در ولایت هـرات چه می گـذرد ؟

گفت و گوی ویژه تارنمای بامـداد با رفیق انورمتین عضو بیروی اجراییه حزب آبادی افغانستان و یکی ازمسوولین ولایت هرات

 

درادامه گزارشات دست اول پیرامون گسترش ویروس کوید ۱۹ درکشور، اینبارگفت و گویی با رفیق انورمتین درباره وضع ولایت هرات و برنامه های دولتی در مقابله با این ویروس را انجام داده ایم. این گفت و گو تصویر روشن از وضع ، و برنامه های مقابله با گسترش ویروس دراین ولایت مرزی را نشان میدهد.امید اطلاعات ارایه شده  دست اول  دراین گفت وگــو بتواند کمکی باشد درجلوگیری از افزایش بیماری کرونا در ولایت هرات و سایر ولایت های کشور. بامــداد

 

پرسش : رفیق گرامی انور متین ، بیماری ویروس کرونا  درافغانستان درحال جان گرفتن و گسترش است .ولایت هرات از شمار ولایت های مرزی کشور بود که اولین واقعه بیماری کرونا از همین ولایت گزارش شد. لطف نموده در رابطه به وضع موجود در ولایت هرات ، برنامه ها و اقدامات عملی برای مقابله با این بیماری برای خواننده گان تارنمای بامداد معلومات ارایه فرمایید.

پاسخ : رفیق محترم داکتراسد محسن زاده با درود های رفیقانه و با تقدیم احترامات فایقه به پرسش های شما چنین پاسخ ارایه میگردد‌:

ویروس کرونا تهدید جهانیست غلبه و شکست آن مستلزم اتحاد جهانیست. جهان سرمایه داری که روی سلاح های هسته وی و بیولوژیکی تمرکز داشته اند امروز در برابر ویروس کرونا زانو زده اند ، دنیایی بعد از شکست کرونا مستلزم تمرکز روی ویروس ها و محیط زیست بهتر خواهد بود تا دیگر تهدیدی برای بشریت و چرخش اقتصادی در جهان نباشد.

بتاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ اولین واقعه ویروس کرونا در شهر ووهان کشور چین به ثبت رسید. وزارت صحت عامه افغانستان بمنظور وقایه و پیشگیری ازگسترش این ویروس تدابیری را همزمان با سازماندهی تبلیغات پیرامون آگهی عامه در مرکز و ولایات اتخاذ و عملی نموده است.

با گسترش ویروس کرونا درکشورهای آسیای میانه ازجمله درکشورایران جلسه اضطراری تیم آماده گی و پاسخگویی به رهبری اداره محلی هرات به مقر ولایت دعوت و تدویر یافت . در نشست بعد از بحث و ابراز نظر پیرامون آماده گی ها و ایستاده گی در برابر ویروس کرونا چنین فیصله به عمل آمد :

ـ پلان ولایتی مبارزه با ویروس کرونا و تهیه پیشنهاد نیازمندی ها و ارسال آن به موسسات همکار و وزارت صحت عامه کشور.

ـ فعال سازی لابراتوار تشخیصیه کوید ۱۹ درهرات.

ـ نصب دستگاه حرارت سنج در نقطه صفری میان مرز ایران و افغانستان.

ـ تجهیز شفاخانه ۱۰۰ بستر در منطقه شیدایی هرات.

ـ آماده سازی تعمیر شرکت لیبراتی به ظرفیت ۳۵۰ بستر.

ـ‌ آماده سازی تعمیر حاجی کمپ به ظرفیت ۲۷۰ بستر.

 ـ آغاز کارتعمیر شفاخانه ۱۰۰ بستر که قراراست در طی ۲۱ روزساخته شود.

ـ توظیف ۷۰ تن از کارمندان صحت در منطقه مرزی به منظورغربالگری.

ـ توظیف تیم های اسکریننگ به دروازه های ورودی و خروجی شهرهرات و میدان هوایی.

ـ ضد عفونی نمودن مکان های مزدحم درسطح شهر.

ـ تهیه پلان فعال سازی مراکز۲۰ بستر تداوی درسطح ۹ ولسوالی در هرات .

 ـ فعال سازی ۲۵ تیم سمپل گیری درسطح ولسوالی و شهر هرات .

 ـ نصب ۷۰ بیلبورد، توزیع ۶۰۰۰ پوستر ، ۷۵۰۰۰ بروشور و ۲۱۰ قطعه بنر جهت آگهی درسطح شهر.

