قطعنامه کنگره حزب ملی ترقی مردم افغانستان

قطعنامه کنگره توسط رفیق دکترعبدالرشید جانباز، نماینده منتخب کنگره از ولایت کابل ، و نامزد برای عضویت در پارلمان کشوربه خوانش گرفته شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قطعنامه کنگره حزب ملی ترقی مردم افغانستان

مورخ  ۱۹ اسد ۱۳۹۷ خورشیدی ، شهر کابل

حزب ملی ترقی مردم افغانستان به عنوان یک حزب مردم محور، غیروابسته، متعهد به قانون اساسی افغانستان و باورمند به حفظ حاکمیت ، منافع و وحدت ملی؛ با توکل به پروردگار عالمیان و حمایت مردم سربلند افغانستان؛ کنگره با شکوه خود را بتاریخ ۱۹ اسد سال ۱۳۹۷ در شهر کابل دایر نمود.

کنگره ضمن تصویب اساس نامه ، برنامه ، نام ، بیرق ، نشان و انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب ، با آگاهی از اوضاع پیچیده کنونی و ضرورت اتخاذ تصامیم سالم و مطلوب؛با درک این که فرصت های خوبی برای تامین صلح، ثبات ، پیشرفت و ترقی کشور وجود دارد؛ با تاکید بر نقش سرنوشت ساز مردم در تصمیم گیری های کلان ملی؛ و با تصریح بر نقش موثر احزاب سیاسی در مورد مسایل مهم ملی، اعلام می دارد:

۱-  وحدت نیرو های ملی دموکرات بمثابه یک ضرورت تاریخی، اجتماعی و سیاسی ضامن توانایی در مبارزه، حضور و مشارکت وطن پرستان واقعی در کارزار سیاسی کشور است،

حزب ملی ترقی مردم افغانستان یکی از احزاب سیاسی در افغانستان هست که پس از ادغام دو حزب راجستر شده(حزب ملی ترقی وطن و حزب مردم افغانستان) که دارای پیشینه و تاریخ پربار مبارزات و کارنامه های مشترک سیاسی اند و در تاریخ جنبشهای آزادی بخش میهن ما دارای افتخارات و از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و همواره دستآورد های با ارزش را برای میهن، مردم و وطن ما به ارمغان آورده اند، پایه گزاری گردید، که میتوان به آن مباهات کرد.

۲-  وحدت و پایه گذاری حزب ملی ترقی مردم افغانستان به مثابه یک واقعیت تاریخی روندی بود دموکراتیک که به خواست و کوشش تمام اعضای حزب به موفقیت رسید و در کنفرانس وحدت در شهر زیبای کابل اعلان گردید. که اصول و اهداف آن چه در سطح ملی و چه در پهنه بین المللی پاسخگوی روند سیاسی موجود و غنی از تجربیات تاریخی جنبش ترقی خواهانه و عدالت خواه میهن ما ست.

۳-  حزب ملی ترقی مردم افغانستان کانون همبسته گی وعدالت خواهی و اتحاد داوطلبانه شهروندانی است که بخاطر حفظ و دفاع از منافع علیای کشور ، ایجاد جامعه مرفه، دموکراتیک، متمدن، عادلانه، متجدد و پیشرفته مبارزه می‌کند.

۴-  حزب ملی ترقی مردم افغانستان مخالف هر گونه گرایش‌های راست و چپ افراطی بوده و مبارزه با آن را در همه عرصه ها وظیفه خویش می ‌داند.

۵- حزب تلاش می کند تا معیار ها و اصول اعلامیه حقوق بشر را با در نظرداشت فرهنگ و ارزش های ملی و ارزنده ی جامعه ما تحقق و توسعه  آن را بطور شفاف و مطلوب تامین نماید.

۶-  حزب ما راهیابی و تاثیرگذاری نیروهای ملی - دموکراتیک را به روند تحولات سیاسی و سمت دهی اوضاع کنونی به سوی امنیت و ثبات پایدار و اصلاحات درنظام سیاسی کشور، به ویژه اصلاحات به سود لایه های تهیدست و متوسط جامعه، مبارزه با فساد گسترده اداری و تشکل نیروهای مترقی، ملی، دموکرات و عدالت خواه را در یک سازمان بزرگ سراسری واحد به عنوان یک الزامیت تاریخی خود دانسته واز آن حمایت مینماید.

۷-  مردم در جست وجوی یک سازمان با اعتبار سیاسی ، شجاع، مردمی، مهین پرست، دلسوز، صادق و با تقوا اند.

با درک این مسایل و به اتکا بر تجارب گذشته می توان گفت: تنها سیاست روشن که بر اساس دانش و تجربه انقلابی استوار باشد و با رشادت و جسارت انقلابی عملی گردد در میدان های مبارزات اجتماعی و سیاسی پیروز گردیده ؛ و مردم بدورآن حلقه میزنند و از اعتبار بین المللی برخوردار می شود. لذا کنگره حزب کار وسیع سیاسی و سازمانی را دربرابر حزب ملی ترقی مردم افغانستان قرارداده است .

