قماری هول انگیز بر سر سوریه

اسد کشتمند
دو روزقبل امریکابه قمارخطرناکی دست زد که میتواند عواقب مصیبت بار جبران ناپذیری برای مجموع بشریت دربرداشته باشد؛ هواپیماهای امریکا و چندتا مزدورمنطقوی عربی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، اردن وبحرین بدون اجازه دولت سوریه ولی بادادن اطلاع به آن، مواضع داعش را در درون خاک سوریه بمباران کردند. البته حضورچندتا هواپیمای شیخکهای عربی سمبولیک بوده است که در سایه «پدرخوانده» پروازکرده اند ولی این امر بازگو کننده حقیقتی وحشتناک است و آن اینکه در این قرن بیست ویک چنین عروسکهایی درکنارحامی خود بدون هیچ نوع مجوزی، کشوری را « بمباران» می کنند که بسیار نیرومندتر از خودشان است. این دیگر ازعجایب روزگار است.
سوال عمده این است که آیاواقعاً امریکا خواهان بیرون راندن داعش از سوریه است؟ دراین زمانی که نیروهای مسلح سوریه به طورآشکاری درحال تار و مارکردن تمام مزدوران جنگی خارجی هستند، امریکا درفکرخلل واردکردن دراین روند وتغییر مسیرآن و یا نوشتن افتخارات آن به نام خود نیست؟
نفس این بمباران وعواقب آن میتواند بسیارخطرآفرین وماجرا برانگیز وبخشی از سیاست آشکار براندازی علیه حاکمیت کشورسوریه باشد. امروزامریکایی ها اعلام کردند که همه پالایشگاهای نفت سوریه را بمباران کرده وهمه را غیرفعال ساخته اند تا گویی داعش نتواند از آنها استفاده کند. یعنی بیشترازدرهم کوبی داعش، تخریب زیربناهای اقتصاد سوریه وتضعیف آن به عنوان یک کشور مستقل، هدفی است که امریکا دنبال می کند. همین داعشی که بوسیله امریکا وشیخکهای بی آبروی عرب ایجاد وبه بلیه ای علیه مردمان منطقه مبدل شد، به کمک همین شیخکها و امریکا بربخش قابل ملاحظه ای ازعراق وسوریه مسلط شد. این دیگر برکسی پوشیده نیست که داعش وامثال آن ساخته دست امریکا ومتحدین آن است و درکادریک سیاست بسیاردقیق به مثابه وسیله فشارایجاد شده وامکانی است برای ایجاد بهانه درجهت مداخله درکشورهای مستقل. ازنظرکسانی که سیاست را ازپس پرده نامریی آن می بینند، به دورنمانده است که بستر حوادث فعلی دررابطه به جولان جنایات داعش، از مدتها قبل هموار شده است. درآغاز داعش راتقویت کردند، در مرحله بعدی خواستند انهارا ازعراق برانند تا درسوریه متمرکز ترشوند تا هم خطر برعلیه سوریه رابیشترسازند وهم بهانه تجاوز براین کشور را فراهم آورند. امروز ما درهمین نقطه قرارداریم. سربریدن وحشیانه دو ژورنالیست امریکایی بوسیله داعشی ها تا حدود زیادی بطورناگهانی، معادلات متعارف را تغیرداد.
