بیداد فقر درمیان کارگران انگلیسی

گزارش کنگره اتحادیه‌ های کارگری بریتانیا

 

فرانسیس اُ گرِیدی(Frances O’Grady )  دبیرکل اتحادیه‌ های کارگری بریتانیا  افزود:  « داشتن کار باید به معنا آن باشد که می ‌توانید یک زنده گی آبرومندانه برای خانواده ‌تان فراهم نمایید.اما پس از ده سال دستمزد پایین، بالا رفتن ناامنی شغلی و کاهش در خدمات دولتی، میلیون‌ها کارگر و کارمند برای تامین احتیاجات اولیه خود در زحمت هستند».

 

به نقل از روزنامه ایندیپندنت گزارش اخیر کنگره اتحادیه‌ های کارگری بریتانیا حاکی از آنست که در طول سال گذشته، از هر پنج کارگر یا کارمند، یک نفر به دلیل فقر یک وعده غذای روزانه ‌اش را حذف کرده است اما .دوسال پیش، ازهرهشت کارگر یا کارمند یک نفرشان به دلیل نداشتن عایدی کافی گرسنه گی کشیده بود.

درسال جاری، تقریبا یک پنجم کارگران گفته‌ اند درماه‌ های سرما استطاعت استفاده ازبخاری را نداشته ‌اند، و بازهم یک پنجم آن‌ ها برای پرداخت صورت حساب‌ها، وسایل خصوصی ‌شان را فروخته یا گرو گذاشته ‌اند.

۳۰ درصد از ۲۷۰۰ کارگر و کارمندی که در این پژوهش شرکت داشته‌ اند، گفته‌ اند قادر به پرداخت یک صورت حساب غیرمنتظره ۵۰۰ پوندی نیستند که نسبت به ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۷ ترسایی افزایش را نشان می ‌دهد.

دو پنجم کارگران و کارمندانی که در این پژوهش شرکت کرده اند گفته‌ اند بزرگترین نگرانی ‌شان در مورد کار این است که دستمزدهای ‌شان کفاف هزینه‌ های زنده گی را نمی ‌دهد. یک در ده نفرشان می‌ گویند توانایی پرداخت به موقع اجاره خانه یا اقساط وام مسکن‌ شان را نداشته ‌اند.

به گفته کنگره اتحادیه ‌های کارگری، این آمارنمادی است از «ترکیب زهرآلود»  مشاغل متزلزل، دستمزد کم و رشد اندک آن که به سطح زنده گی میلیون‌ها بریتانیایی لطمه زده است.

فرانسیس اُگرِیدی، دبیر کل این نهاد انگشت مذمت را به سوی بوریس جانسن نشانه رفته که به گفته او در این مورد اقدام نکرده است.

خانم اُگریدی می ‌گوید: « هر نخست وزیر مسوول به فوریت به بحران هزینه زنده گی در بریتانیا رسیده گی می‌ کرد.اما بوریس جانسن در عوض، تهدید می ‌کند که با فشار برای یک برگزیت بدون توافق (با اتحادیه اروپا) اوضاع را از این هم وخیم‌ تر خواهد کرد.او باید با منتفی کردن احتمال برگزیت بدون توافق دست از بازی با زنده گی مردم بردارد».

هفته گذشته، سازمان خیریه « استِپ چِنج » گفت که ظرف شش ماه گذشته به گونه بی ‌سابقه تعداد ۳۳۱ هزاردرخواست کمک دریافت کرده است. در میان این تماس های تلفونی، افراد «نگرانی» بوده‌اند که به دلیل کاهش دستمزد، بیماری یا اتکا به کارت‌های اعتباری برای هزینه زنده گی روزمره، قادر به پرداخت قرضه ‌هایشان نبوده‌اند.

د تحلیلی که کنگره اتحادیه‌ های کارگری بریتانیا در اوایل ماه جاری منتشر کرد آمده است که حد متوسط بدهی یک خانوار در نخستین سه ماهه سال ۲۰۱۹  ترسایی در مرز ۱۵۸۸۰ پوند قرارگرفته که نسبت به سال گذشته در این زمان ۱۱۶۰ پوند افزایش یافته است.

خانم اُگریدی افزود: « داشتن کار باید به معنا آن باشد که می ‌توانید یک زنده گی آبرومندانه برای خانواده ‌تان فراهم کنید.اما پس از ده سال دستمزد پایین، بالا رفتن ناامنی شغلی و کاهش در خدمات دولتی، میلیون‌ها کارگر و کارمند برای تامین احتیاجات اولیه خود در زحمت هستند».

مارگرت گرین وود، سخنگوی حزب اقلیت کارگر در امور بازنشسته گی و کار، می ‌گوید این گزارش «مدرکی زشت» از واقعیتی است که میلیون‌ها کارگر با دستمزدهای پایین با آن روبرو هستند.

او گفت: « خانواده‌ها با این گزینه‌های غیرممکن روبروهستند که باید میان غذا، گرم کردن خانه یا اجاره خانه یکی را انتخاب کنند. بوریس جانسن در عوض رسیده گی به دستمزدهای کم و مشاغل متزلزل، تهدید می‌ کند که یک برگزیت بدون توافق (با اتحادیه اروپا) پیامدی فاجعه بار برفرصت های شغلی و سطح زنده گی خواهد داشت».

درهفته ‌ای که گذشت، جان مک دانِل، سخنگوی حزب اقلیت کارگر در اموردارایی، از یک رشته سیاست‌ های حزب پرده برداشت که هدف آن بهبود شرایط زنده گی کارگران و کارمندان در بریتانیاست. او وعده داد که یک دولت کارگرساعات کار درهفته را به ۳۲ ساعت کاهش خواهد داد، حداقل دستمزد را تا « دستکم ۱۰ پوند در ساعت» افزایش می ‌دهد،  قراردادهای کاری مبتنی بر پرداخت‌های پراکنده برای کارساعتی بدون تعهد از طرف کارفرما را منع کرده،  و به تمام کارگران و کارمندان از روز نخست کار، حقوق کامل کارمندی اعطا خواهد کرد.

او گفت به « کار برای زنده گی، نه زنده گی برای کار» اعتقاد دارد.

حال چشم‌ها به کنفرانس سالیانه حزب محافظه کار دوخته شده که قرار است از امروز آغاز شود./ صدای مردم

منبع تصویر : asretebar.com

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۳/ ۱۹ـ ۰۲۱۰

 

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است.

Copyright © bamdaad 2019