دربخش سیاسی باید اسناد کنگره حزب را به زبان مردم برای شان توضیح و تشریح کرد و پیام کنگره حزب را به گوش تمام مردم افغانستان بخصوص وطنپرستان کشور و اعضای سابق حزب که بنابر عوامل مختلف از صفوف حزب دور مانده اند، رسانید و به آنها اطمینان می ‌دهد که جایگاه وموقف های حزبی وسیاسی آنها در حزب محفوظ بوده و میتوانند در این کاروان بزرگ سیاسی بخاطر رسیدن به اهداف ملی ‌و انسان دوستانه به مبارزات متحدانه ادامه دهند.

لازم است تا اعضای حزب در بخش سازمانی کارزار وسیع جلب و جذب به حزب را با شیوه ها و تجارب جدید و متناسب با اوضاع امنیتی وسیاسی کشور برپا کرد وبا جذب شایسته ترین افراد جامعه بخصوص زنان و جوانان، صفوف حزب را مستحکم ساخت.

۸-  حزب، به تمام احزاب و سازمان های سیاسی نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات ، شخصیت های مستقل ملی ، سیاسی و اجتماعی افغانستان پیشنهاد مینماید، تا به منظور بیرون رفت کشور از بحران های موجود و ارتقای نقش تاثیرگزاری این نیروها در مسایل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور در جبهه وسیع ملی، متحد گردند.

۹-  انتخابات یک فرایند اصلی روی کار آمدن نظام های مردم سالار است.

حزب ما علیه توتالیتریزم ،انحصار قدرت و ثروت در هر شكل و شیوه آن و اعمال هر نوع خشونت به هدف کسب و حفظ قدرت سیاسی بوده و خواهان برگزاری انتخابات بر اساس حکم قانون اساسی و مصالح مردم افغانستان می‌باشد . باورما این است که انتخابات باید آزاد، عادلانه، سراسری و شفاف برگزار شود. تقلب،حق تلفی و بازی با سرنوشت مردم به هیچ عنوان قابل قبول ما نبوده و در آستانه انتخابات باید از هر گونه حرکتی که منافع و وحدت ملی را تضعیف کند، و مانع برگزاری انتخابات گردد، جلوگیری بعمل اید.

۱۰-صلح خیر است و خواست مردم افغانستان.

حزب ما خواهان آتش بس و قطع فوری جنگ و خونریزی بیشتر و استقرار صلح عادلانه و عام شمول در افغانستان است. ما از حل مشکلات موجود با مخالفین مسلح داخلی دولت از طریق سیاسی حمایت نموده و جلب و مشارکت انها را در پروسه های سیاسی افغانستان بشمول اشتراک در انتخابات نهاد های دولتی با ضمانت های حقوقی و برگشتاندن افراد مسلح به زنده گی عادی پشتیبانی می نمائیم،

حزب از همه تلاش ها در جهت تآمین صلح، امنیت دائمی و بر چیدن اسلحه غیرقانونی بعد از نهایی شدن توافقات صلح، ‌غرض تامین حاكمیت دولتی سرتاسری و ملی در جهت ایجاد فضای باز سیاسی در كشور حمایت می نماید.

۱۱-  حکومت داری خوب، و مبارزه با فساد گسترده اداری برای نزدیکی ملت و دولت یک اصل است. حزب ما بر ارایه راهکارهای موثر و مدون در راستای مبارزه با فساد اداری از سوی نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و شخصیت های ملی تاکید می کند و از دولت می خواهد در زمینه تطبیق این راهکارها، عمل نماید.

۱۲-  مبارزه با کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر، تلاش برای ایجاد زمینه کار برای جوانان تحصیل کرده و کوشش برای ایجادزیربناها، از جمله مسوولیت های دولت و نهادهای مسوول میباشد. حزب ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا دارد تا دراین زمینه ها، اقدام جدی نماید و همچنان ازهمکاران بین المللی، انتظار داریم تا کمک های بلاعوض شانرا از طریق یک میکانیزم شفاف برای رفع نیازمندی های مردم افغانستان مساعدت نمایند.

۱۳- حزب ما در حالی كه اساساً مخالف حضور نظامی دایمی نیروهای خارجی دركشورماست ، ،  همكاری بین المللی را برای تضمین امنیت كشور در چارچوب منافع ملی با تعهدات روشن متقابل و میكانیزم های نظارتی توافق شده برای اجرای این تعهدات ضروری می داند.

 

ومن الله توفیق

اعضای منتخب کنگره حزب ملی ترقی مردم افغانستان