محمودعباس گفت اگر در شورای امنیت به نتیجه نرسیم به دادگاه بین‌المللی می‌پیوندیم

 


به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره ، محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطین در دیدار با تعدادی از خبرنگاران و نویسنده گان در دفترش در رام‌الله گفت: مسوولان فلسطینی تلاش خود در شورای امنیت را آغاز کرده‌اند تا فلسطینی‌ها کشور خود را در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ با پایتخت بیت المقدس تشکیل دهند.

وی افزود: مسوولان فلسطینی می‌خواهند یک سقف زمانی برای پایان اشغالگری‌های اسراییل تعیین شود. حال این مدت میتواند یک سال، دو سال یا سه‌ سال باشد و آن‌ها سپس مستقیماً به مذاکرات نهایی بپردازند.

رییس دولت خودگردان فلسطین یاد آور شد: اوضاع بسیار متشنج است و نمی‌توانیم از تصمیم رفتن به شورای امنیت صرفنظر کنیم.

وی اعلام کرد که دولت خودگردان فلسطین به سه هفته زمان نیاز دارد تا چنین پیش ‌نویسی را به شورای امنیت تقدیم کند اما مشخص نکرد که آیا دولت خودگردان می‌تواند ۹ رای لازم را برای تقدیم این پیشنویس به شورای امنیت به‌ دست آورد یا خیر.

حتا در صورتی که این پیشنویس تایید ۹ کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت را به‌ دست آورد، امریکا یقینا از حق ویتوی خود برای جلوگیری از صدور قطعنامه استفاده می‌کند.

عباس در پاسخ به پرسشی در خصوص ویتوی این پیشنویس توسط امریکا گفت: در این صورت ما به سازمان‌های بین‌المللی و در وهله نخست دیوان  بین‌الملل جزا خواهیم رفت.

پیشتر گزارشی در خصوص تعلل دولت خودگردان فلسطین در ارایه شکایت به محاکمه جزای علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌های اخیر این رژیم در نوار غزه منتشر شد، اما دولت خودگردان فلسطین این مساله را تکذیب کرد.

رییس دولت خودگردان فلسطین همچنین تاکید کرد: در صورتی که تلاش‌ها برای صدور قطعنامه ‌ای به منظور تعیین سقف زمانی برای پایان اشغالگری‌ها شکست بخورد، در روابط میان دولت  خودگردان با اسرائیل از جمله مسایل مربوط به هماهنگی‌های امنیتی تجدید نظر می‌کنم. اما محمود عباس در عین حال این مساله را تکرار کرد که نمی‌خواهد وارد یک انتفاضه مسلحانه دیگری با رژیم صهیونیستی شود.

عباس پیشتر در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، رژیم صهیونیستی اسراییل در حملات اخیر به نوار غزه مرتکب کشتار دسته‌ جمعی در حق فلسطینیان شده است.

در همین حال محمود عباس اعلام کرد، پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل وی و همچنین برخی از مسوولان فلسطینی هدف تهدیدهایی قرار گرفتند تا از تقدیم پیشنویس قطعنامه‌ ای برای پایان اشغالگری‌های اسراییل صرف‌ نظر کنند اما محمود عباس اعلام نکرد که این تهدیدها از سوی چه طرف‌هایی صورت گرفته است

وی افزود: احتمالا ما به مرحله شکستن استخوان می‌ رسیم و چه بسا بهای سنگینی را به دلیل این اقدام سیاسی خود باید بپردازیم و تایید ۹ کشور عضو شورای امنیت را به دست می‌آوریم اما می‌دانیم که احتمالا امریکا برای جلوگیری از صدور این قطعنامه از حق ویتو استفاده می‌کند اما در آن هنگام برای عضویت در بیش از ۵۲۳ سازمان و نهاد بین‌المللی و در راس آن دیوان بین‌المللی جزا عمل می‌کنیم تا اسراییل را به خاطر تمام جنایت‌هایش محاکمه کنیم.

وی با بیان اینکه مساله مهمتر از انتفاضه مسلحانه در این مرحله مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و تشدید کمپاین‌های تحریم کالاهای اسراییل و شهرک‌های یهودی‌نشین است، گفت: جنگ سیاسی‌ای که مسوولان فلسطینی در محافل بین‌المللی وارد آن شده‌اند، مهم ‌تر و ثمربخش‌ تر از این است که گلوله ‌ای در هوا شلیک شود.

وی در خصوص توافق آشتی با حماس گفت: رامی حمدالله ، نخست ‌وزیر فلسطین و وزیران من پس از عید قربان به نوار غزه خواهند رفت تا آخرین توافقی که در قاهره صورت گرفت و در خصوص فعال ‌تر کردن فعالیت دولت توافقی در نوار غزه است، عملی نمایند.

وی در رابطه به  امکان  برگزاری انتخابات سراسری گفت: از زمانی که دولت توافقی را تشکیل دادیم  تاکید کردیم که می‌خواهیم انتخابات سراسری در دوره‌ای شش ماهه برگزار شود. امیدوارم که این انتخابات همین امروز برگزار شود اما قبل از آن باید به صورت واقعی بندهای توافق آشتی را اجرایی کنیم و در آن هنگام که نظام، قانون و سلاح ما یکی می‌شود، ما به سرعت انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۴/۱ ـ ۰۳۱۰