ولادیمیرپوتین خطاب به اعضای اتحادیه عرب گفت : روسیه آماده همکاری نزدیک با اتحادیه عرب است تا امنیت منطقه  را تضمین کند. داعش دربخش‌های زیادی از عراق و سوریه زمینه را برای گسترش  سازش سیاسی و بازسازی بعد از درگیری و حل مشکلات انسانی در این کشورها فراهم کرده است. .. رسیدن به صلحی پایدار درخاورمیانه بدون یافتن « راه‌ حلی اساسی » برای بحران اسرایيل و فلسطین غیرممکن است.

 

یک روز بعد از حملات هوایی امریکا، فرانسه و بریتانیا به اهدافی درسوریه، رهبران کشورهای عربی برای شرکت در اجلاس سران عرب در عربستان سعودی دورهم جمع شدند. این نشست که سران شش کشور عربی از جمله امیر قطر در آن غایب ‌اند، در حالی برگزار شد که تنش میان ایران و عربستان سعودی افزایش داشته؛  و ریاض هم به دنبال این بود که در این اجلاس اعضای اتحادیه عرب را برای گرفتن موضع علیه ایران تحت فشار قراردهد. یکی از عمده‌ ترین اختلافات دو طرف به بحران سوریه و یمن بازمی ‌گردد. اندکی پیش از آغاز بیست ‌ونهمین نشست سران کشورهای عربی که در شهر ظهران واقع درشرق عربستان سعودی برگزار شد، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که این نشست با عزم و اراده و با هماهنگی مشترک تلاش می ‌کند با همه چالش‌ها مقابله کند. او ابراز خوشحالی کرد عربستان برای مقابله با چالش‌ها از طریق هماهنگی مشترک میزبان این نشست است. گرچه ٢٢ کشور عربی عضو اتحادیه عرب هستند، رهبران و نمایندگان ١٦ کشور در این نشست حضور داشتند و شش کشور غایب بودند. یکی از مهم ‌ترین غایبان این نشست امیر قطر بود. عربستان و قطر گرچه درباره سوریه تا حدود زیادی هم‌ نظراند و هر دو هم از حملات هوایی اخیر به سوریه حمایت کرده‌اند، همچنان اختلافات ریشه‌ داری دارند که عدم شرکت امیر قطر در این نشست یکی از نشانه‌های دنباله‌ داربودن این اختلافات است. شنبه‌ شب و ساعاتی پیش از آغاز نشست سران کشورهای عربی در ریاض خبرهایی در رسانه‌ های عربی منتشر شد که از صدای انفجاری بزرگ در یک پایگاه نظامی در جنوب حلب حکایت داشت. محل این پایگاه «جبل عزان» در جنوب حلب اعلام شد و شبکه سی ‌ان ‌ان ترک هم اعلام کرد که این پایگاه « متعلق به ایران بوده و دست‌ کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند». با این حال روز گذشته حزب ‌الله لبنان این خبر را تکذیب کرد.

پیام پوتین به سران کشورهای عربی

روسیه و عربستان و بسیاری از هم‌پیمانان عرب ریاض درباره سوریه در سوی مخالف قرار می‌ گیرند، با این حال ولادیمیر پوتین که یکی از متحدان بشار اسد، رییس‌ جمهوری سوریه  است، روز گذشته و هم‌ زمان با نشست سران کشورهای عربی پیامی را برای رهبران این کشورها ارسال کرد. پوتین در این پیام خطاب به ٢٢ کشور عربی حاضر در نشست اعلام کرد که روسیه آماده همکاری نزدیک با اتحادیه عرب است تا امنیت منطقه  را تضمین کند. به گفته پویتن شکست داعش در بخش‌های زیادی از عراق و سوریه زمینه را برای گسترش  سازش سیاسی و بازسازی بعد از درگیری و حل مشکلات انسانی در این کشورها فراهم کرده است. یکی از محورهای نشست روز گذشته سران کشورهای عربی، مساله  فلسطین و نقض‌ های صورت ‌گرفته در بیت المقدس اشغالی توسط اسرایيل بود و پوتین نیز در پیام خود گفت که رسیدن به صلحی پایدار در خاورمیانه بدون یافتن « راه‌ حلی اساسی» برای بحران اسرایيل و فلسطین غیرممکن است.

