۲۴- مین نشست « فوروم ساوه پاولو»  در هاوانا

 

 بیکاری، فقر، خشونت و بی‌عدالتی اجتماعی و فقدان امکان رشد فرهنگی  روز‌ به ‌روز افراد بیش ‌تری را مجبور به جلای وطن و مهاجرت به شمال می‌ کند. در ایالات متحده امریکا مهاجرین امریکای لاتینی به دنبال سیاست ‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ مجدداً قربانی سیاست نیولیبرالی می‌ شوند.

 

روز یکشنبه ۲۴- مین نشست « فوروم ساوه پاولو» در هاوانا انجام خواهد گرفت. در این نشست ۳ روزه پایتخت کوبا میهمان ‌دار نماینده گان بیش از ۱۰۰ حزب و سازمان مترقی از کشورهای امریکای لاتین و دریای کاراییب، از جمله برخی از روسای دولت و کشورهای منطقه خواهد بود. همین‌ طور تعداد زیادی میهمان از اروپا، آسیا و افریقا آماده گی خود را برای شرکت در این نشست اعلام کرده اند.

این فوروم که در سال ۱۹۹۰ ترسایی به ابتکار ريیس ‌جمهور سابق کوبا فیدل کاسترو روس و رهبر سندیکايی برازیل و ريیس‌ جمهور بعدی این کشور لوییس ایگناسیو لولا دا سیلوا تاسیس شد، مهم‌ ترین پلاتفرم نیروهای چپ امریکای لاتین محسوب می ‌شود. این فوروم که در اصل به عنوان واکنشی نسبت به تلاشی اتحاد جماهیر شوروی و تهاجم نیولیبرالی پس از آن ایجاد شد، در این بین علايمی در گفتمان‌ های راهبردی همین ‌طور خارج از قاره افریقا ارايه می ‌دارد.

روزنامه حزب کمونیست کوبا گرانما ، در مورد وضعیت در امریکای لاتین می ‌نویسد:

 اکنون کشورهای این قاره در شرایطی که مشابه با دوران تاسیس فوروم است، به سر می‌ برند. اقتصاد و رسانه‌ های توده‌ای در اکثر کشورها هنوز زیر کنترول کنسرن‌ های فراملیتی و نخبه گان محلی قرار دارند. دولت ‌های مترقی سرنگون شده و یا در انتخابات با شکست روبه ‌رو شده اند. ایالات متحده امریکا مجدداً منافع خود را با تهدید حمله نظامی تحمیل می ‌کند. شکل کلاسیک ضد انقلاب به وسيله کودتای نظامی مثل هندوراس در سال ۲۰۰۹ ترسایی در این بین توسط شیوه‌ های پارلمانی کودتا مثل پاراگوی در سال ۲۰۱۲ و برازیل  در سال ۲۰۱۶ تکمیل گردیده است. علاوه برآن، چندی است که برای خنثا کردن سیاستمداران مترقی با شدت از قوه قضاییه کمک گرفته می ‌شود. نمونه‌ های اخیر آن بازداشت لولا در برازیل و پرونده ‌سازی علیه ريیس ‌جمهور سابق اکوادور، رافایل کوره‌ ایا می ‌باشد.

موضوع‌ های مرکزی این نشست امسال فعالیت ‌های خشونت ‌آمیز کنترا‌ها در ونزویلا و نیکاراگوا و همین‌ طور تهدید صلح و امنیت منطقه با تاسیس پایگاه‌ های نظامی ایالات متحده  امریکا و نقش نوین ناتو در منطقه با ورود کلمبیا به عنوان « شریک جهانی » در این پیمان نظامی می‌ باشد. گرانما نوشت: «انتخاب « آندرس مانویل لوپس اوبرادور» در مکسیکو که حزب او «موره ‌نا» در این فوروم شرکت خواهد داشت، نشان می ‌دهد که این روند را می ‌توان متوقف ساخت. اعتصابات و تظاهرات در آرجنتین، برازیل و چیلی می ‌توانند مبین این باشند که نقطه اوج حمله متقابل نیولیبرالی پشت سر نهاده شده است.

پس از آغاز کار این فوروم در روز یک‌شنبه  کارگروه‌ های متعددی در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها در رابطه با مهاجرت است. بیکاری، فقر، خشونت و بی‌عدالتی اجتماعی و فقدان امکان رشد فرهنگی  روز‌ به ‌روز افراد بیش ‌تری را مجبور به جلای وطن و مهاجرت به شمال می‌ کند. در ایالات متحده امریکا مهاجرین امریکای لاتینی به دنبال سیاست ‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ مجدداً قربانی سیاست نیولیبرالی می‌ شوند.

این نشست در هاوانا در نظر دارد به سیاست ‌های اتخاذ شده در ۲۳- مین فوروم که در جون سال گذشته در ماناگوا تشکیل شد، ادامه دهد. در آن اجلاس شرکت ‌کننده گان یک سند کارپایه به نام « اجماع در مورد امریکای ما» به عنوان اولین برنامه سیاسی مشترک در تاریخ این اتحاد به تصویب رساندند. تا انتشار مصوبات جلسه جاری در روز سه ‌شنبه قرار است برنامه فعالیت ‌های مشترک مشخص گردد.

« مونیکا والنته » سخن گوی فوروم و عضو حزب کارگر برازیل گفت هدف ما این خواهد بود که بر نیولیبرالیزم در قاره غلبه کنیم. او با استناد به تحلیل ‌های سابق فیدل کاسترو گفت: « اگر موفق نشویم، به عنوان ملت و کشور مستقل ناپدید خواهیم شد و مجدداً مثل گذشته کشورهای جنوبی به مستعمره تبدیل خواهیم شد.»/ دنیای جوان

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۸ـ ۱۸۰۷

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.