آغاز مداخله نظامی به رهبری عربستان در یمن

 

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن صبح امروز (پنجشنبه) از آغاز عملیات نظامی « طوفان کوبنده » علیه انصارالله * خبر داد که این عملیات شامل حملات هوایی از سوی ده کشور عربی حوزه خلیج فارس و همچنین دیگر کشورهای عربی می‌شود.

منابع خبری گزارش دادند که عربستان هدایت این حملات هوایی را در کنار امارات، بحرین، کویت و قطر برعهده دارد ؛ که هدف از آن حمایت از دولت مستعفی در یمن است. در یکی از این حملات پایگاه نظامی الدیلمی که تحت کنترل انصارالله است و همچنین فرودگاه صنعا هدف قرارگرفت و جنگنده‌ها بر فراز آسمان عدن و لحج به پرواز درآمده‌اند.

ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن اعلام کرد که در این حملات نیروی هوایی انصارالله و توانایی آنها برای شلیک موشک‌ها هدف قرار می‌گیرد.

در همین حال، کاخ سفید از موافقت باراک اوباما، رییس‌ جمهوری امریکا برای ارایه حمایت لوژیستیکی و اطلاعاتی از عملیات نظامی در یمن خبر داد.کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در بیانیه ‌ای اعلام کردند که به درخواست عبد ربه منصور هادی، رییس ‌جمهوری مستعفی یمن برای حملات در این کشور پاسخ مثبت داده‌اند.

مصر، پاکستان و مراکش در حمله به یمن مشارکت می‌کنند

همزمان، عربستان سعودی اعلام کرده است که پاکستان، مصر و مراکش نیز قرار است به این عملیات بپیوندند. درهمین حال محمد مارم، مدیر دفتر منصور هادی اعلام کرد که وی همچنان در پایگاه خود در عدن حضور دارد و او از کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر، اردن، سودان و تمامی کشورهای منطقه قدردان است.

منابع خبری اعلام کردند که براساس آمار اولیه تجاوز هوایی به یمن ۲۰ غیرنظامی کشته شده و بیش از ۳۰ تن دیگر در صنعا  پایتخت یمن زخمی شده‌اند. همزمان جنگنده‌های عربستان سعودی چندین پایگاه در صنعا  از جمله کاخ ریاست ‌جمهوری و یک پایگاه نظامی را هدف قرار داده‌اند.

منابع یمنی هم چنین تصریح کردند که درخواست فوری از کادرهای پزشکی در صنعا  شده است تا برای درمان مجروحان به بیمارستان‌ها بروند. در همین حال محمد البخیتی، از رهبران جنبش انصارالله اعلام کرد که این حملات آغاز سقوط برخی از نظام‌ها و در راس آنها نظام عربستان سعودی است.

همزمان، رهبران جنبش انصارالله نیز نشست‌هایی را برای پاسخ به این تجاوز نظامی که یمن را هدف قرار داده است، برگزار کردند. کمیته عالی انقلابی در یمن نیز از مردم این کشور خواسته است تا در اعتراض به تجاوز این کشورها تظاهر کنند.

پیش تر معاون سرمنشی اتحادیه عرب در سخنانی تصریح کرد که وزرا  خارجه عرب درخواست مقامات عدن مبنی بر مداخله نظامی در یمن را مورد بررسی قرار می‌دهند. احمد بن حلی ‌ معاون سرمنشی اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه گفت که وزرای خارجه عرب در نشست خود در شرم الشیخ درخواست مسوولان عدن برای مداخله نظامی علیه انصار الله را بررسی می‌کنند.پیشتر وزیر خارجه در دولت مستعفی یمن از تمامی کشورهای عربی خواست تا برای مقابله با پیش ‌روی‌های انصارالله دست به مداخله نظامی مستقیم در یمن بزنند. از سوی دیگر، منابع در فرودگاه بین المللی عدن اعلام کرده بودند که نیروهای لوای ۳۹ پیاده نظام حامی علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن این فرودگاه را تحت کنترل خود درآورده اند.

 در گذارش دیگری درهمین زمینه  به قول از منابع ایرانی میخوانیم :

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه العربیه اعلام کرد که عربستان علاوه بر ۱۰۰ جنگنده، با ۱۵۰ هزار سرباز در این عملیات مشارکت می ‌کند. شبکه اسکای نیوز نیز گزارش داد که این سربازان عربستان  همچنان در مرزها مستقر هستند.

شبکه العربیه همچنین گزارش داد که در این حملات ۳۰ جنگنده امارات ، ۱۵ جنگنده بحرین ، ۱۵ جنگنده از کویت، ۱۰جنگنده  ازقطر ، ۶ جنگنده از اردن، ۶ جنگنده از مراکش و ۳ جنگنده از سودان مشارکت دارند. همزمان شبکه العربیه گزارش داد که ائتلاف با رهبری عربستان  سعودی منطقه پرواز ممنوع را در حریم هوایی یمن اعلام کرده است.

در همین راستا، منابع دیپلمات عرب در مصاحبه با شبکه اماراتی ارم اعلام کردند که کشورهای عربی شرکت ‌کننده در عملیات نظامی علیه یمن تنها در صورت بازگشت عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری مستعفی یمن به کاخ ریاست‌جمهوری در صنعا  عملیات خود را متوقف خواهند کرد.

از سوی دیگر، یک مقام امریکایی در مصاحبه با رویترز گفت که امریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن حمایت می‌کند، اما این منبع ماهیت این حمایت‌ها را فاش نکرد. این مسوول که خواست نامش فاش نشود گفت که عربستان پیش از این عملیات با امریکا هماهنگ کرده بود. این در حالی است که سفیر عربستان در واشنگتن در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که امریکا در این عملیات که شامل حملات هوایی در یمن می‌شود، مشارکت نمی‌کند. 

* نیروهای مربوط به شیعیان یمن از فرقه زیدی ها و حوثی های مخالف عربستان سعودی ( بامداد )

  بامداد ـ سیاسی ـ ۱۵/۶ ـ ۲۶۰۳