نظامیان امریکایی قبل از خروج شتاب‌ زده خود از افغانستان، تمام تجهیزات مهم ‌ترین پایگاه سیا در این کشور با نام پایگاه «عقاب » را تخریب کردند تا مورد استفاده شبه ‌نظامیان طالبان قرارنگیرد که امروز دوباره بر افغانستان حاکم شده‌ اند و در سال‌ های گذشته به‌ عنوان تروریست در این پایگاه مورد بازجویی قرار می‌ گرفتند.
 اخیرا طالبان اجازه داد تا خبرنگاران از این پایگاه تخریب ‌شده بازدید کنند. تمام خودروها در این پایگاه سوزانده شده ‌اند تا قابل شناسایی نباشند، تجهیزات مهم اطلاعاتی هم برای جلوگیری از استفاده طالبان به‌ طور کامل تخریب شده‌اند. گفته می ‌شود نیروهای ایالات متحده امریکا برای منهدم‌ کردن « پایگاه عقاب » از سیستم تخریب کنترول‌ شده استفاده کردند. این پایگاه در واقع در یک کارخانه خشت سازی قدیمی راه ‌اندازی شده بود و از این مکان برای آموزش نیروهای ضد تروریزم سازمان‌ های اطلاعاتی افغانستان استفاده می‌ شد. نیروهای مستقر در « پایگاه عقاب »از معدود نیروهایی بودند که در زمانی که دولت افغانستان مسیر فروپاشی را آغاز کرده بود، همچنان به نبرد با شورشیان ادامه  می‌دادند.
پایگاه عقاب در سال ۲۰۰۲ ترسایی و پس از مرگ گل رحمان، یکی از مظنونان عضویت در گروه‌های تروریستی خبرساز شد. این زندانی سیا در سال ۲۰۰۲ بر اثر «هیپوترمی» درگذشت ، او را نیمه‌ برهنه به دیوار بستند و شب را در دمای یخبندان رها کردند. مرگ او باعث شد تا اولین دستورالعمل‌ های رسمی سیا در مورد بازجویی تحت سازوکار جدید شکنجه، برای اعضای این نهاد جاسوسی منتشر شود. در گزارشی که در سال ۲۰۱۴ ترسایی منتشر شد هم سیا اعلام کرد این شکنجه‌ ها نتوانسته به اندازه‌ای که انتظار می ‌رفت در تامین امنیت ایالات متحده تأثیرگذار باشد.
این پایگاه به مدت دو دهه به‌عنوان پایگاهی محرمانه فعالیت کرده و تنها در عکس‌ های ماهواره‌ای قابل مشاهده است و افرادی که در این پایگاه در بازداشت بودند، می ‌توانند نسبت به وجود آن شهادت دهند. پس از فروپاشی حکومت افغانستان، نیروهای ویژه طالبان کنترول این مرکز را در دست گرفته ‌اند و اخیرا یکی از محوطه ‌ها را به‌ طور محدود برای بازدید خبرنگاران بازگشایی کردند.
ملا حسنین، فرمانده قطعه ۳۱۳ نخبگان شبه ‌نظامیان افراطی طالبان با اشاره به ردیف سرویس ‌ها، تیزرفتارهای شخصی و خودروهای نظامی سوخته ‌شده در این پایگاه به گاردین گفت: « ما می ‌خواهیم نشان دهیم چگونه آنها تمام این چیزهایی را که می ‌توانست برای ساختن کشور ما مورد استفاده قرار گیرد، هدر دادند».
به گفته ملاحسنین افرادی که در این پایگاه شکنجه شدند شهادت ‌طلبانی هستند که به پایگاه‌ های مهم آمریکا و حکومت افغانستان حمله می ‌کردند. نکته طعنه ‌آمیز اینکه اکنون همین شبه ‌نظامیان که زمانی به‌عنوان تروریست در « پایگاه عقاب » مورد بازجویی قرار می ‌گرفتند، کنترول افغانستان را در دست دارند. این مقام ارشد طالبان می ‌گوید: «یک گردان بسیار بزرگ در این پایگاه فعالیت خواهد کرد و مسوول امنیت مکان‌های مهم خواهد بود. آنها به ‌زودی گسترش یافته و سازماندهی بیشتری خواهند داشت و هر زمان که نیاز باشد، وارد عمل خواهند شد. آنها همیشه آماده فداکاری برای افغانستان و دفاع از مردم این کشور هستند».
با توجه به اینکه قرار است از پایگاه سیا برای آموزش نظامی شبه‌ نظامیان طالبان هم استفاده شود، بنابراین این بازدید مختصر خبرنگاران از محوطه آن احتمالا آخرین بازدید غیرنظامیان از این پایگاه خواهد بود. در آن سو هم مایک مولروی، افسر سابق سیا که در افغانستان خدمت کرده است، با ستایش از نیروهای امریکایی که در این پایگاه فعالیت کردند، گفت: « آنها یک واحد استثنایی بودند. یکی از اصلی‌ ترین ابزارهای دولت افغانستان در ۲۰ سال گذشته برای دور نگه‌ داشتن طالبان محسوب می ‌شدند. آنها بخشی از آخرین افرادی بودند که با تروریست ‌ها جنگیدند و تلفات سنگینی را نیز متحمل شدند».
ساکنان محلی اطلاع چندانی از وجود این پایگاه نداشتند، زیرا اطراف آن را دیوارهایی به ارتفاع بیش از سه متر پوشانده بود و یک دروازه فلزی ضخیم داشت که به ‌سرعت باز و بسته می ‌شد تا وسایل نقلیه وارد شوند. درنزدیکی این پایگاه سری هم قطعات شبه ‌نظامی نزدیک محل یک زندان مخروبه به نام « گودال نمک » قرار داشتند که یکی از ترسناک ‌ترین گروه‌های شبه ‌نظامی در افغانستان به شمار می ‌آمدند و خبرهایی درباره سواستفاده و کشتار کودکان و غیرنظامیان به دست اعضای این گروه منتشر شده بود. با این حال طالبان در واکنش به گزارش‌ های مربوط به این گروه شبه ‌نظامی گفته است هیچ اطلاعی از فعالیت ‌های این گروه ندارند.
تحقیقات ماهواره‌ای نیویورک ‌تایمز نشان می ‌دهد از بهار امسال و قبل از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، روند پاکسازی و تخلیه این پایگاه آغاز شده بود و در این مدت تعدادی از ساختمان‌ های داخل این بخش ازمجموعه تحت نظر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا به‌ طور کامل تخریب و با زمین هم ‌سطح شده بود.

منبع : روزنامه شرق

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۱ـ ۱۵۱۰

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021