« شیران روژاوا»  در نبرد با «خلافت ترور»

مبارزان انترناسیونالیست به شمول سویدنی‌ها در قطعه ‌ای مشهور به « شیران روژاوا »

در کنار جنگجویان « واحدهای مدافع مردم »  در سوریه مصروف نبرد اند.

 

مورت کوسیری |

سازمان استخباراتی  سویدن (Säpo) تخمین می ‌زند که حدود ۳۰۰ تن از سویدن به جنگ در برابر داعش در سوریه و عراق پیوسته اند.

اخیرا، اخبار و مقالاتی در مطبوعات سویدن به نشر رسید که از شرکت شهروندان اروپایی در جنگ علیه داعش درعراق و سوریه در صفوف مبارزان کردی سخن گفته اند. رهبر « حزب اتحاد دموکراتیک» کردستان به رسانه‌های سویدن اظهار داشت که در حال حاضر حدود ۵۰۰ اروپایی در صف « واحدهای مدافع مردم » بر ضد داعش می‌جنگند.

مبارزان انترناسیونالیست به شمول سویدنی‌ها در قطعه ‌ای مشهور به « شیران روژاوا » در کنار جنگجویان « واحدهای مدافع مردم » مصروف نبرد اند. در عین حال جمعی از اروپایی‌های کرد تبار به جنوب کردستان رفته به نیروهای پیش مرگه پیوسته اند.

با آنکه تعدادی از شهروندان سویدن یکجا با نیروهای « واحدهای مدافع خلق » و پیش مرگه‌ ها در پیکار اند، ولی ترجیح می ‌دهند تا نام شان را افشا نکنند. « جییپر سودر » یکی از محدود سویدنی‌های است که در کنار « واحدهای مدافع مردم » می‌ جنگـد و نامش را فاش می ‌کند.

آقای سودر می‌گوید که وی هویتش را برملا می‌ سازد تا توجه مردم عام سویدن و جهان را به ‌سوی وضعیت سوریه و روژاوا جلب کند و سهمی در جذب کمک‌های  روز افزون جامعه جهانی داشته باشد. سودر می‌ افزاید که ۴۰۰ شهروند سویدن از طریق شبکه‌های اجتماعی علاقمندی شان را جهت مبارز کنونی در  روژاوا ابراز داشته اند ؛ به‌ شمول آنانی که خواهان پیوستن به رده مبارزان هستند.

سودر اظهار می‌ دارد که صدها زن و مرد انگلیسی ، فرانسوی، ایتالیا وی، امریکایی و کانادایی دوشا دوش هم می‌جنگند و علت پیوستنش به « واحدهای مدافع مردم » را چنین بیان می‌کند:

« نیازش را می ‌دیدم که کاری باید در برابر قتل‌عامی که توسط باند‌های داعش علیه مردم متعلق به ادیان و ملیت‌های دیگر صورت می‌ گرفت، بکنم. نمی ‌توانم وجدانم را فقط با پرداخت ۱۰۰ کرون اعانه آرام کنم. برای همه ممکن نیست که با «  واحدهای مدافع مردم » بپیوندند؛  ولی به نحوی از انحا در مبارزه سهم ادا کرده می‌ توانند. کردها مرا هم چون عضو خانواده شان استقبال کردند. تنها روژاوا و سوریه نه بلکه تمام کشورهای اروپایی را خطر داعش تهدید می‌کند. کوشش می‌ کنم کردها را حمایت کنم تا جلو داعش را در همان جا بگیریم قبل از این که به اینجا سرایت کنند.»

سودرکه اخیرا برای تداوی پایش که دراثر انفجار ماین زخم برداشته بود به سویدن برگشته است. او می‌ گوید که پس از اختتام تداوی دوباره به جمع همرزمانش در روژاوا خواهد پیوست.

کیون یوهاخیم مشهور به دلسوز بهار از مبارزان المان که در ۶ جولای ۲۰۱۵ ترسایی در پیکار برضد داعش در قریه شیرگیرت شهر تل ابیض کردستان سوریه جان باخت. دلسوز در نوامبر ۲۰۱۲ ترسایی به جنبش مقاومت  روژاوا پیوست و درهنگام پاکسازی قریه‌های متعدد کردستان سوریه از ویروس داعش نقش به سزایی را ایفا نمود.

هانس برون، کارشناس نامدار در امور تروریزم می‌ گوید انسان‌هایی که جهت مبارزه به کشورهای دیگر می ‌روند، فقط برای ماجراجویی نه؛ بلکه بیشتر به دلایل ایدیولوژیک و معنوی این کار را می ‌کنند و علاوه می‌ کند آنانی که به سوریه می‌ روند، دلایل دیگری نیز دارند.

برون، آنانی را که به سوریه و عراق سفر نموده اند تا برای داعش بجنگند با نازی‌هایی که در کنار هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم می‌ جنگیدند، مقایسه نموده خاطرنشان می‌سازد: « شباهت‌های فراوانی بین رضاکاران داعش و اس‌ اس  موجود است. هدف سیاست‌های فاشیستی  اس‌اس تضمین اتحاد نژادی از طریق نابودی گروه‌های دیگر بود. به همین شیوه، هدف سیاست داعش ایجاد اتحاد دینی از طریق محو و نابودی گروه‌های دیگر است.»

هانس برون توجه‌ را بر این واقعیت معطوف می ‌دارد که در زمان معاصر هیچ‌ گاهی شاهد کمیت وسیع انسان‌ها جهت شرکت در مبارزه در مناطق جنگی به مقیاس آنانی نبوده که به عراق و سوریه به جنگ داعش می ‌روند. او مبارزانی را که به « واحدهای مدافع مردم » و پیش مرگه ملحق می‌شوند با آنانی که در کنار جمهور‌ی ‌خواهان برضد رژیم فرانکو در جریان جنگ داخلی اسپانیا جنگیدند، تشبیه می‌کند.

در حدود ۵۰۰ شهروند سویدن به جنگ داخلی اسپانیا پیوستند  و ۱۶۰ تن شان در پیکارعلیه فاشیست‌ها جان باختند. آنانی که از جنگ برگشتند با سرکوب و بازپرس دولت سویدن روبرو شدند، چون در آن وقت دولت این کشور با هیتلر روابط تنگاتنگ داشت.

شبکه ANF NEWS 

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱ /۱۵ ـ ۲۰۰۹