بایگاه اینترنتی الاخبار روز شنبه ۶ اپریل  ۲۰۱۹  ترسایی در گزارشی به قلم رشید الحداد نوشت: هنوز کسی از سرنوشت صدها خانواده یمنی که آواره کوه و بیابان شده اند، خبری ندارد و معلوم نیست که چه حال و روزی دارند.

آواره گان ولایت حجه که درآن اردوگاه های پناهنده گان قرار دارد نه تنها گرفتار مشکلات ناشی از دربدری هستند بلکه ایتلاف سعودی حتا در اردوگاه ها هم دست از سر آنها بر نمی دارد و بیش از پیش به درد و رنج های آنها افزوده است.

آغاز مجدد درگیری ها بین نیروهای ایتلاف سعودی و ارتش و کمیته های مردمی یمن در اطراف شهرهای عَبْس و حیران از یک هفته پیش تاکنون باعث شده است که بیش از ۴۰ هزار خانواده آواره ساکن منطقه بنی حسن و اردوگاه های المنجوره و البداح (در نزدیکی حیران) به مرکز شهر عبس و دیگر شهرهای ولایت حجه فرار کنند، زیرا نیروهای «عبدربه منصور هادی» رییس جمهور مستعفی یمن با پشتیبانی توپخانه ای و موشکی ایتلاف سعودی اطراف اردوگاه های آواره گان و روستاهای نزدیک را زیر آتش سنگین گرفته اند.

کمیته ملی مدیریت و هماهنگی امور انسانی ولایت حجه که اردوگاه های آواره گان این ولایت را اداره می کند و یکی از مسوولان ولایت که نامش ذکر نشده است، حملات ایتلاف سعودی به اردوگاه های آواره گان را «جنایت جنگی عمدی» توصیف کرد و گفت: «ایتلاف سعودی و نیروهای عبدربه اردوگاه های واقع در منطقه بنی حسن را کورکورانه بمباران می کنند تا آواره گان را به بدترین بحران انسانی گرفتار کنند.»

هزاران خانواده آواره و بی خانمان از چند روز پیش در حومه شهرعبس به سر می برند و هیچ سرپناهی ندارند و نیاز به مواد غذایی و آب دارند و سازمان ملل متحد هم در این میان سکوت کرده است. مراکز کمک رسانی ولایت حجه از امکانات لازم برای امداد رسانی به هزاران خانواده آواره و بی خانمان برخوردار نیستند.

عبدالرحمن ربیع،  فعال در زمینه کمک های بشردوستانه نیز در مصاحبه با خبرنگار الاخبار اوضاع آواره گان ساکن شهر عبس را «فاجعه» خواند و گفت: «هزاران آواره ساکن اردوگاه های بنی حسن ده ها روستاهای خود را رها کرده اند تا جان خود را نجات بدهند و با پای پیاده چند ساعت راه رفتند و پیش از ترک خانه های خود اندکی چوب و غذا برداشتند.»

ربیع افزود: « صدها خانواده ای که اردوگاه ها را ترک کرده اند (به علت حملات ایتلاف سعودی) آواره کوه و بیابان شده اند و کسی از سرنوشت آنها خبری ندارد. اکثر خانواده هایی که اردوگاه ها را ترک می کنند، به روستاها و مناطق شهرهای عبس، اسلم و حیران و دیگر شهرهای ولایت حجه می روند.

ربیع گفت: «آواره گانی که خانه های خود را در حرض، حیران، میدی، المشنق، المزرق، الملاحیظ و مناطق دیگر ترک کرده اند، سرگشته و سرگردان شده اند و به دنبال جان پناه می گردند.»

مقام ولایت حجه حمله ایتلاف سعودی به آواره گان را محکوم می کند و ایتلاف را عامل اوضاع فجیع شهر عبس و مشکلات و آلام هزاران خانواده آواره می داند و از سازمان ملل متحد می خواهد که برای حل مشکلات آواره گان اقدام کند.

مقام ولایت حجه با درخواست از آزادیخواهان جهان برای اجبار ایتلاف سعودی به دست کشیدن از جرایم و جنایات خود در حق آواره گان ولایت حجه و دیگر ولایت های یمن، اعلام کرد: «تلاش ها برای تأمین نیازهای ضروری و حل مشکلات آواره گان باید آغاز شود و سازمان های بین المللی باید به وظایف خود در قبال آواره گان عمل کنند.»

