رییس جمهوری عراق:

نمی توان ایران را در مبارزه با داعش نادیده گرفت

فواد معصوم  رییس جمهوری عراق در حاشیه فعالیت مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: حضور ایران و وجود فعالانه آن در تلاش های منطقه ای برای مبارزه با داعش، امری ضروری است، زیرا نمی توان این کشور را کنار گذاشت و عراق نیز نمی تواند بی نیاز از آن باشد.
وی افزود:  با وجود اختلافاتی که در برخی دیدگاه های ایران وعربستان وجود دارد، ولی تلاش برای حمله به داعش با کلیه امکانات داخلی عراق و منطقه ای بدون ایران، شکاف بزرگی در این زمینه به جا خواهد گذاشت.
وی همچنین گفت: هم اکنون اختلاف اصلی بین ایران و امریکا تنها بر سر پرونده هسته ای است.
معصوم توضیح داد که وزیر خارجه امریکا به عراقی ها گفته که نمی خواهند به ایران حمله کنند و اختلافی با تهران مگر در پرونده هسته ای ندارند و اگر این پرونده حل و فصل شود بسیاری از مسایل در منطقه حل خواهد شد.
وی همچنین ضمن رد این گفته که « تهران حرف اول را در عراق می زند»، اضافه کرد که ما در داخل مرزهای عراق فعالیت می کنیم و به همه کشورها مانند عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس وهمچنین ترکیه و ایران نیاز داریم.
وی درباره روابط تاریخی ایران و عراق نیز گفت: « نکته بسیار مهم این است زمانی که شیعیان عراق احساس می کنند مانند گذشته به حاشیه رانده شده اند و هیچ دولتی را در منطقه نمی یابند که به مسایل آنان توجه کند، طبیعتا به این کشور روی می آورند.»
وی افزود که شیعیان عراق در روزهای مبارزه  تنها از سوی ایران حمایت شدند.
رییس جمهوری عراق همچنین در خصوص حملات هوایی علیه داعش و مشارکت برخی کشورهای عرب در این حملات، تاکید کرد که بغداد از کشورهای عرب در این خصوص درخواستی نکرده است.
وی آمیزه ای از مجموعه ابتکارات نظامی، افشاگری درباره تفکرات داعش و نزدیکی دیدگاه های جناح های سیاسی و گروه های قومی را به عنوان رویکردی موثر در مبارزه با گروه تروریستی عنوان کرد.
معصوم همچنین به نقشه راه مد نظر خود در این زمینه اشاره کرد و گفت که وحدت موضع در حرف وعمل از جمله از طریق ترویج احساس مشارکت در حکومت و اعلان عفو عمومی البته نه به صورت مطلق و سپس نزدیکی دیدگاه ها و حل و فصل اختلافات بین گروه های سیاسی و عشایر از مراحل نقشه راه یاد شده است.
وی درباره مشارکت اهل سنت در دولت کنونی عراق هم گفت که این مشارکت تشریفاتی نیست بلکه آنان به واقع مشارکت دارند.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۴/۲ ـ ۲۵۰۹