پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روز جهانی همبستگی زنان

 

هشتم مارچ ، روز همبستگی جهانی زنان است که هر ساله درهمین روز به منظور برابری حقوق وشرایط کار وزندگی زنان تجلیل میگردد.

‎از لحاظ تاریخی روز جهانی زنان همزمان با پروسه مبارزات سیاسی و اجتماعی علیه تبعیض و بی عدالتی های اجتماعی پیوند یافته است 

این مبارزات زنان از جنبش‌های کارگری در امریکای شمالی و اروپا الهام گرفت ، توسط جنبش های سوسیالیستی تقویت یافت و با موفقیتهای زنان در شوروی اسبق به نقطه عطف رسید . در نتیجه همین مبارزات زنان بود که  روز هشتم مارچ بنام روز همبستگی زنان سراسر دنیا مسما شد و در سال ۱۹۷۷، مجمع ملل متحد نیز این روز را به‌عنوانِ «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به‌رسمیت شناخت . 

اگر هشتم مارچ در جهان با نام کلارازیتکین سوسیالیست آلمانی پیوند یافت ، تجلیل از این روز دربهینه تاریخی کشور  ما با نام زنان شجاع  ما و در گام نخست با نام  داکتر اناهیتاراتبزاد  فقید گره خورده است.

‎داکتر اناهیتا راتبزاد تحت رهنمایی ح د خ ا با یک تعداد زنان مبارز برای او لین بار در سال ۱۹۶۶ سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و در حقیقت جنبش زنان را ایجاد کردند  که نقش مهمی در مبارزات روشنگرانه در میان زنان و بیداری آنها ایفا نمود .

در زمان حاکمیت جمهوری  در افغانستان توجه اساسی به حقوق زنان صورت گرفت و زمینه های مساعد برای سهم زنان  در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایجاد شد ولی با تاسف با حاکمیت تنظیم های جهادی و بخصوص حاکمیت نظام قرون وسطایی در کشور ، ابتدایی ترین حقوق زنان که حق تحصیل و کار باشد پایمال گردید .

شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان از تمام حقوق بر حق زنان مظلوم و ‌‌زحمتکش کشور حمایت نموده و با درک عمیق وهمه جانبه از نقش شان منحیث  قشر سازنده نیمی از جامعه ما  و مبارزات شان این روز تاریخی  را به زنان کشورما و تمام زنان جهان تبریک گفته برای زنان زحمتکش و مظلوم افغانستان در راه اعاده حقوق و آزادی های شان موفقیت آرزو مینماید . 

‎خجسته باد هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان جهان !

 

داود رزمیار

‎رییس شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان

 

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۲۴ـ ۰۸۰۳

 Copyright ©bamdaad 2024