بازی در زمین همسایه

ترکیه مواضع کردها و داعش در سوریه را هدف قرار داد

 

تنها دو روز پس از حمله به یک عروسی کُردها در شهر مرزی ترکیه و سوریه که به کشته‌ شدن ٥٤ نفر منجر شد، دولت ترکیه عملیات نظامی خود علیه داعش در سوریه را آغاز کرد اما در طنزی تلخ این عملیات که قرار بود به تلافی حمله علیه کُردها « داعش » را هدف قرار گیرد، هم ‌زمان بهانه‌ ای برای حمله به کُردهای سوریه شده است. ساعاتی پس از آن که  چاووش اوغلو ، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که « داعش باید از مرزهای ترکیه پاک ‌سازی شود و ما هرکاری که لازم باشد انجام می ‌دهیم »، احساسات ملی ‌گرایانه به اوج رسید؛ و بسیاری از شهروندان ترکیه در توییتر به حمایت از حمله هم ‌زمان ترکیه علیه داعش و نیروهای کُرد سوریه پرداختند.
به گزارش روزنامه  حریت ، توپخانه‌های ترکیه بخش‌های شمالی شهر « منبج » را که « واحد‌های مدافع خلق» به ‌تازه گی از داعش پس گرفتند، هدف قرار داده‌اند و خمپاره‌های ترکیه هم به مواضع داعش در نزدیکی شهر مرزی «جرابلس» شلیک کرده‌اند. به گفته یکی از مقامات ترکی ، هدف از این عملیات بازکردن دالانی برای مخالفان میانه ‌رو سوری است. آن ‌طور که برخی رسانه ‌ها گزارش داده‌اند، به نظر می ‌رسد بخشی از شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه در شهر «غازی عینتاب » ترکیه آماده انجام عملیات علیه داعش هستند؛ یعنی درست همان شهری که سه روز پیش هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. با این حساب به نظر می ‌رسد حمله داعش هم، حمله‌ای پیش ‌دستانه و در پی تحریک ‌شدن از سوی دولت ترکیه و مخالفان سوری بوده است.
روز یک شنبه هم گزارش شد که ارتش آزاد سوریه در حال برنامه‌ ریزی برای حمله به شهر جرابلس و بیرون‌ راندن داعش از این شهر است؛ حرکتی که به گفته ناظران برای جلوگیری از هرگونه تلاش کُردها برای کنترل این منطقه بوده است. تانک‌ها و تجهیزات نظامی ترکیه هم به مرزهای سوریه منتقل شده‌اند. ارتش آزاد سوریه تاکنون به اندازه واحد ‌های مدافع خلق در بیرون‌ راندن داعش از شهرهای سوریه موفق نبوده است و به‌ ویژه در جرابلس و منبج، واحد‌های مدافع خلق به ‌راحتی توانستند نیروهای ارتش آزاد سوریه را خلع سلاح کنند.  در این میان کُردها هم درون خاک ‌های ترکیه و هم بخش‌های شمالی سوریه قربانی می ‌شوند. مقامات دولتی ترکیه، داعش را متهم به شعله‌ ورکردن اختلافات و درگیری‌های قبیله‌ای در این کشور می ‌کنند اما هم ‌زمان به بهانه همان حمله، مواضع کُردهای سوریه را هدف قرار داده و پیش  ‌تر هم با پایان‌ دادن به آتش‌ بس با « پ‌ ک‌ ک ـ حزب کارگران کردستان »  و حمله به شهرهای کُردنشین ترکیه و کشتن تعداد زیادی از غیرنظامیان، خود در حرکتی عامدانه به اختلافات فرقه‌ای ترکیه دامن زده است. از نظر انقره، داعش تنها تهدید عمده برای مرزهای این کشور نیست. ترکیه بیش از آنکه از داعش هراس داشته باشد، نگران تلاش کُردهای سوریه برای گسترش کنترول خود در طول مرزهای سوریه و ترکیه و دنباله‌ رو کردهای ترکیه از این حرکت است. 


برقراری آتش‌ بس در حسکه
با وجود حمله ترکیه به مواضع کُردهای سوریه، به نظر می ر‌سد آتش ‌بسی در حسکه  برقرار شده است. رسانه ‌های کردی تاکید کردند که آتش ‌بس در شهر حسکه واقع در شمال سوریه وارد مرحله اجرا شده است. خبرگزاری کردی «هاوار» گزارش داد که آتش ‌بس در حسکه در ساعت دو پس از نیمه‌ شب گذشته وارد مرحله اجرایی شد. اجرایی‌ شدن این آتش ‌بس پس از آن صورت گرفت که سرشناسان منطقه و تعدادی از کشورها برای متوقف‌ کردن درگیری‌هایی که از چهارشنبه گذشته ادامه یافت، وارد عمل شدند. در همین حال، خبرنگار شبکه « روسیه‌الیوم » در حسکه گزارش داد که آتش‌ بس در این شهر درحال‌ حاضر میان نیروهای کرد و ارتش سوریه و نیروهای حامی آن در جریان است. درعین‌ حال، در پایگاه «حمیمیم» در حومه « لاذقیه » مذاکراتی میان دو طرف با نظارت روسیه برای تدوین توافق نهایی آتش ‌بس در جریان است. درگیری‌ها در اطراف شهر حسکه از شب دوشنبه تا صبح سه ‌شنبه ادامه داشت و نیروهای کرد در پی آن اعلام کردند که تعداد زیادی از پایگاه‌های استراتیژیک در داخل شهر را تحت تصرف خود درآورده‌اند. فعالان مخالف تصریح کردند که آتش‌ بس شکننده‌ای در مرکز شهر در جریان است و درگیری‌ها در اطراف آن ادامه دارد.


سفر بارزانی به انقره
از سوی دیگر و در‌حالی ‌که جنگ رجب طیب اردوغان ، رییس ‌جمهوری ترکیه با کُردها عیان‌ تر از هر زمان دیگری شده است، مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق روز گذشته در سفری رسمی وارد انقره شد. براساس گزارش‌ها مسعود بارزانی روز گذشته در سفری رسمی که به دعوت اردوغان صورت گرفته بود، وارد انقره شد. در بیانیه منتشرشده از سوی ریاست منطقه کردستان آمده است که این سفر با هدف بررسی روابط سیاسی و اقتصادی میان دو طرف و همچنین بررسی آخرین تحولات سیاسی در منطقه صورت گرفته است./ ش

بامداد ـ  سیاسی ـ ۱/ ۱۶ـ ۲۵۰۸