عربستان سعودی، بحرین، مصر امارات متحده عربی، لیبیا، یمن و ملدیو با قطر قطع رابطه کردند


روزنامه الریاض در تهدید آشکار به براندازی درقطر نوشت که این نامه‌ خانواده آل ثانی بیانگرعمق شکاف درمیان حکام قطراست و آنان نیز اعلام کرده ‌اند که از سیاست‌های تمیم خسته شده‌اند و احتمال دارد که کودتای جدیدی درحکومت قطر صورت گیرد و در جریان آن حکومت به خانواده اصلی حاکم بازگردد.

 

چهارکشور: عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر بطور غافلگیرکننده‌ای روابط دیپلوماتیک خود را با قطر قطع کردند. علت این اقدام « پشتیبانی  پایدار قطر از تروریزم  در یمن  و سوریه » ذکر شده است.

خبرگزاری المان بامداد  امروز ۵ جون به نقل از فرستنده‌ی الجزیره گزارش داد که کشور قطر بطور ناگهانی از سوی چهار کشور همسایه  خود منزوی شده است.

طبق این گزارش چهار کشور بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در اقدامی هم‌زمان همه‌ ای  روابط  دیپلوماتیک خود را با این کشور قطع کرده‌اند.

افزون بر این، سه کشور حاشیه‌  خلیج که همسایه گان مستقیم قطر هستند اعلام کردند که همه‌ ای گذرگاه‌های مرزی خود با قطر را بسته ؛ و از شهروندان قطر خواسته ‌اند که ظرف ۱۴ روز خاک این کشورها را ترک کنند.

علت این اقدام « پشتیبانی پایدار قطر از تروریزم  در یمن و سوریه » ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه‌  مصر نیز اعلام کرده که به دلیل « پشتیبانی قطر از تروریزم »  فرودگاه‌ها و بندرهای خود را به روی هواپیماها و کشتی‌های قطری می‌ب ندد. دولت قطر هنوز به این اقدام واکنشی نشان نداده است.

گفتنی است که این چهار کشور بارها قطر را متهم کرده بودند که از جنبش اخوان‌المسلمین که قدیمی ‌ترین جنبش اسلامگرا در منطقه است و نیز دیگر گروه‌های افراطی حمایت می‌ کند. این اواخر نزدیکی قطر به ایران نیز باعث ناخشنودی عربستان سعودی از این کشور شده بود.

عربستان سعودی همچنین با اشاره به نقش فرستنده‌  الجزیره ، قطر را متهم می ‌کند که از گروه‌های افراطی در منطقه پشتیبانی می‌ نماید  تا بتوانند ایدیولوژی خود را در منطقه گسترش دهد.

خبرگزاری دولتی عربستان SPA نوشته است که قطر از برخی گروه‌ها و فرقه‌های تروریستی در منطقه مانند اخوان‌المسلمین، داعش و القاعده پشتیبانی می‌ کند و باعث می ‌شود که این گروه‌ها بتوانند پیام‌های خود را رسانه ‌ای کنند.

در این گزارش همچنین قطر به پشتیبانی از شبه‌ نظامیان تحت حمایت ایران متهم شده است که در ناآرامی‌ها  در منطقه‌  شیعه‌ نشین شرق قطیف و در میان شیعیان بحرین نقش دارند.

خبرگزاری دولتی مصر نیز نوشته است که سیاست قطر « امنیت کشورهای عربی را تهدید می ‌کند، تخم خصومت و نفاق می ‌پراکند ؛  و باعث شکاف در وحدت جوامع عربی»  می‌ شود.

در هفته ‌های گذشته شماری از رسانه‌ های امریکایی نیز رهبران قطر را متهم کرده بودند که از گروه‌های تروریستی پشتیبانی مالی می‌ کنند.

قطر عضو ایتلاف نظامی به رهبری امریکا بر ضد داعش است.

به  نقل از  اسپوتنیک در یک گزارش دیگر آمده است که : کشور های یمن، لیبیا و ملدیو نیز با قطر قطع رابطه نمودند. بدینگونه جمعاً ۷ کشور شامل : عربستان سعودی، بحرین، مصر اماارت متحده عرب، لیبیا، یمن و مادیو  با قطر قطع رابطه کرده اند.

این هفت کشور حذف قطر از ایتلاف اعراب را نیز تایید نمودند  که در مبارزه با حوثی ها در یمن سهم دارد.

 شبکه  تلویزیونی  Sky News Arabia  خبر داده است که  قطر از گروپ های مسلح « اخوان المسلمین »  و سایر سازمان های تروریستی چون داعش حمایت می کند و باعث بی نظمی  وضع داخلی کشور های عربی می گردد.برعلاوه  ایتلاف اعراب به رهبری سعودی نیز قطر را از صفوف خود حذف نموده است.

به گزارش روسیا الیوم، علی عبدالله صالح در گفت و گو با شبکه تلویزیونی « الیمن الیوم ـ یمن امروز »  ضمن بیان نقش کشورش در کشف این توطیه گفت: « با اینکه عربستان سعودی و قطر، هر دو وابسته به وهابیت هستند، اما اختلافاتشان از انباشته شدن مسایل گذشته ناشی شده است».

در پی بالاگرفتن تنش میان ریاض و دوحه، روزنامه سعودی الریاض، قطر را به کودتا تهدید کرد و مدعی شد که خاندان حاکم بر این کشور از امیر آن اعلام براات کرده و وقوع کودتا بعید نیست.

طبق ادعای الریاض، خاندان آل ثانی با ارسال نامه ‌ای به « سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان از مواضع امیر کشورشان عذرخواهی و از او اعلام براات کرده است.

روزنامه الریاض در تهدیدی آشکار به براندازی در قطر، نوشته که این نامه‌  خانواده آل ثانی بیانگر عمق شکاف در میان حکام قطراست و آنان نیز اعلام کرده‌اند که از سیاست‌های تمیم خسته شده‌اند و احتمال دارد که کودتای جدیدی در حکومت قطر صورت گیرد و در جریان آن حکومت به خانواده اصلی حاکم بازگردد.

در همین حال بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه  قطر با این کشور را تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت ‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین دانست.  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به تنش‌های به وجود آمده میان برخی همسایگان جنوبی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای همسایه جنوبی خود در خلیج فارس و اظهار امیدواری نسبت به حل و فصل آن، بر نکات زیر به عنوان مواضع ثابت و اصولی خود تاکید می کند:

-  افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرایطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریزم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می ‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ ها و ملت‌ های منطقه  نبوده  و مصالح همگان را تهدید می ‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می ‌خواهد با عبرت آموزی از تجارب تلخ  منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت نمایند.

  -  راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه  و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و  گفت ‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکان پذیر است.

-  استفاده ابزاری از تحریم در جهان به هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است.

-  حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دولت‌های مستقل و عدم مداخله در امور داخلی آنها و احترام به مرزهای شناخته شده بین المللی، اصول بنیادین و شناخته شده حقوق و روابط بین الملل است که می بایست توسط همه طرف ها محترم شمرده شود.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۷ـ ۰۵۰۶