پیتروایت : « مـا نیـونـازی هستیم »

 

 پیتروایت نویسنده و پرودیوسرسرشناس امریکا

برگردان :عارف عرفان

به دنبال بیش از دو دهه جنگ متداوم برضد کشورها،ما کشورها را درحالی بمباران نمودیم که رسمأ درحالت صلح قرار داشتیم، سپس تجاوز نمودیم ، متعاقبآ میلیون ها انسان به قتل رسیدند،بیلیون ها دالر به مصرف رسید تا جنگ های غیرقانونی ایالات متحده امریکا را از لحاظ مالی هزینه نماییم.

از لحاظ امنیتی با تناسب قبل از حادثه یازدهم سپتامبر احساس مصوونیت ننموده ولاجرم جهان در شرایطی قرارگرفته است تا با چالش های بحران مهاجرت ومعضلات بحران های انسانی به صورت مستدام دست و پنجه نرم نماید .

ایالات متحده امریکا باید برای راه اندازی این جنگ های مصیبت بار محکوم گردد. آن عده از دولتمردان امریکا که این جنگ ها را اعلام داشتند آن ها جنایتکاران جنگی اند. 

خلاصه ما امریکایی ها « نیونازی های »  بی نظمی ها وناهنجاری های جهانی هستیم.

گزارشات حاصله که به وسیله سرویس کانگرس تحقیقات(CRS) ,Mother jones وTime put   تدوین گردیده است،رقم مصارفات این ماجراجویی های امریکا را بالغ بر « ۱،۶» تریلیون دالر احتوا می دارد.

گزارشات دیگر میزان مخارج نظامی امریکا را بعد از یازدهم سپتامبر بسیار بالا وحدود «۷-۴» تریلیون دالر احتوا می دارد. اماگزارشات«نیتا کرافورد » استاد علوم سیاسی دانشگاه « بوستون» وبا اقتباس از « MJ »  مجموع هزینه های جنگ امریکا در افغانستان وعراق ومساعدت های امریکا به پاکستان را درین خصوص بعد از یازدهم سپتامبر بالغ بر حدود ۴،۴ تریلیون دالر بیان می دارد .

برآورد موسسه سی آر اس  درین راستابه علت عدم شمولیت مصارفات اضافی چون مراقبت های حیاتی و بهداشتی برای معلولین جنگ و جانبازان و پرداخت مفاد بدهی ها، در سطح بسیار پایین بوده وچندان موجه به نظر نمی رسد .

بنا برآن در درجه نخست ، ایالات متحده امریکا به خاطر راه اندازی جنگ در افغانستان ،عراق و سوریه که همه ساله باعث کشتار هزاران شهروند غیرنظامی این کشور ها گردید،  باید محکوم ساخته شود.

ایالات متحده امریکا در جنگ های نیابتی، در کشور های یمن ، سودان ، پاکستان،اوکرایین ،سومالیا جنوب سودان، کانگو  و لیبیا که هزاران انسان را طی سال های اخیردرکام مرگ فرستاده است، همدست می باشد.

کشور مکسیکو که پنجمین وبلندترین درجهٔ خشونت مرگ بار را  طی سال پار در جهان تجربه نمود، نا آرامی های ویژهٔ را به علت موجودیت « دولت مخدر»  و باند های خشونت زای تریاک در آن کشور از سرگذراند.

افغانستان همچنان دارای « دولت مخدر » می باشد وبوسیله نیروهای امریکا تحت فساد قرار داده شده وهیچ گونه توقف وکاهشی درفرایند تولید مواد مخدر در آن کشوربه نظرنمی رسد.

اجینسی های ایالات متحدهٔ امریکا نظیر (DEA) ،(AFT)  و(FBI)  همه در مکسیکو درگیر تجارت مواد مخدر بوده و وظایف و مسوولیت محموله های سلاح و تجارت مواد مخدر را بدوش دارند واین گفته ها حقایق مسلم وغیر قابل تردید اند. در حالی که صدها درگیری نظامی در اطراف جهان بوقوع می پوندد اما خونین ترین آن درگیری های است که یا به طرز مستقیم ویا به شیوه غیر مستقیم ارتش امریکا در آن دخیل است.

