د هېواد د تکړه شاعر،لیکوني او مدني فعال ښاغلي حفیظ الله حازم په ویاړستاین غونده جوړه شوه

 

‎د روانې کال په ۲۷ اکتوبر ۲۰۱۹ په هالند کې د یو تعداد فرهنګي نهادونو او فرهنګیانو په نوښت او ابتکار د هېواد دیوه تکړه شاعر لیکونکي او مدني فعال حفیظ الله حازم په ویاړ ستاین غونده جوړه شوه.

‎په غونده کې د کم و زیات پينځو سوو، فرهنګیانو، شاعرانو، لیکوالانو، سیاسي او اجتماعي شخصیتونو ګ‌‌‌‌‌‌ډون درلود، چې د هالند سربېره له جرمني، فرانسې، سویس،بلجیم، انګلستان ترکیه او پولند نه راغلي وو.

‎په غونده کې زیات شمېر فرهنګیانو چې د محترم ملګري حازم د شعرونو او لیکلنو سره یې آشنایي درلودله په زړه پورې ویناوې وکړې.

‎د یادولو وړ ده چې وویل شي، په هالند کې د آبادۍ د ګوند په پلاوي توب هم ددغه ګوند یو شمېر کادرونه دغه پرتمین محفل ته دعوت شوي وو؛ چې په دغه غونده کې یې د ښاغلي حازم د اشعارو ، هېوادني ادب او فرهنګ  د لا غني کولو په لار کې د نوموړي هڅې او خدمتونه وستایل.

 

‎د دغه محفل مکمل راپور لاندې لوستلی شی: 

 

 

‎گزارش بزرگداشت از کارکرد های فرهنگی، اجتماعی و مدنی انجنیر حفیظ الله حازم 

 

‎شام ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ به ابتکار یک عده از نهاد های فرهنگی و مدنی و عده یی از فرهنگیان کشور هالند محفل بزرگداشت از خدمات شاعر ، نویسنده و فعال مدنی و اجتماعی محترم انجنیر حفیظ الله حازم در سالون ( آرزو پارتی سنتر ) در شهر بیفروایک هالند با اشتراک بیش از ۵۰۰ تن ازشعرا، نویسنده گان ، فعالین نهاد های اجتماعی و مدنی از کشورهای  هالند، بلجیم، جرمنی، فرانسه، سویس، انگلستان، ترکیه و پولند و یک عده مهمانان خارجی تدویر یافت.

‎محفل با گرداننده گی گوینده گان معروف و مستعد کشور ما هر یک خانم فوزیه میترا، خانم سومیا فروتن و آقای یارمحمد آراشید افتتاح گردید.

‎اولین سخنران محفل محترم فهیم ضیایی بود که می بایست بیوگرافی محترم انجنیر حازم را بخوانش گیرد، ولی ایشان با یک نو آوری ویژه از جناب حازم دعوت نمودند تا روی ستیژ تشریف آورده و بیوگرافی را بصورت زنده در خلال سوال و استجواب بیان نماید که این ابتکار آقای ضیایی مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفت.

‎ آقای فرید سیاوش سخنران بعدی بودند که به ستیژ دعوت شدند تا به صحبت های خود بپردازد. ایشان در مورد فرهنگ و ارزش های آن در جوامع مختلف صحبت همه جانبه نمودند.

‎بعدآ خانم اناهیتا فروغ به نماینده گی از انجمن آریانا به عقب مکروفون قرار گرفته ودرمورد  تاسیس و فعالیت های انجمن آریانا و نقش انجنیر حازم منحیث موسس انجمن آریانا و اولین رییس آن و نقش شان در ایجاد تشکل افغانها وارایه کمک به آنان صحبت همه جانبه نموده و بعدآ ایشان از هیات رهبری انجمن آریانا خانم لیدا و خانم جمیله زمان انوری یکی از پیش کسوتان و گوینده گان معروف رادیو تلویزیون افغانستان دعوت نمودند تا روی ستیژتشریف آورده تحایف و هدایایی که انجمن آریانا برای جناب حازم در نظر گرفته اند تقدیم شان بدارند که حازم صاحب هم به ستیژ تشریف آوردند که لوح یاد گار،آوارد و دسته گل زیبایی که تهیه شده بود تقدیم شان نمودند که با ابراز تشکری از جانب حازم پذیرفته شد. 

‎محترم ولی شاهپور رییس اتحادیه سراسری پناهنده گان افغان در هالند سخنران بعدی بود که در مورد شناخت دیرینه و عمیق شان نسبت به جناب حازم منحیث رییس قبلی اتحادیه سراسری پناهنده گان افغان در هالند و همکاری های مشترک شان و سعی و تلاش آقای حازم در جهت تحکیم پایه های این اتحادیه روشنی مفصل انداخت.