ـ مسدود نمودن تمام اماکن عمومی درسطح شهرهرات .

ـ تآسیس کمیته مدیریت محو کرونا درسکتور صحت.

ـ موظف نمودن دو تیم موبایل جهت آگهی دهی درسطح شهر.

 ـ استخدام ۱۲۴ تن نرس ، داکتر، گارد و صفا کار و همچنین پلان استخدام بیش از ۷۰۰ تن دیگر در مراکز صحی شهر و ولسوالی ها جهت مبارزه با جلوگیری از شیوع ویروس کرونا .

بمنظور تسریع روند مبارزه و پیشگیری ازگسترش شیوع ویروس کرونا کمیته های ذیل درسطح ریاست صحت عامه هرات ایجاد شده است:

 ۱ ـ کمیته فکر و جذب منابع و هماهنگی مبارزه با ویروس کرونا .

 ۲ ـ کمیته اسکریننگ.

۳ ـ کمیته کانتک نرسینگ.

۴ ـ کمیته مفاهمه و ارتباطات.

۵ ـ کمیته وقایه از انتان.

۶ ـ کمیته سرویلانس جامعه و لابراتوار.

۷ ـ کمیته مدیریت مریضان.

کمیته های متذکره به صورت منظم و روزمره به رهبری ریاست صحت عامه هرات تدابیری را اتخاذ وعملی مینمایند و از اجراات خویش در زمینه گزارش میدهند.

اقدامات نخست اداره محلی هرات بمنظورتداوم مبارزه و پیشگیری ازگسترش ویروس کرونا :

 ـ مسدود کردن اماکن عمومی ، تالارها، رستورانت ها، حمام های عمومی، اماکن ورزشی، کافی شاپها .

ـ محدود کردن کمیت مراجعین ادارات دولتی.

ـ  کاهش ساعات کاری ادارات دولتی .

ـ  جلوگیری از برگزاری جلسات غیرعاجل.

ـ تعطیلی تمام مراکز آموزشی ، پوهنتون ها ، موسسات تحصیلات عالی، نمیه عالی و مکاتب.

اقدامات مرحله دوم اداره محلی هرات و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص جلوگیری ازهمه گیرشدن ویروس کرونا درهرات:

ـ  مسدود کردن مارکیت ها و دوکان های فروشنده پوشاک، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم برقی، طلا فروشی ها، لیلامی ها، مارکت اسعار فروشی و مراکز عمده تجمعات بازار هرات.

ـ متوقف ساختن فعالیت سالون های ورزشی (جمنازیوم ها).

ـ تعطیلی کارسالون های آرایشی.

ـ جلوگیری از رفت آمد مردم به تفریحگاه ها.

ـ توقف ترانسپورتیشن شهری ( ملی بس و سکتور خصوصی ) .

اقتصاد ومعیشت :

با اقدامات درمرحله اول و دوم از لحاظ معیشتی تآثیرات چندان بالای زنده گی مردم نگذاشته است به لحاظ اینکه بخش های متذکره متعلق به اقشار مرفه و متوسط اجتماع بوده است. در مرحله نخست ۲۰ درصد از درآمد های اقتصاد شهری از فعالیت بازمانده اند با توجه به امکانات محدود دولت بازهم برای مدت کوتایی زنده گی عادی مردم به روال خود ادامه خواهد یافت و نیاز به مداخله حکومت در زمنیه تامین نیازهای مردم دیده نمیشود. درصورتیکه شیوع ویروس کرونا به مرحله همه گیر میرسد و حکومت مجبور میشود تا بخاطر پیشگیری از ابتلای مردم به این ویروس خطرناک شهرهرات را به مرحله قرنطین اجباری قراردهد دراین مرحله ایجاب مینماید تا تمام فعالیت های اقتصادی به جزاز فعالیت های دواخانه ها، قصابی ها ، مارکیت های مواد غذایی و میوه جات را متوقف نماید. که در این مرحله نیاز جدی است تا دولت درقسمت تامین احتیاجات طبقه کارگر و گروه های اجتماعی آسیب پذیر شهر و ولسوالی های که تحت این پروسه قرار می گیرند اقدام نمایند.

توقف فعالیت های اقتصادی، ترانسپورت، اماکن آموزشی ، تفریحی و ساختمانی باعث بیکارشدن هزاران تن ازطبقه کارگر شده اند و گروه های اجتماعی آسیب پذیر حداقل برای دو الی سه روز ذخیره تامین نیازهای اولیه زنده گی خویش را ندارند که در این مرحله لازم است تا حکومت الی برگشت روال عادی زنده گی درغالب بسته های غذایی به شکل رایگان نیازهای اولیه گروه های اجتماعی آسیب پذیرجامعه را تامین نماید.

