راشیا تودی ، ترجمه رضا نافعی

یک پایگاه اینترنتی با استناد به منابع محلی می نویسد کمپاین تصفیه و تسویه حساب که محمد بن سلطان با هدف مبارزه با فساد آغاز کرده خونین تر، خشن تر و گسترده تر از آنست که تصور می شود. بر اساس گزارش رسانه ها  اقدامات محمد بن سلطان برای تسویه در دستگاه قدرت عرستان سعودی  که یک هفته پیش آغاز شد گسترشی اساسی تر  از آنچه که تا کنون خبر داشتیم یافته است.

ناشر پایگاه « میدل ایست آی» که نزدیک به اخوان المسلمین است گزارش می دهد که بر خلاف آنچه تا اکنون ادعا شده بود تعداد کسانی که در پی کمپاین با اصطلاح  ضد فساد بن سلمان دستگیر شده اند نه  ۳۰ نفر بلکه بیش از ۵۰۰ نفر از نخبه گان هستند.

میدل ایست آی از قول افرادی که حرفشان موثق است ولی برای دورنگاه داشتن خود از خطر می خواهند ناشناس بمانند، گزارش می دهد که کار به برکنار کردن افراد از مسوولیت ها  وبازداشت آنان محدود نمانده ؛ بلکه برخی از  باز داشت شده گان برجسته عربستان سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتا چنان  شکنجه شده اند که بالاجباربه بیمارستان  منتقل گشته اند.

شکنجه که متضمن اِعمال شیوه های معمولی است نباید موجب مجروح شدن صورت افراد بازداشت شده گردد. این نیز باید ذکر شود که  شکنجه گران فقط کسانی را شکنجه می کنند که می خواهند آنان را مجبور به دادن اطلاعات دقیق از حساب بانکی خود سازند.

بر ریاض وحشت حاکم است!

بنا به گزارش  پایگاه  اینترنتی پیش گفته  دستگیری برخی از روحانیون، نویسنده گان،اقتصاد دانان و شخصیت های اجتماعی نشان میدهد کارزار پاکسازی فعلی  که  زیر لوای مبارزه با فساد صورت می گیرد، در جهت خاصی سیر می کند. آماج حمله عمدتا  افرادی هستند که با ملک عبدالله، سلطان متوفی عربستان که در سال ۲۰۱۵  ترسایی درگذشت روابط نزدیک داشته اند.  گفته می شود که وحشت بر ریاض مستولی است.

ارزیابی غالب در میان مردم عربستان این است که بن سلمان در پی آنست که  پیش از درگذشت پدر ۸۱ ساله خود و وارث او شدن، در زمان حیات خود او، تمام رقبای بالقوه خود را، چه در درون خانواده سعود و چه بیرون از آن خانواده ، از عرصه دور کند.

قراراست روز چهارشنبه هفت شاهزاده از هوتل کارلتون در ریاض که بسیاری از افراد مشمول پاکسازی در آنجا نگاهداری می شوند، آزاد گردند و به کاخ سلطنتی بازگردانده شوند.

دونالد ترامپ در تویتر اعلام کرد که به ملک سلمان و  ولیعهد او اعتماد دارد«  آنها دقیقا می دانند که چه می کنند» . برخی از آنها که امروز با  واکنشی سخت روبرو شده اند سال ها کشور خود را « دوشیده اند».

مرد مورد اعتماد بوش نیز در میان بازداشت شده گان است

به گزارش خبرگزاری رویتر دولت ریاض در روز های گذشته تمام دارایی محمد بن نایف پسر عموی بازداشت شده شاهزاده را مسدود کرده است. چند تن از فرزندان سلطان بن عبد العزیز ولیعهد پیشین نیز سرنوشت مشابهی یافته اند. شاخص ترین آنها سفیر سابق و با سابقه عربستان در امریکاست که مرد مورد اعتماد جورج بوش پسر بود : شاهزاده بندر بن سلطان.

بندر بن سلطان از جمله در ارتباط با معامله اسلحه معروف به الیمامه رشوه خواری کرده است.

گویا او در سال  ۱۹۹۰ ترسایی  از طریق انعقاد  قرار داد برای خرید هواپیماهای جنگنده به ارزش ۵۶،۵ میلیارد دلار یک روستا  و یک مرکز ورزشی نیز در انگلستان دریافت کرده است. بندر در سالهای 2هزار  توجه مقامات مبارزه با فساد  را درامریکا و انگلستان  به خود جلب کرده بود.

