سازمان ملل درباره «آمار هولناک» تلفات غیرنظامیان در یمن هشدار داد

 

در پی ادامه حملات جنگنده های سعودی به بخش های مختلف صعده در چند روز گذشته، یوهانس فون دیر کلاو (Johannes van der Klaauw)، در بیانیه ای که روز یکشنبه ۲۰ ثور ، از سوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل  (OCHA) منتشر شد، درباره اوضاع این ولایت شمال غرب یمن ابراز نگرانی کرد.

این حملات مرگ بار که تاکنون ده ها قربانی داشته است، بعد از حمله های تلافی جویانه نیروهای قبیله ای یمن به برخی از پایگاه های نظامی در جنوب عربستان سعودی آغاز شد.

مقام سازمان ملل هشدار داد: « هدف گیری کل یک ولایت، غیرنظامیان بسیاری را در معرض خطر قرار می دهد.»

وی همچنین تجاوز عربستان سعودی به ولایت صعده و بمباران بدون هدف و کورکورانه مناطق مسکونی و پرجمعیت را خلاف قوانین بشردوستانه بین المللی دانست و گفت : « بسیاری از غیرنظامیان در صعده گرفتار شده‌اند و به علت کمبود سوخت   دسترسی به امکانات حمل ونقل ندارند.»

گروهی متشکل از هفده آژانس  روز یکشنبه، اعلام کرد  که موج فزاینده حملات هوایی عربستان سعودی به صعده در شمال یمن، هفتاد هزار نفر را آواره کرده است.

فون دیرکلاو تصریح کرد: « تاثیر بر زیرساخت غیرنظامی یمن ویران گر بوده است. بسیاری از یمنی ها هم اینک از دسترسی به خدمات اساسی از جمله درمان، غذا، آب و سایر ملزومات محروم هستند. جنگ همچنان در سراسر کشور ادامه دارد و مردان، زنان و کودکانِ همه جوامع یمن را در معرض خطر قرار داده است.»

وی در ادامه از جامعه بین المللی خواست برای متوقف کردن درگیری و نجات جان مردم یمن تلاش های خود را دو چندان کنند.

مقام سازمان ملل در حالی درباره تلفات «هولناک» غیرنظامیان در یمن هشدار داده است که بر اساس گزارش های اخیراز یمن، جنگنده‌های عربستان سعودی در چند ساعت گذشته دست کم ۱۳۰ بار شهر کتاف را با راکت هدف قرار داده اند.

جنگنده های سعودی همچنین یک ایستگاه گازی را در ولایت حَجّه در شرق یمن بمباران کردند که دست کم پنج کشته برجا گذاشت.

در ادامه حملات عربستان سعودی به یمن، همچنین منطقه ای در ولایت بیضا در جنوب این کشور هدف قرار گرفت که در اثر آن دست کم دو نفر کشته و چند تن زخمی شدند.

گزارش های منتشر شده همچنین از حمله جنگنده عربستان سعودی به یک قلعه تاریخی در شهر تعز در جنوب یمن حکایت دارند که در اثر آن شماری از غیرنظامیان مجروح شدند و خسارت قابل توجهی به ساختمان های مسکونی منطقه وارد شد.

تجاوزات عربستان سعودی به یمن بروز ششم حمل  ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ ترسایی  بدون مجوز سازمان ملل متحد   و در تلاش برای ابقای قدرت عبدربه منصور هادی  رییس جمهور مستعفی و هم پیمان نزدیک ریاض و همچنین تضعیف جنبش حوثی انصارالله  آغاز شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در حملات نظامی عربستان سعودی به یمن تاکنون بیش از هزار و دوصد نفر از جمله صدها زن و کودک کشته و هزاران تن زخمی شده اند.

رژیم آل سعود همچنین بدون توجه به درخواست گروه های امداد رسان بین المللی، از امداد رسانی و انتقال مایحتاج ضروری به مردم جنگ زده یمن جلوگیری می کند.*

*عربستان سعودی گفته است که  از ۱۱ ماه می  به مدت پنج روز برای ارسال کمک‌ های بشردوستانه به مناطق جنگی، حملات  خود را متوقف می کند. در همین حال ۱۷ سازمان خیریه بین المللی روز گذشته  گفتند  که ۵ روز آتش بس برای ارسال غذا، دارو و سایر تجهیزات به مناطقی که در محاصره جنگ قرار دارند کفایت نمی کند. ( بامداد )

 بامداد ـ سیاسی ـ ۴ /۱۵ ـ ۱۱۰۵