 نشست بی ‌نتیجه شورای امنیت

روسیه علاوه بر فرستادن پیام به سران کشورهای عربی، در شورای امنیت نیز فعال بود. نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست روسیه و برای بررسی حمله هوایی امریکا، بریتانیا و فرانسه به مواضعی درسوریه برگزار شد، بار دیگر به جدل لفظی میان مقامات امریکایی  و روسیه بدل شد. پیش‌ نویس قطع‌ نامه پیشنهادی روسیه نیز با رای مخالف اعضای شورا روبه ‌رو شد و ناکام ماند. پیش از این مقام‌ های روس پس از انتقاد از حمله سه عضو ناتو به سوریه خواستار تشکیل نشست فوری شده بودند و پیش ‌نویس طرحی را ارایه دادند که این حمله را ناقض منشور سازمان ملل می ‌خواند و محکوم می‌ کند. این طرح اما درنشست شورای امنیت رای نیاورد. پیش ‌نویس قطع‌ نامه پیشنهادی مسکو با سه رای مثبت، هشت رای منفی و چهار رای ممتنع رد شد و نیازی به استفاده اعضای دایم از حق وتو نبود. در این میان واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، در این نشست امریکا، فرانسه و بریتانیا را به نقض منشور سازمان ملل  متحد و نقض حاکمیت ملی دولتی مستقل بدون مجوز شورای امنیت متهم کرد و گفت این سه عضو ناتو به « اهداف نظامی و غیرنظامی » در حالی حمله کرده‌اند که هنوز سازمان منع گسترش تسلیحات کیمیاوی گزارش خود را ارایه نداده است. او امریکا را به آغاز یک « ماجراجویی غیرقانونی نظامی » و « قلدرمآبی» متهم کرد و گفت سیاست خارجی ایالات متحده « نواستعماری» است. این در حالی است که نیکی هیلی، فرستاده امریکا در سازمان ملل در واکنش به سخنان نماینده روسیه، دمشق را بنا بر مدارک موجود مسوول حمله کیمیاوی  به دوما دانست و از آماده گی واشنگتن برای حمله دوباره در صورت استفاده مجدد از سلاح کیمیاوی  در سوریه خبر داد. او روسیه را به «جسارت ‌بخشیدن به اسد» و به‌ راه‌انداختن « کارزار اطلاعات کاذب»  برای پنهان ‌کردن نقش دمشق در حملات کیمیاوی دوما متهم کرد و در ادامه مدعی شد که برنامه تسلیحات شیمیایی اسد در پی حملات بامداد شنبه « فلج » شده است.

تماس تیلفونی اردوغان و پوتین

ترکیه هم یکی از حامیان حمله هوایی بامداد شنبه به سوریه بود اما تماس‌ های رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه  برای حل ‌و فصل بحران سوریه همچنان ادامه دارد. روز گذشته پوتین و اردوغان در تماس تیلفونی درباره تحولات سوریه گفت ‌و‌گو کردند. پوتین در این گفت ‌و‌گو تاکید کرد که اقدامات این کشورها نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد  و اصول اصلی آن است. دو طرف بر لزوم همکاری دوجانبه با هدف تحقق پیشرفت واقعی در روند حل‌ وفصل سیاسی سوریه تاکید کردند. امانویل مکرون، رییس ‌جمهور فرانسه هم در گفت ‌وگوی تیلفونی با اردوغان از تمایل خود برای تقویت همکاری جهت حل سیاسی بحران سوریه خبر داده بود./ش

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۸ـ ۱۷۰۴

 یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.