انتخابات پارلمانی پاکستان و اثرات آن :

عمران‌ خان : دوستی هم با غرب هم با شرق

هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پاکستان اعلام نشده بود که عمران‌ خان، رهبرحزب « تحریک انصاف پاکستان » ، مدعی پیروزی درانتخابات پارلمان فدرال شد و از برنامه‌ های دولت به رهبری خود سخن گفت. هم ‌زمان نواز شریف، نخست ‌وزیر سابق پاکستان که به اتهام فساد از زندان این انتخابات را دنبال می ‌کرد، معتقد بود نتایج انتخابات دست ‌کاری شده است؛ گمانی که پس از تاخیر در اعلام نتایج رنگ ‌وبوی جدی به خود گرفت. اما کمیسیون انتخابات پس از ارایه شکایت ازسوی دو حزب بزرگ مسلم‌ لیگ شاخه نواز به رهبری نوازشریف و حزب « مردم »، این اعتراضات را به دلیل « فقدان شواهد قابل استناد » رد و سلامت انتخابات را تایید کرد.

بربنیاد گزارش‌ های منتشرشده، نامزدهای حزب تحریک انصاف توانسته ‌اند در ناحیه ‌ای که به‌ طور سنتی در اختیارحزب مسلم لیگ شاخه نواز، رقیب اصلی حرکت انصاف بوده، به پیروزی دست یابند. اکنون این حزب تحت رهبری عمران‌ خان (۱۱۹) کرسی پارلمان را دراختیار دارد اما برای تشکیل دولت آینده باید با یکی از احزاب سیاسی دست به ایتلاف بزند.

براساس جزییات حزب حاکم « مسلم لیگ » بعد از تحریک انصاف دومین رتبه را در انتخابات پاکستان به خود اختصاص داده است. مسلم لیگ، (۶۳ ) کرسی در مجلس ملی و « حزب مردم » به رهبری بلاول بوتو زرداری، با( ۴۳) کرسی سومین رتبه را در انتخابات پاکستان به دست آورده است. عمران‌ خان که پیش از انتخابات نیز اعلام کرده بود در صورت پیروزی در این انتخابات هرگز با حزب مردم و حزب نواز تشکیل ایتلاف نخواهد داد*، پس از پیروزی در انتخابات مجددا بر این تصمیم خود تاکید کرد و در سخنانی در جمع هواداران خود گفت: « این یک انتخابات تاریخی بوده است» و با انتقاد از شرایط کنونی پاکستان گفت: « در کشوری که نیمی ازجمعیت زیر خط فقر یا اندکی بالاتر از خط فقر زنده گی می ‌کنند، نمی ‌توانیم بگوییم رویایی که هنگام تاسیس کشور پاکستان داشتیم، تحقق یافته است». او گفت « مبنای سیاست ما، بهبود شرایط طبقات فقیراست و دقیقا به همین دلیل دولت من درپی انتقام‌ جویی ازهیچ‌ کس نیست».


تلاش برای بهبود روابط خارجی
در زمینه سیاست خارجی، او خواستار گسترش « روابط با امریکا براساس گسترش منافع متقابل» شده و ازتلاش برای کاهش تنش با هند، دشمن سنتی پاکستان سخن گفته است. عمران‌ خان خطاب به هواداران خود گفت: « ما موفق شده‌ایم و ماموریتی برعهده ماست». عمران‌ خان ایران را همسایه مهم پاکستان توصیف کرد و گفت که برای روابط بهتر با این همسایه تلاش می ‌‎کند.

عمران‌ خان گفت مردم افغانستان با مشکلات زیادی روبه ‌رو هستند. او گفت که برای آوردن صلح در افغانستان تلاش می ‌کند و می‌ خواهد مانند کشورهای اروپایی بین افغانستان و پاکستان مرز‌های باز برقرار باشد.

رهبر تحریک انصاف پاکستان اضافه کرد که رابطه اسلام ‌آباد با واشنگتن درباره افغانستان نیازمند تعادل است. او گفت، درحال ‌حاضر تنها امریکا از این رابطه سود می ‌برد و باید این نفع دوطرفه باشد. انتخابات سراسری کنونی پاکستان در حالی برگزار شده که در تاریخ ۷۰ ساله این کشور برای دومین‌ بار یک دولت غیرنظامی توانسته بود دوره خود را به‌ طور کامل و بدون مداخله نظامیان به پایان برساند.

 

* بربنیاد گزارشات امروز رسانه ها ، قرار است « تحریک انصاف پاکستان » با « حزب مردم پاکستان» و چند حزب دیگربه پی ریزی یک حکومت ایتلافی بپردازد ـ بامداد

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۸ـ ۳۱۰۷

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.