ما از وحدت نیروهای دموکراتیک و ترقی خواه کشور حمایت می نماییم

 

صادق روزبه

در مقدمه برنامه حزب ملی ترقی  مردم ا فغانستان آمده است :

«  دموکراسی، حاکمیت قانون، حکومت داری خوب، حقوق بشر وعدالت اجتماعی  با وجود تغیرات نسبی که درعرصه های معارف، تحصیلات عالی، مواصلات، مخابرات، انکشاف دهات، قانون گذاری، آزادی بیان و ایجاد نیروهای مسلح کشور به مشاهده  می رسد ؛ طبق توقع مردم عملاً تحقق نیا فته است. این حالت نه تنها ایجاد یك حركت سرتاسری و ملی رهروان نهضت صلح ،‌ دموكراسی ،‌ ترقی وعدالت اجتماعی را به خاطر بیرون رفت از وضع موجود به عنوان یك ضرورت جدی مطرح می کند،‌ بلكه نیازمندی برای ایجاد حرکت سرتاسری ملی را نیز متبارز می سازد. حزب ما با تامین تفاهم با احزاب ملی و دموکرات، می خواهد به خلای ناشی از نبود یک حزب قوی، نیرومند و سرتاسری در کشور پایان بخشد. با درنظر داشت این امرمهم دست صفا، صمیمیت و برادری را برای تامین تفاهم تا سطح وحدت سازمانی برای همه آنها پیش نموده، با پیروی از دین مبین اسلام، حفظ ارزش های اسلامی و ملی، احترام به پیروان سایر ادیان، مخالفت جدی با هرنوع موارد سو استفاده از معتقدات دینی و مذهبی مردم، به خاطر تامین مقاصد و اغراض سیاسی و گروهی با توکل بر خداوند (ج) و اعتماد به حمایت مردم نجیب کشور برای تحقق اهداف تعین شده ، مبارزه می نماید.»

تدویر کنفرانس وحدت حزب مردم ا فغانستان و  حزب ملی ترقی وطن بتاریخ  ۳۰ اسد سال جاری ، در شهر کابل مرکز کشور، یک رویداد مهم سیاسی به شمار می رود. هر دو حزب سیاسی ، برادر و همسو طی این کنفرانس ، حزب واحدی را  به نام حزب ملی ترقی مردم افغانستان بنیاد گذاشتند و برای تحقق اهداف مطروحه  حزب در برنامه آن ، مبارزه مشترک می نمایند.

تدویر این کنفرانس ، به خوبی نشان داد که همسویی و حمایت از اندیشه های ترقی خواهانه ، مبارزه برای دموکراسی ، ترقی و عدالت اجتماعی ، دفاع از استقلال ، تمامیت ارضی ، حاکمیت ملی وحفظ منافع ملی کشور وحمایت ازخواست ها و نیازهای خلق های زحمتکش افغانستان ، اهداف و وظایفی مشترک اند که از لحاظ سیاسی وتاریخی این دو حزب برادر و همسو را با هم پیوند فکری ومبارزاتی داده و این دو حزب بنابر درک مسوولیت های مشترک انسانی ، ملی و تاریخی خود ، عزم ، اراده وتعهد راستین خود را یک بار دیگر برای مبارزه  عادلانه و مشترک درکشوراعلام نمودند .

تدویر این کنفرانس آغاز موفقیت ، پیروزی ودست آورد مهم سیاسی برای پروسه ای وحدت نیرو های محسوب می گردد که برای دفاع ازمیهن و مردم ، در برابر استبداد ، ارتجاع داخلی و خارجی ، افراطیت ، بنیاد گرایی ، تروریزم ، خشونت ، وحشت ، بربریت و جرایم سازمان یافته ، در برابر نابرابری های اقتصادی و اجتماعی  ، فقر و بیکاری وسایر چالش ها ، به طور صادقانه مبارزه می نمایند .

حزب ملی ترقی مردم افغانستان ، از وحدت نیروهای ملی ، دموکرات وترقی خواه کشور  به طور همه جانبه وصادقانه حمایت می نماید و می خواهد تا پروسه  وحدت با سایر نیروهای دموکراتیک و ترقی خواه ادامه یابدږ حزب ما معتقد است تا تماس ها ، تفاهم  و مذاکره را با نیروهای ملی ، دموکرات وترقی خواه ، غرض وحدت اتحاد  وهمبسته گی این نیروها پیش برده ، از آن استقبال و حمایت  نموده و از نتایج ملموس ، موثر وهدفمند وحدت پشتیبانی کامل می نمایدږ زیرا پراگنده گی وتشتت نیروهای ترقی خواه ، هیچ گاهی به نفع مردم ، کشور وجنبش دموکراتیک نبوده وهمواره دشمنان مردم وکشور از آن بهره برده اند.

