خانه تکانی در خاندان سعودی

 

محمد بن نایف  ولیعهد جدید عربستان

اســد

رسانه های جهان  زیر عنوان « خانه تکانی در خاندان سعودی »  از بحران شدید اعتماد در درون حاکمیت خاندان سعود گزارش دادند .با چشم انداز کوتاه به لیست تغیر و تبدیل در هیات رهبری عربستان سعودی میتوان گفت که این خانه تکانی در تاریخ معاصر این کشور بی مانند  بوده و پهنه بحران عمیق  در درون نظام سلطنتی عربستان سعودی را نشان میدهد. فرزندان عبدالعزیز در« نشست های مکه » پس از جر و بحث های گسترده به توافق های در باره جا بجایی اشخاص تازه  درپست های رهبری عربستان سعودی رسیدند.

 با آنکه  رهبری این کشور هیچ دلیلی را برای این تغیرات بیان نکرده است ، اما  شاهدان عینی و کارشناسان امور منطقه به این باور اند که این خانه تکانی  با « تصمیمات فی البداهه » اتخاذ شده در پایان دوران پادشاهی ملک عبدالله ، گزینش « جوان بی تجربه » در مسوولیت های بزرگ دولتی  ، راه اندازی جنگ نیابتی در برابر مردم یمن  و بحران در « شورای بیعت » بی ارتباط نبوده و نشانده کمبود بزرگ اعتماد  در خاندان سلطنتی این کشور میباشد.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز برادر ناتنی ملک سلمان و فرزند هیجده ام ملک عبدالعزیز میگوید: «  قسمی که قبلا اعلام کردم حاضر به فرمانبرداری از ملک سلمان شاه جدید عربستان و بیعت با او نیستم زیرا روش های را که او در پیش گرفته مطابق با شرع اسلام و ساختار حاکمیت در عربستان نیست.»

طلال اضافه میکند : « ...فرمانبرداری از افرادی که برخلاف شرع و قوانین حاکم بر نظام سیاسی کشور در پست های بالا منصوب می شوند، معنا ندارد. می باید یک نشست عمومی شامل فرزندان عبدالعزیز و برخی از نواده گانش که نامشان در شورای بیعت ذکر شده و همچنین برخی از اعضای هیات روحانیون بلند پایه و شماری از اعضای مجلس شورا جهت بررسی مسایل تشکیل شود...من باوجود مخالفت با موارد توافق به عمل آمده میان فرزندان عبدالعزیز در نشست های مکه، همچنان توافق یاد شده را بهترین گزینه موجود می دانم. در این توافق تصریح شده که در صورت لزوم یک سال قبل از تصویب آن می توان برخی از موادش را تصحیح کرد اما این امر متاسفاته تحقق نیافت.»

تغیر و تبدیل در مقامات رهبری عربستان سعودی  با برکناری مقرن بن عبد العزیز از ولیعهدی و سعود الفیصل از مقام  وزارت امور خارجه شروع؛ و تا تغیر رهبری   در ریاست اداره رادیو تلویزون و شرکت دولتی نفت Saudi Aramco  عربستان سعودی ادامه پیدا نمود.

وصیت نامه ملک عبد العزیز میگوید  که پس از مرگش پادشاهی باید به پسران وی به ترتیب سن می رسد؛ یعنی  این که  مقرن بن عبد العزیز باید ولیعهد می بود و مشکل اصلی برای تعین ولیعهد  پس از پایان نسل اول فرزندان ملک عبد العزیز پیش می آمد،  زیرا روشن نیست که در چنین حالتی  پسر کلان آخرین پادشاه باید شاه شود و یا فرزند ارشد اولین پادشاه و یا اینکه بزرگترین نواسه  پسری ملک عبد العزیز.

اسپوتنیک در گزارشی زیر عنوان  « شکست بزرگ عربستان سعودی  » نوشت : « سه ساعت پس از فرمان پادشاه به گارد ملی برای حرکت به سوی یمن این بود که برخی شاهزاده ها در عربستان تصمیم داشتند با خروج گارد ملی از پایتخت؛ ( در واقع نقشه این بود که فقط اعضای گارد ملی که طرفدار شاه هستند را از پایتخت خارج کنند) پادشاه را به دلیل بی کفایتی سرنگون کنند و مقرن بن عبد العزیز را پادشاه سازند. این تحریک با امریکایی ها هم هماهنگ شده  و چراغ سبز هم دریافت شده بود؛ اما امریکایی ها با بازی دوگانه به ملک سلمان خبر رساندند و ماجرا افشا شد  و ملک سلمان مجبور شد بلا فاصله دستور توقف عملیات نظامی بر علیه یمن را صادر کند. مقرن بن عبد العزیز که زاده مادر یمنی می باشد ؛ با حمایت متعب بن عبد الله همان فرمانده گارد ملی کرسی ولیعهدی را از احمد بن عبد العزیز به دست آورد و اگر هم بنا به برکناری وی بود طبق مراتب سنتی ولیعهدی حق احمد بن عبد العزیز بود.  برکناری مقرن در واقع کنار زدن جناح حامی  وی نیز به حساب می آید. محمد بن نایف که الآن ولیعهد شده، شاهزاده ای  می باشد که  به نزدیکی شدید به امریکایی ها شهرت دارد و در واقع ملک سلمان برای کسب رضایت امریکایی ها دست به چنین اقدامی زده و امریکایی ها از کانال وی به پادشاه ماجرای کودتا را اطلاع دادند.»

