کودتای نافرجام در ترکیه

 

از این منظر، کودتای نافرجام جمعه مرحله دیگری از کودتای عظیم اردوغان است که از مدت‌ ها پیش برنامه‌ ریزی شده است. این طرح حداقل از تابستان سال گذشته با مردود شمردن نتایج انتخابات آغاز شد ؛ و در می سال جاری با لغو مصونیت ۱۳۸ نماینده ادامه یافت و اکنون با گام‌ های بلند به هدف نهایی خود که استقرار یک دیکتاتوری علنی است، نزدیک می‌ شود.

 

نیک بروان

رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان کودتای نافرجام جمعه را « هدیه الهی» نامید. طی چند ساعت بعد از کودتا نه تنها بیش از ۳۰۰۰ نفر از پرسونل ارتش ، بلکه چندین تن از قضات دیوان عالی کشور نیز دستگیر شدند. نام هزاران نفر دیگر از پرسنل دستگاه حقوقی و دادگستری کشور ظاهراً از قبل در لیست سیاهی ثبت شده بود.*

حتا برخی از سیاستمداران و کارشناسان خاورمیانه چون اودو اشتاین‌باخ  که گرایشی به تیوری‌های توطیه ندارند نیز تردید دارند که این «هدیه الهی»، نوعی «آتش سوزی رایشتاگ ترکی» یعنی سناریوی ساخته و پرداخته اردوغان نبوده است.

ولی سناریوی زیر محتمل ‌تر به نظر می‌ رسد: دستگاه امنیت و اطلاعات اردوغان از شورش نظامی برنامه‌ ریزی شده گروهی از افسران به موقع مطلع شده بود. ولی اردوغان به جای آن‌ که توطیه‌گران را متوقف سازد تصمیم گرفت آنها را به حال خود رها کند و از این به بعد سناریوی طراحی شده اجرایی شد: اردوغان در فرودگاه استانبول که تا چند لحظه پیش در اختیار کودتاگران قرار داشت مورد استقبال هوادارانش قرار گرفت که قبلاً توسط پیامک موبایل شخصی اردوغان و از طریق بلندگوی مساجد بسیج شده بودند . اکنون اردوغان با اتکا به اوباش فاشیست و اسلامگرا که خواستار اجرای احکام شریعت و اعدام است و سربازان وظیفه را بنابر سنت داعش سرمی برد و محلات کرد و علوی ‌نشین را مورد حمله قرار می‌ دهد، می ‌تواند با بقیه مخالفین خود تصفیه حساب کند.

خانم انگلا مرکل  که به خاطر « نجات دموکراسی» از اوپشتیبانی می ‌نماید روز شنبه گفت « این حق خلق بوده و هست که طی انتخابات آزاد تعیین کند که چه کسی باید بر او حکومت نماید».

 «تانک ها در خیابان‌ و حملات هوایی علیه مردم کشور خود ظلم است».

وقتی که اردوغان در تابستان سال گذشته نتیجه انتخابات  جون را «خطا» اعلام کرد که باید تصحیح می‌شد، چنین کلماتی از دهان خانم مرکل بیرون نیآمد. با ورود پیروزمندانه حزب دمکراتیک خلق‌ها HDP  به مجلس، حزب توسعه و رفاه اردوغان اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس را که برای حاکمیت مطلق ضروری بود، از دست داد. اردوغان برای این ‌که بتواند مجدداً به شیوه مطلقه حکومت کند، به سیاست تشدید تنش و انتخابات مجدد روی آورد که سرانجام در نوامبر ۲۰۱۵ ترسایی این انتخابات صورت گرفت. او  روند صلح با حزب کارگران کردستان PKK را قطع کرد و اردوگاه آنان در شمال عراق را بمباران نمود، تانک‌های خود را به شهرهای شرق ترکیه روانه کرد و رسانه‌ های اپوزیسیون را تعطیل نمود، در حالی‌که سوقصدهای خونین در سوروچ و انقره بیش از ۱۲۰ نفر از نیروهای چپ را از بین برد.

از این منظر، کودتای نافرجام جمعه مرحله دیگری از کودتای عظیم اردوغان است که از مدت‌ ها پیش برنامه‌ ریزی شده است. این طرح حداقل از تابستان سال گذشته با مردود شمردن نتایج انتخابات آغاز شد و در  ماه می سال جاری با لغو مصوونیت ۱۳۸ نماینده ادامه یافت و اکنون با گام‌ های بلند به هدف نهایی خود که استقرار یک دیکتاتوری علنی است، نزدیک می‌شود./ یونگه ولت

*بربنیاد گزارش رسانه های جهانی در یکی دو روز گذشته بیش از ۳۰۰۰۰ تن کارمند بخش های قضایی ، آموزش و پرورش و نظامی ترکیه توسط اردوغان از کار اخراج شده و یا وظیفه شان به تعلیق در آورده شدن است ـ بامداد

بامداد ـ  سیاسی ـ ۲/ ۱۶ـ ۱۹۰۷