اصل مبارزات تاریخی به خوبی می رساند که در همبسته گی و وحدت نیروهای ملی ، دموکراتیک وترقی خواه کشور، اعتماد مردم، توانایی ، نیرومندی ، بزرگی و پیروزی وجود دارد و آینده ای درخشان مردم وکشور را تضمین می نماید . برعکس در پراگنده گی وتشتت این نیروها ، بدبختی، انزوا ، محدود ماندن ، دست نیا فتن به موفقیت ها و شکست به مشاهده رسیده است .

بهر اندازه که پروسه ای وحدت نیروهای ترقی خواه کشور، با  گسترده گی ، سرعت و موفقیت همراه باشد ، به همان اندازه این نیروها از اعتماد وحمایت بزرگ مردم برخوردار می گردند و مردم هم به آسانی و سهولت می توانند به آدرس روشن و مشخص نیروهای دموکراتیک کشور مراجعه نمایند و در نتیجه،  روابط این نیروها با مردم تحکیم یا فته و پایگاه اجتماعی  آن ها در جامعه تقویت گردد .

حزب ملی ترقی مردم افغانستا ن با رعایت موازین واصول پذیرفته شده حزبی و دموکراتیک ، بدون آنکه در پروسه وحدت خود محور باشد ، به نقش ، موثریت وسازنده گی تمام نیروهای دموکراتیک احترام دارد و ازین اصول پیروی می نماید وبا خود محوری ، بلند پروازی و خود بزرگ بینی ، مخالف است .

آنهائی که درست می اندیشند ومسوولانه فکر می کنند ، نسبت به قضایای ملی ، منطقه وی وجهانی برخورد دقیق و مسوولانه دارند. آنهایی که ناسنجیده و غیر مسوولانه می اندیشند ، به جنبش ترقی خواهانه در کشور هیچ گاهی موثر ومفید نه بوده اند وآنهایی که نیت ای برای همبسته گی و وحدت نداشته باشند، همیشه دور خود چرخیده و موفقیت بدست نیاورده اند.

اکنون زمان آن فرارسیده وضرورت است تا احزاب ترقی خواه سراسری ، فراگیر و بزرگ گردد و مردم بالای آنها  اعتماد کرده و از آن ها حمایت نمایند. زیرا این گونه احزاب که هم  بزرگ باشند وهم سراسری ، می توانند در مقیاس کشور مصدر خدمات بزرگ برای مردم گردند.سراسری شدن ، فراگیر بودن وبزرگ شدن فقط با وحدت و همبسته گی ممکن است و درین صورت می شود تا به حیث حزب تاثیرگذار در معادلات سیاسی کشور مطرح گردیده و به نفع مردم تبارز نمایند .

با توجه به وضع اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی موجود کشور، بیشتر از هرزمان دیگر ، همبسته گی و وحدت نیروهای دموکراتیک وترقی خواه به حیث یک نیاز و ضرورت جدی مطرح می گردد و از تمام این نیروها می طلبد که با احساس مسوولیت های ملی وتاریخی ، این نیاز و ضرورت را درک نمایند  تا  با تامین وحدت به خلای ناشی از نبود حزب سیاسی سراسری ، فراگیر و نیرو مند در کشور پایان بخشیده شودږ زیرا مبارزه در راه تامین امنیت ، صلح  و ثبات کشور، بهبود حیات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی جامعه  و مبارزه در راه دموکراسی ، ترقی وعدالت اجتماعی وخوشبختی انسان زحمتکش از وظایف تاخیر ناپذیر ترقی خواهان و عدالت پسندان کشور محسوب می گردد.

حزب ملی ترقی مردم افغانستان ، برای تامین وحدت تمام نیروهای ملی ، دموکرات و ترقی خواه کشور با تمام صداقت مبارزه می نماید و باور کامل دارد که وحدت ضامن پیروزی ما و خوشبختی ، سعادت و بهزیستی مردم رنجیده ماست.

بامداد ـ سیاسی ـ ۲ /۱۵ ـ ۱۵۱۱