اعزام نیروهای دریایی امریکا، برای تقویت نیروهای مسلح افغانستان است و یا تقویت نیروهای تروریزم؟

علی رستمی

پیترکوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا به تاریخ ۷ جنوری  ۲۰۱۷ ترسایی درجمعی خبرنگاران اعلام کرد که ما به خاطر تقویت نیروهای مسلح افغانی برای مبارزه علیه گروه های دهشت افگن و تروریزم ۳۰۰ تن تفنگداران نیروهای دریای خود را درولایت هلمند اعزام می کنیم ،تا این نیروهای جهت تقویت آموزش نظامی نیروهای مسلح افغانی کمک وهمکاری کند. ازآنجایی که معلوم است که در طول پانزده سال پیش از ۱۴۰ هزار تن از عساکر امریکا الی اخیر سال ۲۰۱۴ بعد از دسامبر ۲۰۱۱ در افغانستان برای قلع و قمع تروریزم لشکرکشی و جابجا شده بودند، که ازآن جمله به تعداد ۸۴۰۰  تن آن فعلاً درافغانستان وجود دارد ومتباقی دوباره به وطن خود برگشتند. طوری که هویدا است درآغاز آمدن عساکر ناتو به شمول ۴۸ کشور جهان درافغانستان علیه نابودی طالبان که تنها طالب والقاعده مشترکاً مخالف مسالح دولت بودند، وبه بهانه حضور عساکر خارجی می رزمیدند، وجود داشتند ،که تعداد ناچیز و قلیلی را تشکیل می دادند. با موجودیت این لشکر عظیم ناتو وامریکا باید این نیروها به صورت عاجل درظرف مدت کوتاهی ازبین میرفتند ، ویا حاضر به صلح با دولت جمهوری اسلامی افغانستان می شدند ؛برعلاوه اینکه نابود وازبین نرفتند، بلکه چندین برابر شدند. شوربختانه گروه های جدید سلفیست و بنیادگرا مانند داعش،القاعده با کمیت بزرگی از نیروهای شکست خورده درجنگ سوریه و عراق از طریق پاکستان ذریعه هواپیما به افغانستان انتقال که درولایت سرحدی جنوبی وشمالی کشور جابجا وبه فعالیت های نظامی وتبلیغات گمراه کننده  دینی ومذهبی آغاز کرده اند که هرروزه شهرها و قریجات پی هم، درآن مناطق از ساحه نفوذ دولت خارج وبه این گروه های تندروی اسلامی تعلق گرفته و تحت تاثیرو رهبری شان قرار می گیرند. چنین اظهارات مضحک وپوچ برای مستور ساختن اذهان جهانیان از واقعیت های عقب پرده، از طرف یک کشور بزرگ جهان که خود را سرگرده وامپراتور جهان می دانند؛ و برای جهان نظم اقتصادی وامنیتی می سازد، و پپش گام تحقق دموکراسی ونهادهای آن می باشد، درست است!

جان مطلب دراینست که این به اصطلاح بادارجهان که با هم قماشان خویش پانزده سال قبل ، برای نابودی تروریزیم وتامین امنیت صلح به کشور جنگ زده ما آمده بودند ،نه توانستند که یک گروهی چند هزار نفری را قلع قمع وازبین ببرند ؛ سوال برانگیز است که چرا نه شد؟

حالا می خواهند که با آموزش وتقویت نیروهای مسلح افغانستان که از لحاظ تجربه نظامی ضعیف است ، با موجودیت کمی نیروهای خویش ، آستین وپاچه را بلند کرده اند که آنها را ازبین ببرند! چه محجزه ای راغرض از بین رفتن گروه هایی تروریزم به کار خواهند بردند، که تا به حال بر علاوه اقامت طولانی شاناین نیروها نابود نشدند . شوربختانه دوچند زیرچتر بنیادگرایی بنام های گوناگونی هرروزه رشد وگسترش یافته اند. چنانچه در جریان سال ۲۰۱۶ ترسایی یکی از نمایند ه گان برجسته کنگرس ملی امریکا گفت:« درافغانستان تا پنجاه سال دیگر جنگ ادامه دارد » . بنا براین هدف تامین امنیت  و صلح درافغانستان نبوده ؛ بلکه تحقق اهداف پروژه های خراب کن استراتیژیکی بر بنیاد اهداف امپریالیستی برای جهان گشایی خود درآن سوی سرحدات شمالی ، غربی و شمال شرقی افغانستان علیه چین، روسیه وایران می باشد. دردمندانه بازهم  دوباره افغانستان به مانند دوران جنگ سرد، قربانی جهان گشایی و بلند پروازی لیبرالیستی وشوینستی نظام لجام گسیخته سرمایداری ، برای اشغال منابع اقتصادی وکسب سود وسرمایه خواهد شد. چرا این نماینده گان غول پیکر سرمایه الیگارشی، به خاطرتامین ارزش های انسانی و شریفانه ،در افغنستان نیآمده اند،برعکس برای تقویت نیروهای تروریستی وارسالش به کشورهای آسیایی میانه ،ایران وترکستان چینی هدف دارند،تاجنگ را دراین خطه شعله ور سازند. از یک سو خود را معلم  و آموزگار وپیش قراول کمک و پشتبانی کشورهای عقب مانده درجهان تبارز می دهند؛ از سوی دیگر تا آخرین امکان با دساییس وتوطیه ها توسط گروه هایی تروریستی وابسته به خود چنان وضع را به مانند شرق میانه از لحاظ امنیتی بوجود می آورند ، تا افغانستان درباتلاق بی ثباتی قرارگیرد که تقاضا وموجودیت بیش تری ،نیروهای نظامی شان توجیه پذیرگردد.  طوری که امریکایی ها مثالی دارند:«  ورشکست کن، حکومت کن! هیچ شری توجیه گری شردیگرنیست. گرچه می تواند توضیح گر آن باشد.» تا، با این نیرنگ وفریب شرمنده گی وشکست ننگین اهداف خود را درشرق میانه (درعراق، لیبیا و سوریه) پنهان وآنرا جبران نمایند. این همه سیاست های افتضاح آور شان باعث شد، تا برای رفع اشتباهات سیاسی خویش کارت بازی قدرت را تغیر دهند وبا کارت جدید بازی را در وجود ترامپ رییس جمهور نو درمقابل حریفان آغاز نمایند، تا گنده گی ها ی شکست شرم آور خود را درسایه نظم جدید افراط گری ترامپ روی گلوبالیزم ونیولیبرالیستی را پاک نمایند .

باری مارکس گفته بود: « انسان دوستی هیچ وقت درساختن تاریخ نقش نداشته است به خصوص در تاریخ تجارت».

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۱۰۱