نیکاراگوا «کودتای فاشیستی» علیه مورالس را محکوم کرد

 

دولت نیکاراگوا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ ای کودتا علیه اوو مورالس رییس جمهوری بولیویا که او را به استفعا واداشتند، را محکوم کرده  آنرا اقدامی فاشیستی دانست.در بیانیه دولت نیکاراگوا آمده است:       ما اعمال فاشیستی که قانون اساسی را نادیده می انگارد، رد کرده و مردود می دانیم.

به گزارش رویترز، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و با وجود تایید دادگاه عالی انتخابات در بولیویا، مخالفان مورالس اعلام کردند، این نتایج  را قبول ندارند و از آن زمان تا اکنون دست به اعتراض های خشونت آمیز زده‌اند. بدنبال تشدید بحران سیاسی در بولیویا، سازمان کشورهای امریکایی  (او ای اس ـ OAS ) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزارشده در ۲۰ اکتوبر ۲۰۱۹ را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات مجدد تن دهد. سرانجام شب گذشته (یکشنبه) ۱۹ عقرب با دخالت ارتش بولیویا، مورالس مجبور به استعفا شد . وی در نطق تلویزیونی اظهار کرد: استعفای خود را تقدیم می ‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

وی شرایط جاری در بولیویا را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد وخطاب به مردم کشورش گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.مورالس افزود: به عنوان رییس جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

رییس ‌جمهوری منتخب آرژانتین کناره‌ گیری اوو مورالس رییس جمهوری بولیویا را کودتا علیه او خواند و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه در این کشور را خواستار شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، آلبرتو فرناندز در پیام توییتری با تاکید بر اینکه علیه مورالس کودتا شده است، نوشت:‌ فروپاشی ساختاری در بولیویا غیرقابل قبول است؛ مردم بولیویا باید هر چه زودتر در انتخاباتی آزاد و آگاهانه دولت بعدی را انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه مکسیکو، استعفای مورالس، رییس جمهوری بولیویا از قدرت را نتیجه اقدامی نظامی خواند و با وقوع «کودتا» در این کشور مخالفت کرد.پس از هفته ها اعتراضات انتخاباتی، رییس جمهوری بولیویا شب گذشته(یکشنبه) در پی افزایش تنش های سیاسی و سرپیچی نیروهای نظامی و انتظامی استعفا داد.ابرارد مارسلو، وزیر امور خارجه مکسیکو در توییتی با رد استعفای مورالس آن را مشابه تراژدی هایی خواند که در قرن پیش، آمریکای لاتین را آغشته به خون کرد.وی در توییت های دیگری اعلام کرد که در صورت درخواست رییس جمهوری مستعفی بولیویا، مکسیکو آماده است تا به وی پناهنده گی اعطا کند.

قرار یک گزارش دیگر ترامپ اعلام نمود که ،  دولت واشنگتن از مجمع قانونگذاری بولیویا خواست تا هرچه زودتر جلسه‌ای را با هدف تایید رسمی استعفای ایوو مورالس رییس ‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین ترتیب دهد و در راستای پر کردن خلا سیاسی موجود، فرایند غیر نظامی انتقال قدرت را آغاز کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا نیز در این باره مدعی شد: واشنگتن آنگونه که دولت مکسیکو و خود مورالس می ‌گویند کودتا را عامل کناره ‌گیری وی تلقی نمی‌ کند.

در همین حال فدریکا موگرینی، کمشنر روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: « مایلم با صراحت اعلام کنم ما خواهان آن هستیم که همه طرف‌های درگیر در بولیویا ضمن خویشتن ‌داری و پذیرفتن مسوولیت خود، کشور را به آرامی به سوی انتخابات پیش ببرند، انتخاباتی سالم که مردم بولیویا از طریق آن خواسته دموکراتیک خود را ابراز کنند.» وی پس از آن در جریان یک نشست مطبوعاتی در جمع وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «اگر بولیویا از ما بخواهد و شرایط فراهم باشد، اتحادیه اروپا هیاتی را برای نظارت بر انتخابات آتی به این کشور خواهد فرستاد.»

