در فلسطین چه می گذرد؟

دولت فلسطین اسراییل را به ارتکاب « قتل‌ عام هولناک » در غزه متهم کرد.

 

اسراییلی‌ها در بیت المقدس جشنی به راه انداخته بودند و این ‌سو در مرز غزه و سرزمین ‌های اشغالی، فلسطینی‌ها مقاومت می‌ کردند و جان‌ خود را از دست می ‌دادند. روز گذشته در حالی مراسم انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس با حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ، برگزار شد ؛ که درگیری میان نیروهای اسراییلی و ده‌ها ‌هزار معترض فلسطینی در نزدیکی مرز غزه به اوج رسیده بود. با کشته‌ شدن ۳۷* فلسطینی، روز گذشته به مرگ ‌بارترین روز از زمان جنگ ۲۰۱۴ اسراییل و غزه بدل شد. در‌این‌میان، ۱۷۰۰  فلسطینی هم زخمی شدند. تعداد کشته ‌شدگان هر لحظه درحال افزایش بود. یک نوجوان ۱۴ ساله و مردی روی ویلچر درمیان کشته‌ شده گان روز گذشته هستند که به‌ گفته مقامات سازمان بهداشت غزه براثر شلیک گلوله نیروهای اسراییلی جان خود را از دست داده‌اند. در هفته‌ های اخیر فلسطینی‌ها در اعتراضاتی موسوم به « بازگشت » که به ‌طور مسالمت‌آمیز برگزار می‌ شد، خواستار بازگشت آواره گان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی خود بودند. این اعتراضات درهفته‌ های پیش هم به خشونت کشیده می ‌شد اما روز گذشته و در آستانه روز نکبت (سالگرد تاسیس اسراییل)  تعداد معترضان نسبت‌ به هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشت و حملات نیروهای اسراییلی هم شدت گرفت.

تصاویری که از این تظاهرات منتشرشده نشان‌ دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه معترضان فلسطینی است. براساس تصاویر منتشرشده، ارتش اسراییل برای پرتاب گاز اشک ‌آور به معترضان از پهپاد استفاده کرده است. اسراییل مدعی است که فقط  برای جلوگیری از نفود فلسطینی‌ها به خاک اسراییل و عبور آنها از دیوار مرزی به آنها شلیک می ‌کند. به‌ گفته ارتش اسراییل، تعداد نیروهای اسراییلی مستقر در نزدیکی مرز غزه و سرزمین‌های اشغالی دوبرابر شده است. اسراییل همچنین در نمایشی برای موجه جلوه ‌دادن حملات خود با هلیکوپتر برگه ‌های هشداری به مناطق مرزی غزه ریخته و به فلسطینی‌ها هشدار داده که از مرز فاصله بگیرند. هم‌ زمان با افزایش شمار کشته‌ شده گان فلسطینی، کارشناسان سازمان ملل متحد از اسراییل خواستند که استفاده از زور علیه معترضان فلسطینی را متوقف کند. کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل متحد  هم خواستار تحقیقات جامع و بی‌ طرف درباره خشونت اسراییل علیه فلسطینی‌ها شد. به‌ گفته سازمان ملل بسیاری از کسانی که در این درگیری‌ها کشته  و زخمی شدند، در لحظه‌ ای که به آنها شلیک شده است، تهدیدی علیه اسراییل به شمار نمی ‌رفته‌ اند. دولت فلسطین هم در واکنش به این کشتار، اسراییل را به ارتکاب « قتل‌عام هولناک » در غزه متهم کرد. مرز باریکه غزه و اسراییل منطقه ‌ای تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسراییل به ناآرامی ‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است. ارتش اسراییل  درباره تظاهرات غزه گفته است که در برابر هرگونه  فعالیت تروریستی به زور متوسل می ‌شود و برای جلوگیری از حملات علیه اسراییل وارد عمل خواهد شد. هم ‌زمان با افزایش خشونت‌ها، در بیت المقدس مراسم گشایش سفارتخانه امریکا که با دستور جنجالی دونالد ترامپ، رییس ‌جمهور امریکا، صورت می ‌گیرد، بعد ازظهر روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد. دونالد ترامپ در توییتی این روز را « روز بزرگ برای اسراییل» خواند. ترامپ سال گذشته از به ‌رسمیت‌ شناختن بیت المقدس به ‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت این کشور به این شهر خبر داد؛ تصمیمی که کشورهای اندکی از آن استقبال کردند و بیشتر کشورهای جهان آن را مغایر با قوانین بین‌المللی اعلام کردند. قرار است یک سفارت کوچک موقتا در داخل ساختمان کنسولگری امریکا در بیت المقدس افتتاح شود و سپس کل سفارت به محلی بزرگ‌ تر در این شهر منتقل شود.

سفیران و دیپلومات‌های خارجی مقیم اسراییل به این مراسم دعوت شده‌اند اما با توجه به اعتراض بیشتر دولت‌های جهان به تصمیم ترامپ، بسیاری از این دیپلومات‌ها  در مراسم شرکت نکردند. بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسراییل، از همه دولت‌هایی که با اسراییل رابطه دیپلوماتیک دارند خواسته از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به بیت المقدس پیروی کنند اما تا اکنون تنها دو دولت گواتمالا و پاراگوای به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند. انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس که به معنا به ‌رسمیت‌شناختن این شهر به‌ عنوان پایتخت اسراییل و نادیده‌ گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در این شهر و حاکمیت بر شرق آن است، خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است. 

بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌ های امریکا، شرق بیت المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی بوده است. فلسطینیان، شرق بیت المقدس را برای پایتخت کشورمستقل آینده خود درنظر دارند. بسیاری از کشورهای جهان بر این باورند که تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس روند صلح میان اسراییل  و فلسطین را از وضعیت نابسامان کنونی هم بغرنج‌ تر می ‌کند. مقامات فلسطینی هم می‌ گویند امریکا دیگر نمی ‌تواند نقش میانجی میان اسراییل و فلسطین را ایفا کند. این تصمیم گرچه مورد حمایت طیف‌های راست ‌گرای سیاسی اسراییل قرارگرفته است، اما حتا بسیاری از اسراییلی ‌ها هم با این اقدام امریکا مخالفت کرده‌اند و بر این باورند که بدون یک توافق صلح نهایی میان دو طرف، انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس می ‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. برای مثال برخی سفرای اسراییلی هشدار داده‌اند که این اقدام می ‌تواند امیدهای باقی‌مانده برای صلح در منطقه را به یغما ببرد. 

* بربنیاد گزارشات منابع غربی تا حال بیش از ۶۰ فلسطینی به قتل رسیده ؛ و به تعداد ۲۷۷۰ تن دیګر در نتیجه شلیک سربازان اسراییلی زخم برداشته اند.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ ۱۶۰۵

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.