پیام شادباش دارلانشای حزب آبادی افغانستان به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی

 

کابل،۳۱ دسامبر ۲۰۲۰

دارلانشای حزب آبادی افغانستان سال نو میلادی را به هموطنان مهاجر، احزاب و سازمانهای همسو و مسیحیان جهان تبریک گفته ، آرزو دارد تا سال نو میلادی برای هموطنان و همه انسانهای کره زمین سال صلح ، خوشبختی و بهروزی باشد.

نگاه گذرا به سال ۲۰۲۰ نشان میدهد که جهان ما درسالی که در حال پایان است با ناهنجاری و مشکلات بزرگ و پیچیده درمبارزه بخاطر صلح و تامین مناسبات عادلانه بین المللی روبرو بوده است. ادامه جنگ درحوزه های بحرانی شرق میانه ، شمال افریقا ، امریکای جنوبی ، قفقاز و ...باعث نابودی ده ها هزار انسان سیاره ما شده ، وهستی های بیشمارمادی و معنوی بشریت را نابود کرده است . هنوز به مساله اشغالگری و ستم روزمره برخلق فلسطین با بی پروایی برخورد شده و با نادیده گرفتن توافقات و قوانین بین المللی و با بکارگیری اقدامات نظامی ویرانگرانه منطقه شرق میانه به میدان ستم و تجاوز تبدیل شده است . این تجاوزات و ادامه جنگ های نیابتی درافغانستان، سوریه ، عراق ، یمن ، لبنان، لیبیا و...باعث مهاجرت های جبری ، ویرانی محیط زیست انسانی و نابودی های هستی های مادی و معنوی خلق ها گردیده است .

ما در سال ۲۰۲۰ شاهد گسترش اقدامات تروریستی دولتی و سازمان یافته بوده و در افغانستان عزیز اثرات چنین اقدامات غیرانسانی را همه روزه با گوشت و پوست لمس کرده ومی کنیم.

تقویت روحیه نژاد پرستی درانواع مختلف آن ، ناسیونالیزم ، شونیزم و تخریب نهادهای مدنی و ساختارهای دولتی از یکسو، و افزایش بی مانند نابرابری های اجتماعی و اقتصادی درسطح جهان گرایش های خطرناکی بودند که اثرات دردباری بر زنده گی میلیون ها انسان سیاره ما بجا گذاشته است . در چنین شرایطی بیماری جهانگیری کوید ۱۹( کرونا ) درز موجود میان یک اقلیت کوچک که بیشترین ثروت و منابع را دراختیار دارند و اکثریت مردم جهان که با فقر، بیماری و مرگ دست و گریبان اند را عمیقترساخت. کشورهای ثروتمند حتا درمساله تهیه و ذخیره واکسین ضد کرونا سیری ناپذیری شانرا به اثبات رسانیدند.

پاندمی کرونا درحالیکه برخورد انحصارطلبانه و ماهیت چپاولگرانه جهانخواری را برجسته ساخت، ازطرف دیگر نشان داد که ادامه زنده گی متمدن و مسالمت آمیز بدون همکاری مردم وهمبستگی جهانی میسر نیست . خدمات و تلاش های صادقانه و مردمی بریگارد های امداد پزشکی «هِنری ریوو» کوبایی که بدون چشمداشت مادی و سیاسی به درمان نیازمندان دراسپانیا ، ایتالیا ، کشورهای امریکای لاتین و افریقا شتافت ، کمک های بشردوستانه جمهوری خلق چین و جمهوری فدراتیف روسیه نمونه های نیکو و آموزنده درمناسبات جهانی میباشند. پندمی کرونا هنوز مهار نشده است . مبتلاشدن بیش ازهفتاد وشش میلیون نفر درجهان ، و مرگ بیش از یک میلیون و هفتصد هزار انسان نشان میدهد که دامنه این پندمی هنوزبرچیده نشده  و از این ناحیه خطرات جدی متوجه بشریت است. بخصوص که نسل نو این ویروس درحال زایش و رشد میباشد.

