امریکا بزرگترین عامل بی ثبات کننده در جهان


وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در ابتدای سفر خود به سنگاپور، مالزیا و کامبوجیا، امریکا را به اعمال فشار بر اقتصادهای نوظهور متهم کرد. این انتقاد پس از آن صورت گرفت که واشنگتن سرمایه گذاری های خاصی را در صنعت فناوری چین ممنوع کرد.
این هفته، وانگ یی، رییس دیپلوماسی چین در یک سفر کاری به سنگاپور، مالزیا و کامبوجیا رفت. وزیر امور خارجه روز جمعه در دیدار با لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، از محدودیت های اخیر دولت امریکا علیه جمهوری خلق  چین انتقاد کرد. وانگ واشنگتن را به تلاش برای تحت فشار قرار دادن بازارهای نوظهور با اقدامات خود متهم کرد. روزنامه اینترنتی ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) به نقل از این دیپلومات نوشت:
« ایالات متحده در تلاش خود برای حفظ هژمونی تک قطبی، نمی ‌خواهد شاهد توسعه و احیای چین و دیگر اقتصادهای نوظهور باشد. »
وانگ تاکید کرد که توسعه بیشتر اقتصاد چین منافع و فرصت های پایداری را برای همه کشورها به ویژه همسایگان چین به همراه خواهد داشت. وزیر امور خارجه همچنین دولت امریکا را به دامن زدن به بی ثباتی در سراسر جهان متهم کرد:
« از یک سو، دولت امریکا از نیروهای استقلال طلب در تایوان که برای استقلال طلبی خود به امریکا تکیه کرده اند و در تلاش برای عبور از خطوط قرمز چین هستند، استقبال می کند و از آنها حمایت می کند. از سوی دیگر، رقابت منصفانه را تضعیف می کند و سایر کشورها را مجبور می کند که به حمایت گرایی یک جانبه خود علیه چین بپیوندند.»
این دیپلومات چنین اقداماتی را انحرافی توصیف کرد. وانگ هشدار داد که آنها به اعتبار ایالات متحده امریکا آسیب خواهند رساند. در این زمینه، وی خاطرنشان کرد که واشنگتن اکنون به « بزرگترین عامل بی ثبات کننده در جهان» تبدیل شده است. این بر روابط دوجانبه بین ایالات متحده  امریکا و پادشاهی میانه تاثیر خواهد گذاشت.
این انتقاد شدید پس از آن صورت گرفت که دولت ایالات متحده  امریکا  سرمایه گذاری های خاصی را در صنعت فناوری چین برای محافظت از فناوری های حساس ممنوع کرد. جو بایدن رییس جمهور امریکا روز چهارشنبه فرمانی را امضا کرد. یک نماینده دولت در واشنگتن تاکید کرد که این فرمان اقدامی برای حفظ امنیت ملی است و نه ترمزی برای سرمایه گذاری.
اگرچه در این سند به  « کشورهای نگران کننده  » اشاره شده است، اما تنها نام چین به صراحت ذکر شده است. بنابراین باید از سرمایه گذاری شرکت های امریکایی در رایانه های کوانتومی، تراشه های پیشرفته و هوش مصنوعی در چین جلوگیری شود. شرکت های امریکایی که در مناطق خاصی در چین سرمایه گذاری می کنند، اکنون باید چنین معاملاتی را از قبل به دولت ایالات متحده امریکا  گزارش دهند. این می‌ تواند سرمایه‌ گذاری‌ها را در صورتی که مربوط به بخش دفاعی یا فناوری باشد، ممنوع کند و در نتیجه برای امنیت ملی خطر ایجاد کند. / مجله هفته

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۳ـ ‍۱۴۰۸ 

Copyright ©bamdaad 2023