مثلا ۳۰ میلیون دلار به حساب بانکی بندر در « بانک – ریگس » در واشنگتن ریخته شده  بدون آن که مشخص شده باشد برای چه.  ولی در سال ۲۰۰۶  ترسایی ، پس از دخالت تونی بلر نخست وزیر انگلستان، مقامات مبارزه با فساد  تحقیقات خود را در مورد بندرمتوقف ساختند.

 

قطع قاطع تداول در عرصه سیاست داخلی از ۱۹۶۴ تا اکنون

بنا به گزارش « میدل ایست آی» در حال حاضر تعداد حساب های مسدود شده بانکی در عربستان سعودی به مراتب  بیش از تعداد بازداشت شده گان است.از آنجا که  هیچکس تصور نمی کرد که شخصیت های برجسته و با سابقه  دولتی عربستان با چنین بگیر و ببندی روبرو شوند ، مقامات برجسته ای که اینک مورد اتهام قرارگرفته اند فرصت  فرارهم پیدا نکرده اند حتا  برخی از آنها در حین ارتکاب جرم دستگیر شده اند.

بنا به گفته کارشناسان  از زمان کودتای شاهزاده فیصل علیه ملک سعود در سال ۱۹۶۴ترسایی تا اکنون چنین تکانه شدیدی سابقه نداشته است.

 در آن زمان هم که آن کودتا رخ داد ملک فیصل را با رعایت احترام تمام برکنار کردند. ولی امروز پسران ملک فحد و ملک عبدالله و شاهزاده گانی چون سلطان و نایف،  شخصیت های مرکزی و برجسته خاندان سعودی از ۴۰ سال پیش تا اکنون ، تحت بررسی قضایی قرارگرفته اند.

« میدل ایست آی» هشدار می دهد که چنین تجدید سازمان بنیادی در ساختار نخبه گان قدرت چه عواقبی می تواند در پی داشته باشد. پسرعمو های خود، طایفه های برجسته، خانوده ها و نامداران ثروتمندی  چون موسسه غول پیکر بن لادن یا فقیه را  زیر ضربه گرفتن، و آنها درملا عام مورد تحقیر قراردادن در فرهنگ بادیه نشینی نه بخشوده می شود و نه فراموش.

وقتی که حتا وزرایی که خود بن سلمان انتخاب کرده و به کارگماشته در معرض پاکسازی قرارگرفته اند، بسیاری از برگزیده گان شاهزاده را به تامل و به طرح این پرسش برخواهد انگیخت که احتمالا نوبت آنها کی فراخواهد رسید؟

باید صبر کرد و دید که آیا  رانده شده گان علیه بن سلمان  دست به  توطیه خواهند زد. میدل ایست آی از قول مفسری می نویسد بن سلمان با سلاح خود  ستون های سنتی  دولت سعودی را نشانه گرفته است. به نظر می رسد محاسبه او چنین است که وقتی  دشمنان او از درون دولت  در زندان باشند نمی توانند برای او خطرناک شوند.

آیا بن سلمان لقمه ای بزرگتر از دهان خود برداشته، لقمه ای که قادربه جویدن آن باشد؟

مفسر پیش گفته  که میدل ایست آی از او نقل قول کرده ، می نویسد او با این کار می تواند دست به قمار بزرگی زده باشد. آن  تخم هرج و مرجی که عربستان قبلا در عراق، سوریه، یا  یمن پاشید اینک  به عربستان  بازگشته  و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که  کار چگونه پایان خواهد یافت. به نظر مفسر مزبور ولیعهد عربستان دست به اجرای تصمیم خطرناکی زده است:

ثبات سلطنت عربستان بر سه پایه استوار است :

۱ ـ  وحدت خانوده السعود ،

۲ ـ خصلت اسلامی کشور ،

۳ ـ مجمع کار و کسب موفق داخلی *.

که اکنون هر سه عامل مورد تهاجم قرارگرفته اند. این تهاجم می تواند منبع خطری گردد که به غرق شدن کشور سلطنتی عربستان در شنزار صحاری آن سرزمین بیانجامد. این خطری است بسیار بزرگ .

 

یادداشت بامداد : بیشترتحلیل گران سیاسی پایه سوم را جانبداری سیاسی ـ نظامی امریکا و انگلیس می دانند.

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۲/ ۱۷ـ ۲۱۱۱