درهمین دوره کرونایی جهان شاهد بحرانهای گسترده اقتصادی و اجتماعی بوده  و پندمی کرونا کاستی های نظام بهداشتی ـ اجتماعی و اقتصادی جهان را برجسته ساخت .درحالیکه میلیون ها کارگر، دهقان و انسانهای شاغل کار، کارشانرا از دست داده و به ارتش بیکاران و فقرا کشانیده شدند ، سود شرکت های غارتگر وانحصاری از برکت جنگ و فروش سلاح ، چپاول ثروت های ملی و ذخایر طبیعی کشورها ، تحمیل سیاست های تعذیراتی و زورگویی ، فرار و معافیت مالیاتی و...رشد بی مانند کرده است .

در این سال سازمان ملل متحد از ۷۵ مین سال تاسیس خود در حالی برپاکرد که بحران کرونا و اثرات کشنده آن نیاز به برقراری مناسبات عادلانه جهانی و مسوولیت پذیری کشورهای بزرگ و ثروتمند را دردستور روز قرارداده است . مبارزه و تلاش بخاطر تامین صلح ، همزیستی ، دستیابی به خدمات بهداشتی ، کمک به ارتش مهاجرین و بی جا شده گان، کمک به مردمانی که در نتیجه نابودی و ویرانی محیط زیست آسیب دیده اند ، تلاش در راه تامین برابری حقوق زنان ، کمک و یاری به کودکان ، مبارزه بابیسوادی و تقویت نظام آموزش و پرورش، پایان بخشیدن به زور گویی و یکه تازی ...و خواست هایی اند که سازمان ملل متحد و بشریت مترقی دردستور کار شان قرار دادند. یکی از خواست های سازمان ملل متحد مساله توزیع عادلانه و انسانی واکسین ضد کرونا میباشد .

آرزومندیم تا دراین زمینه کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان برخورد متمدن و انسانی را انتخاب نموده و زمینه دسترسی عادلانه واکسین ضد کرونا برای کشورها و مردمان فقیرجهان از جمله باشنده گان افغانستان را میسر نمایند.

دوستان گرامی ،

ما درحالی به سوی سال نو میلادی میرویم که سطح مطالبات و مبارزات زحمتکشان جهان بخاطر تامین صلح وعدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و منابع درسال گذشته گسترش یافته است. درافغانستان جنگ زده و قربانی جنگ نیابتی و صادرشده از برون نیز درسال گذشته تلاش های گسترده بخاطر تامین صلح ، قطع جنگ ، دموکراسی وعدالت اجتماعی صورت گرفته است .

تامین صلح عادلانه و برقراری امنیت درکشور نیازمبرم و خواست اساسی مردم میباشد. همپا با این خواست مردم ، حزب آبادی افغانستان ضمن حمایت و جانبداری ازهراقدام سودمند بخاطر تامین صلح عادلانه دراعلامیه مورخ  ۲۷ سنبله ۱۳۹۹ خود پیریزی یک میکانیزم عادلانه و مردمی برای گفت وگوهای صلح میان طرفین درگیر داخلی ، و قطع مداخله و صدور تروریزم از برون کشور را پیشنهاد کرده ، خواستار پیشبرد این پروسه های زیرنظر سازمان ملل متحد و نظارت اعضای دایمی شورای امنیت سازمان گردید. حزب ما هرگونه توافق و سازش پاکستان محور و بدور از شرکت و سهمگیری نماینده گان مردم و نیروهای دادخواه و ترقی پسند کشور را مردود شمرده ، آنرا ادامه وضع خونبارموجود ، وتسلیم در برابرگروه های تاریک اندیش و متحجرمیداند.

درحالیکه چشم امید به آتش بس دایمی و برقراری صلح عادلانه درافغانستان بسته ایم ، آرزو میبریم که سال ۲۰۲۱ میلادی سال صلح و آرامش ، جانجوری و تحقق خواست های زحمتکشان جهان ، سال بهروزی و کامگاری باشد .

یکباردیگرحلول سال ۲۰۲۱ میلادی را به سازمانها ، احزاب و شخصیت های همسو و دادخواه جهان تبریک گفته ، پیروزی های بیشترشانرا درسال نو آرزو میبریم.

 

باتمنیات نیک،

داکتر محمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان  

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۰۱۰۱

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2021