باچنین وضعی، پیشبینی حوادث دراین مرحله بسیارمشکل بوده  ودرهاله ای از ابهام پیچیده است؛ سوال عمده این است که آیا امریکا واقعاً درپی درهم کوبیدن واقعی داعش(درسوریه) است ویا اینکه بمباران داعش درسوریه وسیله ای است برای بازشدن پای خود و«متحدین»اش در داخل خاک سوریه؟ امریکا تاکجا پیش خواهد رفت؟ سرزمین هایی که از لوث وجود داعش پاک خواهد شد به کی تعلق خواهد گرفت؟ آیا امریکا ادعا نخواهدکردکه داعش را به خاطراین بیرون نرانده است که در جایش نیروهای بشارالاسد بنشینند؟ درهرمرحله ای از تهاجم بی مجوزامریکا برسرزمین مستقل سوریه به بهانه مبارزه با داعش، عکس العمل دمشق چه خـواهـدبود؟ بالاخره روسیه که نمی تواند نظاره گرمحض باشد، عکس العمل این کشورچه خواهد بود؟ ایران درچه موقعیتی قرارخواهد داشت؟ مبرهن است که امریکا با این شیوه عمل پای روسیه راکه منافع بزرگش باخطرمواجه میشود، دراین ماجرا خواهد کشید واگرچنین شد (که بسیار محتمل است) روسیه با چه شیوه ای برخورد خواهدکرد؟ این امر روشنی است که روسیه درجهت دفاع از سوریه قراردارد. آیا این کشور به ارسال سیل بزرگی از سلاحهای دافع هوا بویژه راکتهای اس ۳۰۰ (واحتمالا اس۴۰۰) و ارایه خدمات ماهواره های نظامی دربرابرجنگنده های امریکایی بسنده خواهـد کرد ؛ ویا اینکه امر دفاع از تاسیسات نظامی روسیه درپایگاه بحری طرطوس سوریه وضعی مانند بحران مشهور کیوبا را به میان خواهد آورد؟ آیابمباران داعش وسیله ای برای جنگ با سوریه ومنحمک شدن هرچه بیشترنیروهای امریکایی دراین ماجرا نخواهد شد؟ بهرحالی با این اقدام صریحاً مغایرتمام نورمها  وعرف وقوانین بین المللی که ازجانب امریکا علیه کشور مستقل سوریه انجام میشود، وضع فوق العاده بغرنج بین المللی به میان آمده است. امروز(۲۵سپتامبر) امریکایی ها اعلام کردندکه هرجایی راکه دل شان بخواهـد میتوانند بمباران کنند. به این ترتیب سرنوشت حقوق بین المللی دروضع ناجوری قراردارد. این هم یکی از پیامد های طبیعی دنیای تک قطبی است که خوشبختانه آخرین نفسهای آن چون خرناس مرگ حیوانی هیبت انگیزبه گوش می رسد.
در وضع بغرنج کنونی امرمسلم این است که اگرمقاومت کافی دربرابر امریکا وجود نداشته باشد، استراتیژیست ای پنتاگون وسیا، که سرراست به سوی براندازی حاکمیت کنونی سوریه گام برداشته اند، درنیمه راه متوقف نخواهند شد.
پیامد نهایی حوادث کنونی سوریه نقطه عطفی در راستای روابط وقواعـد بین المللی خواهد شد. دیده شود که آیا زور ولگام گسیختگی دنیای تک قطبی، سرنوشت جهان راتعین می کند ویاتمکین واجبار دربرابرعقل وخرد و قانون؟
یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه قماری را که امریکا براه انداخته است، میتواند ازنوع آزمایشی باشد یعنی هواپیماها و راکتها و بمب ها درصورت مقاومت واعتراض بین المللی بعداز چند روز سروصدا و ویرانی ای که درسوریه براه می اندازند، خاموشی اختیارکنند وامریکا ادعا کند که هدفش تنها وتنها درهم کوبیدن داعش بوده است. در حالیکه همه میدانیم که امریکا بیشتر متمایل برتسلط داشتن گروه های افراطی و جنایتکار و به طریق اولی همین داعش برکشور سوریه است تاحاکمیت قانونی کنونی به رهبری بشارالاسد. اگر چنین شد که مقاومت واعتراض بین المللی دست بالا پیداکند، یکبار دیگر بشریت طالع مند خواهد بود. جهان ازین لبه پرتگاه خطرناک جنگ تنها درصورتی خواهد رهید که دربرابر بی اعتنایی امریکا در قبال قوانین قبول شده بین المللی، مقاومت کافی وجود داشته باشد.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۴/۲ ـ ۲۵۰۹