‎سخن ران بعدی مجلس آقای سلویریو رومانیوس رییس اسبق اداره پلیت هالند بود. ایشان در مورد کار و همکاری های مشترک شان با حازم در زمان تصدی ریاست اتحادیه پناهنده گان افغان در هالند و شناخت شخصی شان از برخورد و توانایی های آقای حازم در اداره امورات توضیحات همه جانبه ارایه داشتند.

‎نوبت سخن به جوان مستعد و مبتکر محترم انجنیر نصیر صافی رییس انجمن پناهنده گان افغانها در شهر اپلدورن داده شد که ایشان سخنان خود را در مورد شناخت و کار های مشترک شان با آقای حازم اختصاص داده بود. محترم صافی در صحبت های خود در مورد محسنات شخصیتی جناب حازم تفصیلات همه جانبه ارایه ودر محور صمیمیت، صداقت و دلسوزی محترم حازم تاکید بعمل آوردند و در ختم سخنان خود آوارد انجمن پناهنده گان افغانها در اپلدورن را با لوح تقدیر و دسته گلی که جناب محترم صبوری صاحب نیز حاضر بودند به آقای حازم تقدیم نمودند.

‎در فاصله صحبت های دوستان یکی از نقاشان چیره دست کشور ما محترم عارف دامی روی ستیژ تشریف آورده و  پورتریت زیبایی را  از جناب حازم که با دستان هنر آفرین خود ایجاد کرده بود برای ایشان تقدیم نمود که مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفت. با المقابل آقای حازم نیز با تقدیم یک جلد اثرشعری خود شان از محترم دامی تشکری کردند. 

‎بعدآ محترم داکتر اکبر همت به نماینده گی از فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان رشته سخن را بدست گرفته از سازمان دهنده گان این محفل با شکوه ابراز سپاس و قدر دانی کرده، گفت امید وار هستیم محفل امروزی رهگشای نشست های بزرگ وطنی قرار گرفته و روشنفکران بتوانند گرد هم جمع شوند. ایشان در مورد شناخت دیرینه و خاطرات خود نسبت به حازم صحبت نمودند.

‎در ختم صحبت آوارد ولوح تقدیر ففتا را با دسته گلی تقدیم انجنیر حازم نمود. 

‎سخن ران بعدی خانم شیما مهجور شاعر خوب کشور ما بود که با ارایه صحبت مختصر در مورد سجایای اخلاقی جناب حازم ،شعری را دکلمه کردند که طرف علاقمندی حضار قرار گرفت.

‎انجنیر صاحب نظر سلیم سخن ران دیگر این بزرگداشت بود که ایشان یکی از هم صنفی های دوران تحصیل آقای انجنیر حازم  بوده و از خاطرات تحصیل و کار های مشترک فرهنگی که در جریان تحصیل انجام داده اند سخن رانی همه جانبه نمودند.

‎بعدآ ازیک تفریح کوچک  بخش اول موسیقی به هنرمندی هنرمند معروف و پر آوازه کشورجناب غفار جان امینی زینت بخش برنامه امشب بود که ایشان با خواندن آهنگ های زیبا و میهنی مجلس را رونق بیشتر بخشیدند.

‎صحبت کننده دیگر مجلس خانم صالحه وهاب شاعر معاصر کشور ما بود که بعد از صحبت مختصر در مورد کار کردهای ادبی و قلمی آقای حازم شعری را به قراعت گرفتند که با کف زدن های حضار بدرقه گردید.

‎خانم حسنات وردوجی هم سخنران دیگر این یادواره بود که با دکلمه شعری از آقای حازم مجلس را آذین خوبتری بخشید.

‎سخن ران بعدی محترم داکتر تاج رامشگر بود که با دکلمه اشعار زیبا توجه همه را جمع کرده بود. ایشان از جناب حازم تقاضا کردند تا لوح افتخاری که از طرف انجمن خانه خورشید تهیه شده بود را به ایشان تفویض نمایند، که این لوح افتخاری با دسته گلی به حازم تقدیم گردید.

‎محترم داکتر حبیب منگل ، رییس شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان سخنران دیگر مجلس بودند که در مورد کار کردهای اجتماعی حازم طی بیست سال گذشته در هالند و نقش فرهنگیان در تشکل هموطنان دور از میهن ما صحبت مفصل و همه جانبه ارایه داشتند.

‎نوبت سخن به خانم عزیزه عنایت شاعر درد ها و عاطفه ها رسید که خانم عنایت با ارایه صحبت کوتاه در مورد همکاری های مشترک شان با آقای حازم ارایه نموده و قطعه شعری را به خوانش گرفتند که با علاقمندی حضار مواجه گردید.

‎خانم عنایت دو جلد از کتاب های منتشره اخیر شانرا با دسته گلی به آقای حازم تقدیم نمود که با اظهار امتنان از طرف حازم پذیرفته شد.