فرهنگی اجتماعی:

روند آموزش رسانه ای درمکاتب شهری و ولسوالی های اطراف شهر به منصه اجرا  قرارگرفته است و این پروسه الی برگشت روال عادی حمایت و تقویت میشود.

آگاهی دهی ازطریق منابر، مساجد و تکایا به مردم پیرامون هشدارها و رهنمودهای وزارت صحت عامه در امر مبارزه و ایستاده گی در برابر ویروس کرونا جدی گرفته شود.

 تقویت ظرفیت های موجود:

ـ تقویت ظرفیت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید در زمینه مبارزه موثر با ویروس کرونا در شفاخانه های اختصاصی و تجرید شده ، کلینیک های مرکز شهر و ولسوالی ها و جلب حمایت شفاخانه ها و کلینیک های بخش خصوصی در زمینه تداوی و مبارزه با ویروس کرونا.

ـ توجه مقامات محترم مرکزی را در زمینه تجهیز، تمویل و آماده ساختن شفاخانه های تجرید شده مبارزه با ویروس کرونا با تمام امکانات لازم با کلیه منابع صحی، بهداشتی، و کادرتخصصی خواهانیم.

ـ  پیشنهاد می گردد تا تیم های تبلیغاتی سیار بمنظور آگاهی عامه به ترکیبی از دکتوران و علمای دینی ایجاد و از طریق موترهای سیار تبلیغاتی به باشندگان شهر هرات در زمینه سازمان داده میشود. ـ میزگردهایی بمنظور آگاهی عامه از طریق رسانه های صوتی، تصویری و چاپی راه اندازی شود.

ـ  به شهروندان در مورد مزایا و ضرورت حیاتی قرنطین خانگی، قرنطین ساختن اماکن عمومی و در صورت ضرورت قرنطین عمومی شهرازطریق رسانه های آگاهی بیشتر داده شود تا اقدامات اداره محلی در زمینه به مقاومت اجتماعی شهروندان روبرو نگردد.

ـ  کنترول دروازه های شهر از طریق تیم صحی وتوزیع بسته های صحی و بهداشتی برای اقشار آسیب پذیر جامعه به شکل رایگان.

ـ  هماهنگی با رسانه های صوتی و تصویری جهت پخش پیامهای صحی

ـ  توزیع مواد تبلیغاتی و تعلیماتی به شکل کمپاین ها در سطح شهر.

ـ  توزیع مواد تبلیغاتی و تعلیماتی به بیش از ۲۰۰ مرکز صحی دولتی و خصوصی و اعم از ادارات دولتی و ولسوالی های ۱۹ گانه.

ـ  نصب بیش از ۲۰ بیلبورد در سطح شهر هرات در قسمت پیامهای صحی پیرامون مرض کرونا

ـ  تهیه و ترتیب ۶ کلیپ ویدیویی و نشرات از طریق ۲۰ رسانه صوتی و تصویری به صورت روزانه.

ـ تهیه وترتیب الگوریتم تشخیص و تداوی مرض کرونا و توزیع در سطح تمامی مراکز صحی

ـ  تهیه و ترتیب الگوریتم تعقیب مریضان داخل بستر و توزیع به تمامی شفاخانه های شخصی و دولتی ـ تنظیم و ترتیب تعریف واقعه مشکوک کرونا و طرزالعمل استفاده از ماسک و PPE Kit  و توزیع به تمامی مراکز صحی دولتی و خصوصی.

ـ  تهیه پیامهای صحی به شکل ورق A4  و توزیع در نقطه صفری جهت توزیع به عودت کننده گان داخلی.

ـ  فعال سازی بیلبورد دیجیتالی جهت پیام رسانی در مورد طرق وقایه از ویروس کرونا در سطح شهر.

ـ  تهیه کلیپ صوتی جهت اطلاع رسانی توسط تیم های سیار داخل شهری.

ـ  راه اندازی میز گردهای صحی بودجه ارسالی مبارزه با ویروس کرونا در هرات.

 مبلغ (۱۱۴) میلیون افغانی ارسالی وزارت صحت عامه مبلغ (۴۰۰ ) میلیون افغانی حمایت رییس جمهور در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به ولایت هرات فرستاده شده است. اداره محلی، جامعه مدنی و سکتور خصوصی با هم مشترکاْ درامر مبارزه با ویروس کرونا فعالیت می نمایند.

