در حاشیه رخدادهای خلیج:

چه کسی حمله به نفتکش ها را ترتیب داده؟

 

بیشتر تحلیلگران باور دارند  که گروه معروف به B4 ( جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زاید و بن سلمان) اولين متهمان اين عمليات به حساب می آیند.

 

 همزمان با وقتی که نخست وزیر جاپان آقای شنزو آبه در حال ملاقات با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی بود دو نفت کش در مقابل سواحل عمان هدف حمله قرار گرفتند تا بسیاری هاج و واج بمانند که چه شده.

علیرغم اینکه عربستان سعودی و امارات عربی متحده خود را درگیر جنگ یمن و بسیاری دیگر از مشکلات منطقه ای و جهانی کرده اند و خوب بسیاری باور دارند که همین ماجرا کافی است که دشمنان اینان از جمله انصار الله بخواهند واکنش نشان دهند اما شواهد و قراین نکاتی را نشان می دهد که بسیار قابل تامل است.

البته اگر انصار الله چنین کاری را انجام داده باشند قطعا مسوولیت آن را با افتخار به عهده می گیرند و هیچ کس حق ندارد با توجه به فجایع و بلایایی که سر مردم یمن می آید حتا از این کار آنها انتقاد کند.

انتخاب کشتی حامل کالای جاپانی و آن هم همزمان با ملاقات آقای شینزو ابه با آیت الله خامنه ای این نکته را در اذهان تداعی می کند که هر که چنین حمله ای را انجام داده به اطلاعات خیلی محرمانه و موثقی دسترسی داشته که نشان دهد کدام کشتی محموله جاپانی حمل می کند تا پیغام خود را برساند.

بسیار بعید به نظر می آید که این اتفاق تصادفی بوده باشد و میان اینهمه کشتی هایی که در این مسیر عبور می کنند بصورت تصادفی کشتی هایی که حامل کالای جاپانی بودند هدف قرار گیرند و ظاهرا حمله کننده گان وقتی که متوجه شدند یکی از کشتی ها بگونه ای مورد اصابت قرار گرفته که غرق نمی شود مجددا به آن حمله کردند.

یعنی حمله کننده اصرار داشته کشتی حامل کالای جاپانی حتما غرق شود.

با توجه به اینکه این منطقه توسط دستگاه های جاسوسی متعددی کنترول می شود و ده ها ماهواره و رادار در حال رصد ثانیه به ثانیه همه تحرکات در این منطقه می باشند قطعا حمله کننده گان اطلاعاتی را در اختیار داشتند که بر اساس آن می توانستند از شرایطی استفاده کنند تا رصد نشوند وگرنه قطعا بزودی این رصد کننده گان می توانند دست آنها را رو کنند.

اینکه آقای دونالد ترامپ به آقای شینزو مسوولیت داده از طرف او برای میانجی گری به ایران بیاید و آقای شینزو اعلام کرده که با این هدف به ایران می آید و ایرانی ها وی را به حضور پذیرفته اند به زبان دیپلوماتیک به معنای آن است که امریکایی ها به آبه چراغ سبز نشان داده اند و ایرانی ها هم متقابلا، حد اقل برای شنیدن پیشنهادات شینزو، به او چراغ سبز نشان داده اند.

اینجا بد نیست اشاره کنم که بر اساس عرف جاپانی ها فامیل مقدم بر نام است یعنی نام آقای شینزو آبه ، آبه است و فامیل او شینزو.

مشخص است که بسیاری از این اقدام وزیر امور خارجه جاپان ناراحت بودند و به دنبال برهم زدن تلاش های وی در ایران بودند.

آقای شینزو دقیقا بر عکس وزیر امور خارجه المان به جای اینکه وقتی وارد ایران می شود به دنبال ایجاد تنش از طریق صحبت های خود باشد سخنانی را مطرح کرد تا دل ایرانی ها را بتواند به دست بیاورد.

واحتمالا همین ماجرا دشمنان صلح در منطقه را بیش از پیش نگران کرد.

بیشتر تحلیلگران باور دارند  که مجموعه معروف به B4 (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زاید و بن سلمان) اولين متهمان اين عمليات به حساب می آیند.

با توجه به سابقه های خراب این مجموعه ترتیب دادن چنین عملیات متحورانه ای از طرف آنها به هیچ وجه بعید نیست.

همچنین برخی باور دارند که حتا ممکن است ایالات متحده خود چنین کاری را انجام داده باشد تا بخواهد به نوعی پیغامی به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکنند قطعا آنها به راحتی می توانند بهانه ای برای راه اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند.

به هرحال هیچ کس نمی تواند بپذیرد که ایران کوچک ترین دستی در این ماجرا داشته باشد وقطعا نیاز است که یک تحقیق بین المللی بی طرفانه برای پیدا کردن مسببان این ماجرا انجام شود و کشورهای منطقه که به دنبال صلح و ثبات می باشند تلاش کنند با همکاری و همراهی با هم بخواهند امنیت در منطقه را برقرار کنند./ اسپوتنیک

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۹ـ ۱۴۰۴

 

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است.

 

 Copyright ©bamdaad 2019

 منبع تصویر :کلینه سایتونگ ـ © (c) AP