اعتـراضـات کشـاورزان درهـنـد: « مـارش به دهـلی »


توماس بیرگر، یونگه ولت

پایتخت هند از سه روز گذشته به یک دژ تبدیل شده است. ایستگاه‌های مترو بسته شده‌اند و مهم ‌ترین دروازه های ورودی‌ این ‌شهربزرگ ۲۵ میلیونی توسط موانع امنیتی مسدود شده‌اند. لاری‌ها، کانتینرها و موانع‌ سمنتی درعرض خیابان‌ها قرار گرفته‌ اند و برخی از موانع با سیم خاردار مسلح شده‌ اند. هزاران پولیس و سرباز، که برخی از آنها به شدت مسلح هستند، برای متوقف کردن « مارش به دهلی » که توسط اتحادیه‌ های کشاورزان در روز دوشنبه فراخوانده شده بود، مستقر شده‌اند.
در روز دوشنبه، در جریان سرکوب اعتراضات، از گاز اشک ‌آور نیز استفاده شد. بر اساس گزارش تایمز اف اندیا، تا اکنون دست ‌کم ۶۰ نفر مجروح شده‌اند. شرکت ‌کننده گان در این اعتراضات عمدتاً از دو ایالت هاریانا و پنجاب که به عنوان انبار غله هند شناخته می‌ شوند، آمده‌اند. همچنین از پرجمعیت ‌ترین منطقه اوتار پرادش، که در شرق دهلی قرار دارد، تراکتورهایی به سمت پایتخت حرکت کرده‌اند.
تا اکنون «مارش دهلی» به ابعاد اعتراضات گسترده یک ساله که در سال ‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کشور را لرزاند، نرسیده است. اما زمان این اعتراضات به خوبی انتخاب شده است. قرار است انتخابات پارلمانی در ماه می یا اپریل برگزار شود. نارندرا مودی، نخست ‌وزیر از حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) که گرایش‌های هندو- ناسیونالیستی دارد، به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری خود است. تا اکنون موفقیت او محتمل به نظر می ‌رسد.
خواست اصلی دهقانان افزایش قیمت تضمینی خرید (حداقل قیمت حمایتی) برای ۲۳ محصول زراعتی است. بخشوده گی بدهی نیز مجدداً در دستور کار آنها قرار دارد. نارضایتی کشاورزان زمانی افزایش یافت که پس از پایان اعتراضات بزرگ دو سال پیش، دولت اقدامات کمی برای بهبود وضعیت آنها انجام داد. در حالی که اهمیت آنها برای امنیت غذایی بیش از ۱.۴ میلیارد نفر در هند غیرقابل انکار است. علاوه بر این، صادرات مواد غذایی، به ویژه برنج، یکی از پایه‌ های اصلی اقتصاد هند است.
از آنجا که تمام تلاش‌ها برای بازگرداندن دو طرف به میزمذاکره با شکست مواجه شده است، از روز دوشنبه احتمال تشدید تنش‌ها وجود دارد.
پس از آخرین اعتراضات بزرگ، دولت مودی در نوامبر ۲۰۲۱ ترسایی مجبور به توقف اصلاحات در بخش زراعت شد. ده‌ها هزار دهقان هفته‌ها پایتخت را به محاصره خود درآورده بودند. آنها از سوی دیگر اقشار جامعه نیز مورد حمایت گسترده قرارگرفتند. در برابر این مقاومت، قوانینی که به معنای باز شدن این بخش به روی سفته‌ بازی در بازار سرمایه بود، قابل اجرا نبود.

قدرت کشاورزان در آن زمان در اتحاد آنها بود: حدود ۴۰ سازمان بزرگ در اتحادیه‌ های بزرگتر متحد شده بودند، از کشاورزان ثروتمند طبقه متوسط بالا گرفته ، تا کشاورزان خرده پا و کارگران روزمزد. اما در این میان، بزرگترین اتحادیه SKM چندین بار دچار انشعاب شده است. و گروهی که به طور قابل توجهی آغازگر اعتراضات اخیر بوده است، عبارت « غیرسیاسی » را در پرانتز دارد. سایر گروه‌های جدا شده از جبهه متحد سابق تا اکنون به طور واضح در این اعتراضات شرکت نکرده‌ اند.
در حالی که ساختارهای کشاورزی کوچک در سراسر کشور تسلط دارند، مزارع بزرگ از هاریانا و پنجاب بار دیگر نیروی محرکه اصلی اعتراضات هستند.  بسیاری از آنها به شدت بدهکار هستند و پیامدهای تغییرات آب و هوایی باعث کاهش عملکرد محصول آنها می شود.  افزایش حداقل قیمت خرید حداقل تا حدودی خطرات مالی شما را به حداقل می رساند.  احزاب اپوزیسیون مهم، از جمله حزب حاکم سابق کنگره (INC)   و حزب آام آدامی (حزب مرد کوچولو) که بر دهلی و پنجاب حکومت می کند، از این خواسته ها حمایت می کنند، که همچنین مطابق با توصیه های یک کمیسیون تخصصی است که توسط دولت پس از پایان اعتراضات قبلی تشکیل شده بود.

منبع تصویر: tagesschau

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۲۴ـ ۲۱۰۲

 Copyright ©bamdaad 2024