اشپیگل انلاین می نویسد : « شاه جدید عربستان  سعودی ملک سلمان  ۷۹ ساله  که از اوایل سال نو به پادشاهی رسید  بیمار میباشد. شایعه های وجود دارد که وی به یادفراموشی گرفتار میباشد.»

با آنکه تغیر و تبدیل بی مانندی در ارکان رهبری ملکی و نظامی عربستان سعودی رخ داده است   چنانکه شهزاده طلال میگوید ؛ هنوز جنگ داخل نظام  به  پایان  خود نرسیده و باشدت ادامه دارد.   ( لیست مقرری های تازه  پیوست با این جستار میباشد ـ بامداد )

از سوی دیگر جنگ در برابر مردم یمن با وجود ناکامی شیخ های عربستان هنوز هم  به شدت ادامه داشته و تنها  در دو روز گذشته بیش از صد یمنی  بی دفاع جان شانرا در این جنگ نیابتی امپریالیستی ـ ارتجاعی ازدست دادند. در بخش های گسترده  یمن ادامه جنگ و ریزش بم  در کنار مرگ و میر  مردم  ؛ و  ویرانی  شهرها  و زیرساختار های اقتصادی  و اجتماعی  این کشور ؛ بخش گسترده مردم را از دسترسی به مواد غذایی ، آب و دارو محروم ساخته است. امروز مردم یمن خواستار دسترسی به  غذا و آب آشامیدنی هستند؛ اما برادران سعودی چونان به خود مصروف اند؛ که به این ندای مسلمانان یمن  وقت گوش دادن را ندارند.

 Vizekronprinz Mohammed bin Salman: Er ist erst Anfang 30

 شهزاده محمد بن سلمان سی ساله جانشین جدید ولیعهد

لیست تغییرات در حاکمیت آل سعود

-  مقرن بن عبدالعزیز از ولیعهدی عربستان و معاونت رییس شورای وزیران برکنار شد.
-  محمد بن نایف به عنوان ولیعهد جدید عربستان برگزیده شد.
-  محمد بن سلمان براساس نظر ولیعهد و موافقت اکثریت اعضای هیات بیعت به عنوان جانشین جدید ولیعهد انتخاب شد.
-  سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به علت اوضاع جسمی اش از کار برکنار گردید.
-  سعود الفیصل به عنوان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و ناظر بر مسایل خارجی انتخاب شد.
-  عادل بن احمد الجبیر به عنوان وزیر جدید خارجه عربستان سعودی انتخاب شد.
-  منصور بن مقرن مشاور پادشاه عربستان در سطح  وزیر شد.
-  انجینر خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر صحیه عربستان شد.
-  مفرج بن سعد الحقبانی به عنوان وزیرکار تعیین گردید.
-  خالد الیوسف رییس دیوان قضا عربستان  برگزیده شد.
-  محمد بن سلیمان الجاسر از وزارت اقتصاد و پلان برکنار گردید.
-  عادل بن محمد فقیه از وزارت کار برکنار و به عنوان وزیر اقتصاد و پلان تعیین شد.
-  خالد العیسی معاون نایب رییس دیوان پادشاهی از شغل خود برکنار و به عنوان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران تعیین شد.
-  خالد العیسی همچنین عضو شورای امور سیاسی و امنیتی تعین گردید.
-  حمد السویلم رییس دیوان پادشاهی در مقام وزیر برکزیده شد.
-  عمرو رجب معاون رییس هیات کارشناسی در شورای وزیران با درجه ممتاز شد.
-  ناصر الشهرانی معاون رییس هیات حقوق ‌بشر با درجه ممتاز شد.
-  منصور المنصور مامان مدیرکل امور جوانان با درجه ممتاز شد.
-  نورة الفایز وزیر تعلیم و تربیت و همچنین حمد ال الشیخ معاون وی از منصب خود برکنار شدند.
-  عبدالرحمن الهزاع از ریاست اداره رادیو و تلویزیون برکنار و عبدالله الجاسر جانشین وی شد.

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱ /۱۵ ـ ۰۲۰۵