 جنگ های امریکایی ها باعث قحطی وبحران مهاجرت شده وهمچنان مسبب انحلال اتحادیه  اروپا وایجاد اتحادهای جدید سیاسی ونظامی گردیده که در نتیجه جهان را به مکان پرمخاطره نسبت به آنچه که حالا هست مبدل خواهد کرد.

استثنا گرایی امریکایی که هدایتگر سه حکومت اخیر درین کشور بود،تصور برده میشدتا صلح ،امنیت ودموکراسی را در جهان چیره سازد،اما نه تنها اینکه یکی ازین مولفه ها تحقق نیافت بل کسی هنوز تصور مینماید که رفتار های نظامی گرانه ما ،خواهد توانست تا درنهایت اهداف هوس انگیز وآلوده راتحقق بخشد.

خلاصهٔ کلام ،ما امریکایی ها مانند آن جرمن های خوبی هستیم که پروپاگند هیتلر را خریدند وبرای لحظات محدود از زنده گی بهترکیف نمودند، البته آن لحظاتی که ارتش جرمنی به کشور های همسایه که رسمآ در صلح بسر می بردند ،تجاوز نمود.

تاریخ پیوسته درس های معین خود را دارد اما ما از آن نیاموخته و پیوسته باتکرار آن خود را محکوم می داریم.

نظرگاه این قلم :

اوج تهاجمات وتجاوزات ایالات متحدهٔ امریکا وتبعات مرگبار آن بستر های جدید اعتراض وگفتمان  را در جوامع غربی ودر میان شهروندان این جوامع پدید آورده است.

این صداها صدای وجدان است و میلیونها انسان  رسالتمند وعاقبت اندیش این فریاد ها را به سرایش کشیده تا سدی را برای رفتار های لجام ‌گسیخته وباد پیمای ماشین جنگی ایالات متحده امریکا و شرکای آن پدید آورند.

تاریخ گواه است که افغانستان وملت بی دفاع آن  ، یکی از قربانیان نیمه جان این جنگ های نیابتی است واین سناریوی خون بار که از دهه هشتاد در کشور زخم آلود مان تحت نام جهاد آغاز یافته است سر درازی دارد وبرقول جنرالان ارشد پنتاگون نیم قرن دیگر را احتوا خواهد کرد.افغانستان همین اکنون قایق بی قطب نما وشکسته ایست که در رود خانه خونین سرگردان است وپیوسته آماج طوفان های بیرون مرزی وبرای تحقق اهداف راهبردی انها قرار داده می شود. جنگ های که در کشور در چرخش است کماکان از مدار « اسلامی »  بیرون بوده و در چهارچوب « جنگ های نیابتی »  و برای امحای کامل نسل ها و سرزمین افغانستان طراحی شده است .تبدیل و رنگ آمیزی کسوت های لشکریان پیکارجو ومذدور واحیایی مجدد  فوسیل های کهنه  وتاریخ زده رویکردیست برای بخشیدن نفس های تازه درکالبد گروه های تروریستی در آتشکده های سوزان میهن .

مشخصات زمامداران وامیران پیشین با تناسب زعمای سال های پسین کاملا متفاوت است.در گذشته های تاریخی معاملات سیاسی بر بنیاد تحویل بخشی ازسرزمین و جغرافیای وطن،احراز ثروت وقدرت استوار بود ، اما فرمانروایان جدید چون حامد کرزی واشرف غنی « سر » ملت را درین معامله به بازی گرفته اند.

باید برای نجات وطن چاره اندیشید،بارز ترین ضعف کمر شکن وبازدارنده فقدان وفاق و وحدت ملی برای خاموشی آتشفشان جنگ است . باید به منازعات طراحی شده نبرد های قومی پایان بخشید ،به تشتت وانقطاب نیروهای ترفی خواه جامعه اختتام بخشیده ،راه های اتحاد وهمبسته گی ملی را جست وجو کرد ، به سراغ نیرو های ملی ، ترقی خواه و وطن پرست شتابان شتافت وبرای نجات وطن رستاخیز ملی برپاکرد؛ این نسخه ایست برای درمان این زخم خونچکان ، در غیر آن سرنشینان قطاری خواهیم بود که در جاده غفلت ودر صحرای مرگ وبه سرعت بسوی آخرین ایستگاهحیات راه می پیماید وهمه گان را در کام مرگ فرو میبرد / پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ ، سپتامبر۲۰۱۶ 

 

بامداد ـ  سیاسی ـ ۲/ ۱۶ـ ۲۳۰۹