‎بعد از صرف طعام نوبت دوباره به هنرمندان و آواز خوانان محبوب کشور ما رسید که در شروع باز آقای غفار جان امینی با آهنگ های شاد شان به خوشی حضار افزودند و بعدآ هنرمند محبوب و شهیر کشور ما آقای نذیر خارا روی ستیژ تشریف آورده و نخست در مورد آشنایی و دوستی های شخصی و صمیمانه اش با آقای حازم صحبت کوتاهی نموده و بعدآ با اجرای آهنگ های زیبا که با رقص های انسامبل هنرمندان تاجکی همراهی میشد فضای محفل را شادمانه تر ساختند که بعدآ نذیر خارا و بختیار جان جلال لوح افتخاری و آوارد نهاد ( پرو انترمنت ) را که مسوولیت آنرا به عهده دارند با دسته گل زیبا به جناب حازم تقدیم داشتند و محترم بختیار جلال نامه محترم داکتر صاحب جلال را که خود شان نسبت مریضی که عاید حالشان بود و نتوانسته بودند در بزرگداشت شرکت کنند به آقای حازم تقدیم نمود. باید گفت که داکتر صاحب جلال یکی از مبتکرین برگزاری این بزرگداشت میباشند. بالمقابل جناب حازم هم هدیه کوچکی که تهیه شده بود با یک دسته گل به ایشان تقدیم نمودند.

‎به نماینده گی از انجمن جوانان ایالت بربانت هم محترم ولید جان احمدی لوح تقدیرو آوارد این نهاد را به انجنیر حازم تقدیم نمودند که با صمیمیت پذیرفته شد.

‎سپس محترم فیضی به نماینده گی ازمرکز فرهنگی کاتب در مورد شخصیت چند بعدی آقای حازم صحبت نموده و از کارکرد هایشان تقدیرکردند و لوح افتخاری این نهاد فرهنگی را با دسته گل به جناب حازم تقدیم نمودند که با سپاس پزیرفته شد.

‎سخن ران بعدی محفل محترم زهیر اوکتای بودند که با دکلمه شعر اوزبیکی توجه همه حاضرین را بخود معطوف نمود که با کف زدن های حضار همراهی میگردید.

‎محترم کریم تنویررییس سینماگران افغانستان در اروپا هم سخنگوی دیگر محفل بود که با یاد آوری از فعالیت ها و زحمات آقای حازم بخاطر هموطنان در غربت ما و اهمیت کارهای فرهنگی اوشان نکاتی را ارایه داشته و لوح افتخاری این نهاد را به حازم تفویض نمود که با تشکر مورد قبول قرار گرفت.

‎آقای نجیب الله مسیر هم روی ستیژ قرار گرفته از برگزارکننده گان این بزرگداشت با شکوه که به افتخار انجنیر حازم تدویر گردیده بود تشکری نموده و در قسمت ادامه همچو برنامه های فرهنگی و اهمیت آن نکاتی را بعرض رسانیدند.

‎باید خاطر نشان ساخت که در خلال صحبت ها گرداننده گان برنامه با دکلمه اشعار حازم و دیگر شعرای نامدار کشور برنامه را روح فرح بخش میدادند.

‎بزم غزل و موسیقی با هنرمندی هنرمندان تاجکی به همراهی انسامبل رقص، رقص های زیبای تاجکی تا نیمه های شب ادامه داشت.

‎در پایان مجلس جناب حازم روی ستیژ قرار گرفته و سخن رانی سپاس گزاری شانرا از برگزار کننده گان این محفل اظهار نمودند. حازم از نهاد ها و انجمن های فرهنگی که در برگزاری این بزرگداشت سهم شایسته داشتند، از صحبت کننده ها و نهاد ها و افرادی که با تقدیم تحایف ارزشمند معنوی از کارکرد های ادبی ، فرهنگی و اجتماعی حازم تجلیل بعمل آوردند و افراد و اشخاصی که با قلمی،قدمی و درهمی در آرایش این یادواره سهم گرفته بودند اظهار تشکری و سپاس نمودند.

‎هم چنان از شرکت و حضور گسترده مهمانان گرامی که از داخل و خارج هالند تشریف آورده بودند، ابراز قدر دانی و شکران نمود.

‎در اخیر هم تحایفی که از طرف خانواده حازم تهیه شده بود به کسانی که سهم فعال و ارزنده در برگزاری این بزرگداشت داشتند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

‎بصورت ویژه از زحمات و اخلاص صمیمانه محترم غفار جان امینی و محترم نذیر خارا هنر مندان محبوب وطن ما با هدیه کوچک از جانب حازم و دسته گلی قدردانی صورت گرفت.

‎همچنان در خلال برنامه آثار چاپ شده محترم حازم برای حاضرین مجلس توزیع گردید.

‎محفل ساعت ۱۲ شب با آرزوهای نیک برای همه حضار به پایان رسید.

‎قابل یاد آوریست که نسبت ظیقی وقت یک عده بزرگ دوستان نتوانستند به سخن رانی بپردازند و یا اشعار شانرا به قراات بگیرند،کمیسیون تدارک بزرگداشت این محفل از ایشان صمیمانه طلب پوزش دارد.

 

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۱۹ـ ۰۶۱۱

 یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است.

Copyright © bamdaad 2019