عبدالله المحمری،  رییس دفتر مرکز حقوق بشر یمن در ولایت حجه هم در مصاحبه با خبرنگار الاخبار خواستار کمک فوری سازمان جهانی به آواره گان این ولایت شد و گفت: «سازمان های بین المللی باید برای متوقف کردن حملات مستمر ایتلاف سعودی به مردم عادی یمن هر چه زودتر دست به کار شوند.»

المحمری شهر عبس را «کانون آواره گان» توصیف کرد و گفت: در ولایت حجه تااکنون این همه آواره به شهر عبس روی نیاورده بود و اردوگاه های شهر هم اکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از آواره گان ولایت را در خود جای داده است.

آواره گان جدید ولایت حجه فقط اهل منطقه بنی حسن در نزدیکی شهر عبس نیستند بلکه هزاران آواره دیگر نیز از درگیری های سنگین مناطق مختلف شهر حَرَض فرار کرده اند شهری که از دو هفته پیش تاکنون به آماج حملات ایتلاف سعودی تبدیل شده است.

هزاران نفر از مردم منطقه الشعاب در شهر مرزی حرض که از ابتدا در برابر تجاوزات ایستاده گی کرده بودند، به علت اوج گرفتن درگیری ها بین ارتش و کمیته های مردمی یمن با نیروهای ایتلاف سعودی و عبدربه خانه های خود را رها کردند و به اطراف شهر عبس پناه بردند و هم اکنون اوضاع سخت و دشواری را سپری می کنند.

پناه آوردن آواره گان به شهر عبس همچنان ادامه دارد و هزاران نفر از مردم مناطق درگیری هر روز به مناطق دیگر فرار می کنند. فرار ده ها خانواده اهل روستای الخزنه منطقه بنی حسن به شهر بنی قیس باعث شده است که ولایتداری حجه یکی از مکاتب را برای اسکان این خانواده ها تخلیه کند و خانواده های آواره را در آن اسکان دهد.

ایتلاف متجاوز سعودی از دو سال پیش عمداً به اردوگاه های آواره گان در ولایت حجه حمله می کند که اردوگاه المزرق یکی از این اردوگاه ها است. آواره گان اردوگاه المزرق به علت تداوم حملات ایتلاف سعودی مجبور شده اند به منطقه بنی حسن روی بیاورند ولی ایتلاف سعودی این منطقه را که معروف به میزبانی آواره گان است، زیر آتش حملات خود گرفته و از چند روز پیش منطقه مذکور را به میدان جنگی تبدیل کرده است.

در همین راستا رادیو چین بین المللی  گزارش میدهد که رییس کمیته عالی انقلاب یمن در پی فاجعه بمباران یک مدرسه که به جان باختن ۱۳ دانش آموز انجامید، خواستار تشکیل کمیته مستقل بین المللی باهدف تحقیق درباره جنایات ارتش ایتلاف به رهبری عربستان و نشست اضطراری شورای امنیت برای پایان محاصره و تجاوز به یمن شد.

محمد علی الحوثی در صفحه توییتری خود نوشت: « از سازمان های بین المللی می خواهیم از محل این جنایت بازدید کنند، همچنین خواستار تشکیل کمیته مستقل بین المللی برای تحقیق درباره جنایاتی هستیم که تجاوز امریکایی، انگلیسی، سعودی، اماراتی و متحدان شان در یمن مرتکب شده اند. »

این مقام یمنی افزود: ما خواستار نشست اضطراری شورای امنیت برای پایان دادن به محاصره و تجاوز نظامی به یمن هستیم که نقض آشکار قوانین به شمار می رود.

وزارت بهداشت یمن روز یکشنبه اعلام کرد که در پی حمله جنگنده های ایتلاف سعودی به مدرسه الراعی در شرق صنعا پایتخت یمن، ۱۳ تن که اکثرشان دانش آموز دختر هستند، جان باختند و ۸۷ تن نیز زخمی شدند.

 

عکس : النعیم نیوز

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۹ـ ۰۹۰۴

 

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است