مورالس نماینده (جنبش برای سوسیالیسم)  بولیویا که ۵۹ سال دارد در انتخابات ماه گذشته با کسب ۴۷.۰۸ درصد آرا بر رقیب انتخاباتی خود کارلوس مسا، از حزب «جبهه انقلابی چپ» (سوسیال دموکرات) پیروز شد و دوران جدید ریاست جمهوری خود را آغاز کرد. مورالس در سال ۲۰۱۶ ترسایی با برگزاری یک رفراندوم، خواستار لغو محدودیت زمانی ریاست جمهوری شد. با وجود مخالفت ۵۱ درصد مشارکت ‌کننده گان در رفراندوم با مراجعه قانونی او به دادگاه قانون اساسی بولیویا این  دادگاه به نفع طرح رییس جمهوری این کشور رای داد تا او او بتواند برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

براساس قانون در صورتی که یکی از نامزدهای بیش از ۴۰ درصد آرا را کسب کند و از نزدیک ‌ترین رقیب خود نیز ۱۰ درصد بیشتر رای آورده باشد، انتخابات به دور دوم کشیده نمی ‌شود. رقیب در این دوره انتخاباتی اعتراضاتی نسبت به برگزاری انتخابات داشت که در این رابطه مورالس در جدید ترین اظهارنظرش پس از اعلام نتیجه نهایی شمارش آرا گفت: نهادهای بین المللی آزاد هستند برای بازرسی نتیجه نهایی انتخابات و روند شمارش مجدد آرا اقدام کنند. ما هرگز در مورد نتیجه انتخابات دروغ نگفته ایم و چیزی هم برای پنهان کردن نداریم. نماینده گان سازمان کشورهای قاره آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر نهادها و سازمان های بین المللی آزاد هستند نتیجه انتخابات بولیویا را مورد بررسی قرار دهند. ما آماده میزبانی از آنها هستیم.

جامعه بولیویا با ۱۱ میلیون ترکیب جمعیتی با  ۵۵ درصد سرخپوست، ۳۰ درصد «می ستیزو» (دورگه های اسپانیایی ـ سرخپوست) و ۱۵ درصد سفید پوست تشکیل می شود. پیش از حضور استعماری اروپاییان منطقه کنونی بولیویا بخشی از امپراتوری سرخ‌ پوستان «اینکاها» بود. استعمار اسپانیا در سده شانزدهم این منطقه را با خون ریزی و غارت تسخیر کرد. پس از اعلام استقلال این منطقه در سال ۱۸۰۹ترسایی  منطقه با ۱۶ سال جنگ روبه‌ رو شد و این جنگ‌ها در ۶ اگست ۱۸۲۵ ترسایی به تشکیل جمهوری بولیویا انجامید که این نام « سیمون وبولیوار» رهبر انقلابی منطقه گرفته شده‌ است.

براساس تازه ترین گزارشات مورالس رییس‌ جمهوری مستعفی بولیویا لاپاز پایتخت اینکشور را به مقصد مکسیکو ترک، و اعلام کرد قدرتمند ترازهمیشه به سرزمین مادری خود بازمی‌گردد. مارسلو ایبرارد، وزیر خارجه مکسیکو در توییتر خود نوشت: «هواپیمای ریاست ‌جمهوری مکسیکو با اوو مورالس پرواز کرده است. بر اساس معاهده‌های بین‌المللی، این هواپیما تحت حمایت مکسیکو و زنده گی و تمامیت شما در امان است.»

هم‌زمان صدها هزار نفر از هواداران رییس ‌جمهوری مستعفی از سراسر بولیویا به سمت لاپاز روان شده‌اند و پولیس پایتخت و نیرو های مسلح این کشور ازمردمن خواسته در خانه‌ ها بمانند و به خیابان‌ها نیایند. در همین حال رهبران شماری از کشورها و سازمانهای اجتماعی صلحدوست از سراسر جهان همبسته گی و جانبداری شانرا با مردم بولیویا و رییس جمهور قانونی آن مورالس،  ابراز داشته ، کودتا روان  و مداخله نظامیان را نکوهش نموده اند.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۹ـ ۱۲۱۱

 

Copyright ©bamdaad 2019