از زنده گی احزاب  سیاسی اروپا:

هشدار حزب کارگر بریتانیا در مورد عواقب  پیروزی محافظه ‌کاران در انتخابات

 

در حالی که نظرسنجی‌ ها از احتمال پیروزی حزب محافظه‌ کار حاکم، در انتخابات عمومی بریتانیا حکایت دارد،

معاون رییس حزب کارگر در مورد عواقب منفی پیروزی محافظه ‌کاران در انتخابات هشدار داد.

 

تام واتسون، شنبه در گفت و گو با روزنامه  گاردین  گفت : اگر محافظه‌ کاران پیروز انتخابات عمومی آتی شوند ،  و نخست‌ وزیر  ترزا می همچنان در قدرت بماند، دیگر پاسخ گوی اقداماتش نخواهد بود.

واتسون همچنین ترزا می را به بی‌ مسوولیت بودن و حساب پس ندادن متهم کرد و از رای‌دهند گان بریتانیایی خواست به محافظه‌ کاران حاکم رای ندهند. معاون رییس حزب کارگر هشدار داد،  ترزا می در صورت ماندن در قدرت شبیه مارگارت تاچر، نخست‌ وزیر پیشین انگلیس خواهد بود که از پاسخگویی به پارلمان در قبال اقداماتش طفره می ‌رفت. انتخابات زودهنگام در بریتانیا قرار است ۱۸ جوزا  برگزار شود و حزب محافظه ‌کار حاکم در تلاش است همچنان در قدرت  بماند.

تحلیل گران می‌ گویند خانم می با برگزاری انتخابات زودهنگام در نظر دارد موقعیت خود را قبل از مذاکرات دوساله با اتحادیه اروپا  در مورد خروج  بریتانیا از این اتحادیه (برگزیت) تقویت کند.

تازه‌ ترین نظرسنجی روزنامه دیلی تلگراف  نشان می‌ دهد که حزب محافظه‌ کار۴۶  درصد آرای رای‌ دهنده گان را به خود اختصاص می ‌دهد درحالی ‌که حمایت از حزب کارگر ۳۲ درصد است.

بر اساس این نظرسنجی، احزاب دیگر مانند حزب لیبرال دموکرات و حزب استقلال بریتانیا به ترتیب ۸ و ۷ درصد آرا را کسب می‌ کنند.

در گزارش دیگری آمده است که :حزب کارگر بریتانیا در دو نظرسنجی اخیر با به دست آوردن ۳۲ درصد نظر مطلوب در بهترین وضع نسبت به نظرسنجی‌های ۶ ماه گذشته قرار گرفته است.

به گزارش ایندیپندنت، نکته حایز اهمیت این است که این رقم بالاتر از سهم رایی است که حزب کارگر در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۵  ترسایی به دست آورد. در این انتخابات، اد میلیبند، نماینده حزب کارگر موفق شد ۳۱.۲ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد.

این نظرسنجی ‌ها را دو موسسه «Opinium» و «ORB» اخیر انجام داده‌اند. با وجود عملکرد مثبت حزب کارگر، حزب محافظه ‌کار کماکان با ۱۴  و ۱۵ درصد در این دو نظرسنجی  پیشتاز است . نظرسنجی سومی که توسط موسسه «YouGov» انجام شده نظرات مطلوب نسبت به حزب کارگر را ۳۱ درصد نشان می‌ دهد. حزب محافظه‌ کار با ۴۹ درصد در این نظرسنجی هم پیشتاز است. این نظرسنجی‌ها همچنین پیش ‌بینی می‌ کنند سهم دو حزب « استقلال پادشاهی متحد ـ یوکیپ »  و « لیبرال دموکرات » در تمام این سه  نظرسنجی با کاهش روبه ‌رو است.

به گزارش العالم، جرمی کوربین در چارچوب کمپاین انتخاباتی خود، در سخنانی که در مرکز تحلیل « چتم هاوس »  در لندن ایراد کرد، برنامه خود را که بر مبنای « اولویت دیپلوماسی »  استوار است، پیش کش نمود.

کوربین گفت: درگیری های مسلحانه، تغییرات زیست محیطی، بحران پناه جویان و اختلاف سطح معیشتی، سبب خطرناک  تر شدن اوضاع جهان شده است. وی سپس از موضع گیری های ترامپ و پافشاری بر « ایجاد تنش با کوریای شمالی از یک سو، بمباران یک جانبه سوریه از یک سو و مخالفت با توافق هسته ای با ایران از سوی دیگر» به شدت انتقاد کرد.

رییس حزب مخالف دولت بریتانیا در ادامه تاکید کرد: باید به دست دادن با دونالد ترامپ پایان داد. ترزا می ( نخست وزیر بریتانیا ) تسلیم خواسته های رییس جمهور امریکا شده است. منتظر شدن برای دریافتِ جهت وزش بادهایی که از واشنگتن می آید، نشانی از رهبری قدرتمند ندارد؛ علاوه بر آن، تسلیم بودن در قبال دولت ترامپ، ثباتِ آینده را در پی نخواهد داشت.

وی با این سخن، اشاره ای کنایه آمیز به شعار نخست وزیر بریتانیا داشت که بر پایه « رهبری قدرتمند و باثبات » استوار است.

رهبر حزب کارگر بریتانیا همچنین بازنگری در روابط بین المللی بر اساس گفت و گو و احترام متقابل و دخالت نکردن در امور دیگر کشورها را خواستار شد و گفت: من حاضرم دخالت نظامی در برخی امور به عنوان آخرین راه حل، را بپذیرم؛ اما این کار، باید بر اساس قوانین بین المللی صورت گیرد.

این سخنرانی جرمی کوربین، در چارچوب کمپاین برای انتخابات پارلمان بریتانیا صورت گرفت.

جرمی کوربین امروز در نشست مطبوعاتی برنامه انتخاباتی حزب کارگر بریتانیا تحت عنوان « مانیفست برای یک بریتانیای بهتر و عادلانه تر » را پیشکش نمود. این برنامه دارای دیدگاه های دادخواهانه و چپ بوده ؛ و می تواند سطح جانبداری از این حزب را در روز های آینده بالا ببرد.

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۶۰۵