشست گروه ۷۷ درهاوانا و نشست اخیر مجمع سازمان ملل متحد کشورهای روبه انکشاف جنوب و متحدین آنها دیدگاه ها وخواست های سیاسی ، اقتصادی ـ اجتماعی شانرا جمع بندی نموده ، نظام یک قطبی حاکم را ستمگرانه و ضد منافع خلق ها خواندند . سخنرانی های لولا دا سیلوا رییس جمهور کشور معظم برازیل ، رهبران چین و روسیه ، اظهارات رییس جمهور کوبا ، رهبران کشورهای امریکای لاتین و  افریقایی ساحل و... همه نشاندهنده تحولات بزرگ سیاسی در جهان میباشد . تارنمای بامداد تلاش نموده است تا این دیدگاه را خدمت خواننده گان خود پیشکش بدارد . دراین سلسله اینک گزارشی از نشست سازمان ملل متحد و سخنرانی لولا دا سیلوا را به نشر میرسانیم، امید مورد توجه قرار گیرد. بامداد

 

 

سخنرانی لولا رییس جمهور انقلابی برازیل در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد ، یکی از آینده نگر ترین سخنرانی ها بود. او در سخنرانی خود از صلح در اوکرایین دفاع کرد و درباره دیگر مسایل گفت:

موسسات و نهادهای جهانی منعکس کننده واقعیات جهان نیستند و این درشرایطی است که اختلافات بین قدرت‌های اقتصادی و نظامی یا بین شمال و جنوب، شرق و غرب درحال افزایش است. این نهادها به جای اینکه به ما در حل مشکلات کمک کنند، این خطر را دارند که یکی از منابع مشکلات باشند. ما به طورخطرناکی به شکاف بزرگی در سیستم های اقتصادی و مالی و روابط تجاری نزدیک می شویم. آنچه جهان ما به آن نیاز دارد، یک دیدگاه سیاسی است، نه مانورهای منتهی به بن بست. سرمنشی سازمان ملل متحد تلاش می کند فضایی را باز کند که در حال حاضر وجود ندارد. شکاف بین کشورهای متعهد به ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و ناتو با کشورهای در حال توسعه و کشورهای عضو بریکس روز به روز عمیق تر می شود. اهداف توسعه پایدار رعایت نمی شود و حتا کمتر محقق می شود و این نشان می دهد که نگرانی ها در باره آینده جهان یکسان نیستند.

بی میلی دولت ها نسبت به ضرورت پایان دادن به نابرابری ها قابل تحمل نیست. ثروتمندترین کشورها جهان را به سمت جنگ هدایت می کنند. (تشویق حاضران)

اومانیته در ادامه گزارش خود درباره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بویژه سخنرانی لولا می نویسد:

برخلاف آنچه رسانه های مختلف در فرانسه می نویسند، لولا، وفادار به مبارزه خود برای رهایی بشراست. او به بینش جهانی معتقد است که مطابق آن باید اراده کشورهای درحال توسعه به همان اندازه باید قبول شود که اراده کشورهای ثروتمند.

او ضمن اشاره به وضعیت فعلی توزیع ثروت و تأثیر آن بر آینده، یادآوری میکند که روزانه ۷۳۵ میلیون نفردرجهان با ناامنی غذایی مواجه هستند. ده مرد ثروتمند جهان از ۴۰ درصد فقیرترین مردم جهان دارایی بیشتری دارند. به نظر می رسد سرنوشت هر کودکی که در این دنیا متولد می شود از قبل تعیین شده است، در حالی که این کودکان هنوز در شکم مادران خود هستند. قسمتی از جهان که والدین آنها در آن زنده گی می کنند، وضعیت مالی یا حتا طبقه اجتماعی که خانواده آنها به آن تعلق دارد تعیین می کند که آیا این کودک در طول زنده گی فرصت هایی خواهد داشت یا خیر.

شورای امنیت در اتخاذ موضعی در برابر برخی از اعضای دایمی که «جنگ های غیرمجاز را رهبری کرده اند » کوتاهی کرده است.

اشاره او آشکارا به ایالات متحده امریکا و بریتانیا بود که در سال ۲۰۰۳ ترسایی از روی سر سازمان ملل متحد به عراق حمله کردند. لولا همچنین خواستار پایان جنگ در اوکرایین از طریق « دیپلوماسی» شد و گفت، جنگ در اوکرایین ناتوانی جمعی ما را در حمایت از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد آشکار می کند. هیچ راه حلی اگر مبتنی بر گفت وگو نباشد پایدار نخواهد بود. سخنرانی لولا خلاف سخنرانی جو بایدن بود که علیه گفت وگو و صلح بود. رییس جمهور کشوری که از سال ۱۹۴۵ ترسایی  تا اکنون بیش از هر کشور دیگری مصوبات سازمان ملل متحد را نقض کرده است. از جمله در ارتباط با اسراییل. کشوری که اکنون کمر به نابودی روسیه بسته است.

اومانیته بخش دیگری از سخنرانی لولا را برجسته کرد که گفت: « ما باید امروز در برابر هر تجاوزی آشکار مقاومت کنیم تا متجاوزان بالقوه را بتوانیم برای آینده متوقف کنیم.»

امریکا یک روز قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال مهمات و تانک های ابرهامز به اوکرایین را اعلام کرد، در حالی که صحبت از تحویل احتمالی هواپیما های F-۱۶ و میراژهای فرانسوی نیز هست.

رییس جمهور اوکرایین که برای اولین بار پشت میکروفون سازمان ملل متحد قرار گرفته بود در اجلاس مجمع عمومی گفت که ضد حمله اوکرایین پیش نمی رود تا سلاح های بیشتری بدست ما برسد.

به نظر می رسد که او این نکته را نادیده می گیرد که کشورهای در حال توسعه علاقه ای به همسویی با واشنگتن ندارند، کشورهایی که امروز بیشترین آسیب را از جنگ می بینند. / ر توده

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۳ـ ‍۲۹۰۹

 

Copyright ©bamdaad 2023