دراین بخش قابل یادآوری میدانم تا اکنون (۸۰) تن به ویروس کرونا مبتلا،  و تحت مراقب جدی قرار دارند. درصورت گسترش ویروس کرونا درهرات تدابیر و اقدامات اتخاذ شده و منابع مالی و انسانی پاسخگو به وضعیت عمومی نخواهد بود که نیازمند اتخاذ تدابیر اضافی و منابع بیشتر مالی و انسانی است.

چالش ها :

حالا روزانه در لابراتوار موجود (۵۲ ) نفر تست میگردد که نیازمندی بیشتری بمنظور توسعه آن است تجهیزات و وسایل طبی موجود نمیتواند درشرایط اضطراری پاسخگو باشد.  پایین بودن سطح آگهی مردم و تآثیر گزاری خرافات در زمینه . فقر، بیکاری و بدامنی و فساد اداری.

پرسش : شیوع بیماری در جمهوری اسلامی ایران برگشت سیل آسای مهاجران افغان ازاینکشور شروع شد.میشود گفت که دردو ماه گذشته از مرزهای هرات به چه تعداد مهاجرین به وطن برگشته اند.

در بین این جمعیت تا حال چند بیمارمبتلا به ویروس کرونا تشخیص،  و با آنها چه برخورد صورت گرفته است ؟

پاسخ : از اول برج حوت ۱۳۹۸ الی اکنون (۱۳۴۵۰۰) تن از مهاجرین از طریق بندر اسلام قلعه به وطن عودت کرده اند و این روند ادامه دارد .

 

عودت کننده ها در مرز بعد از اسکریننگ در بندر اسلام قلعه کتگوری های آسیب پذیرآنها با توزیع مواد خوراکه، پرداخت کرایه و فامیل های که از (۵ ) تن اضافه تر باشند مبلغ ۱۸ هزار افغانی از طرف سازمانهای بین المللی حمایت میشوند. اداره محلی هرات به کمک سکتور خصوصی و حمایت حکومت مرکزی در نظر دارد تا گروهای اجتماعی آسیب پذیر را در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا و قرنطین اجباری مورد حمایت قرار دهند . در صورت وضعیت دشوارهمه شفاخانه ها و کلینیک ها اعم از دولتی و خصوصی در شهر و ولسوالی ها و سایر اماکن عمومی در زمینه مبارزه و ایستاده گی در برابر ویروس کرونا کاربردی میشود . در صورت شکل گیری وضعیت فوق العاده در کشور بدون حمایت جامعه جهانی افغانستان قادر به پاسخگویی مطلوب در برابر ویروس کرونا نخواهد بود.

پرسش : شما منحیث عضو کمیته اجراییه حزب آبادی افغانستان شاهد آن هستید که تارنمای بامداد ، ارگان نشراتی کمیته مرکزی حزب  در رابطه با شیوع ویروس کرونا درکشور برنامه ویژه ایی را تدوین و مشورت ها و اطلاعات سودمندی که توسط کارشناسان اموربهداشتی و اقتصادی حزب  تهیه شده است را بنشر رسانید.

از نظر شما در شرایط  تشویش آور و جدی موجود ، چه وظایفی در برابر کمیته ولایتی هرات حزب آبادی افغانستان و سایر نیروهای دموکرات و مردمدوست قراردارد؟

پاسخ : با ستایش از تلاش های روشنگرانه مسوولین تارنمای وزین بامداد ، ارگان نشراتی حزب ، ما این برنامه ها وسایر اقدامات رهبری حزب را مثبت و مسوولانه ارزیابی نموده و ادامه این برنامه را به سود مردم افغانستان میدانیم.

کمیته ولایتی هرات حزب آبادی افغانستان با ثبت اولین ویروس کرونا در هرات پیرامون موضوع بحث نموده و در زمینه تآمین ارتباطات از طریق تیلفون و شبکه های اجتماعی و رسیده گی به موقع و حمایت از رفقا و اعضای فامیل آنها و مشارکت در توزیع کمک های شوینده ، ماسک و دستکش به شهروندان را در اولویت فعالیت های روزمره سازمانی قرار داده اند . حقیقت در فیسبوک شورای ولایتی هرات در مورد ویروس کرونا به شهروندان هرات پیوسته آگهی میدهند.

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۰ـ ۲۸۰۳

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2020