كرامت انسانی ، مقام والای زن و هشتم مارچ مارچ را گرامی میداریم

 

 

پنجشنبه هشتم مارچ در سطح بین المللی روز جهانی زن به تجلیل و تبجیل گرفته میشود.

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا این روز بزرگ را شایسته تجلیل بزرگ از یک روز تاریخی میداند که زنان امریکا در سال ۱۹۰۹ ترسایی در شهر نیویارک با شهامت و فداکاری ،توانائی فکری ، تصمیم و اراده خویش رابحیث انسان های توانمند در اجتماع  در معرض نمایش گذاشتند و با همبستگی و اراده واحد خواهان حقوق مساوی کار گردیدند. این حرکت بزرگ که در اول یک حرکت عدالتخواهی  بود  ولی در یکنیم سده بعدی  بخصوص گردهمآئی  سال ۱۹۱۱ کوپنهاگن طلسم تبعیض در برابر زن را در حیات اجتماعی و روند اقتصادی شکست  و برای سال های بعدی و نسل های بعدی زمینه ساز جهش های مترقی در جوامع مختلف گردید که  موقف زن و حقوق انسانی اش دولت مداران را به اعتراف به یک حق بشری ، رفع تبعیض جنسی و تضمین های قانونی واداشت.

جنبش زن در سالهای بعد از جنگ دوم جهانی جا و مقام خاصی را در تکامل جهان ما ، در عرصه های مختلفه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته است و در تعداد از کشور های تابو ها و سنت های عقب مانده را در هم شکست.

ملل متحد در سال ۱۹۷۸ م  هشتم مارچ را روز بین المللی اعلام  نمود و از همان سال به بعد این روز به تجلیل گرفته میشود.

در کشور عزیز ما افغانستان  با آنکه تجلیل روز بین المللی زن و جنبش نو پای نهضت زنان  در سالهای دهه هفتاد شکل گرفت و نخبه ترین زنهای کشور ما بحیث پیشگامان این نهضت در رفع تبعیض جنسی و احقاق خود ها سهم بارزی گرفتند وبدین ترتیب در تمام امور زندگی اجتماعی و سیاسی رایت حق طلبی را بلند نمودند.تا  اینکه دولت وقت تحت همین فشار سیاسی به تشکیل اولین موسسه زنان اقدام نمود.

اولین زنان پسشقدم افغان درين دوره كه راه ارشاد النسوان نهضت امانيه و ملكه ثريا فقيد را تعقيب نمودند ،چهره هاي درخشان همچون خانم دوکتور کبرا نورزائی اولین وزیر صحت عامه ، محترمه معصومه عصمتی وردک ، دوکتور اناهیتا راتبزاد ( مؤسس نخستين سازمان ديموكراتيك زنان ) ، محترمه صالحه فاروق اعتمادی اولین رئیس میرمنو تولنه ،محترمه رقيه ابوبكر ، محترمه شفيقه الحراري وكلاي دوره دوازدهم پارلمان و وزراي بعدي ميباشند.

یکی از چهره های معزز و شخصیت اکادمیک پوهنوال محبوبه جان حقوقمل بحیث یکی از استادان سابقه دار فاکولته حقوق و علوم سیاسی و وزیر اسبق وزارت امور زنان و عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در این روز بزرگ نیز قابل یادهانی است.

افتخار بس بزرگ است که اکنون تعداد از زنان پیش آهنگ و مبتکر در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مُجدانه مصروف کار و مبارزه اند.

 انجمن حقوقدانان افغان در اروپا کار های مسلکی  تعداد از زنان هم مسلک ما را در وظایف پر مسئولیت و خطیر در دستگاه های عدلی و قضائی کشور در جهت تطبیق عدالت و قانون برای تثبیت موقف بزرگ زن در جامعه شایسته تقدیر و سر بلندی میداند. زنان افغان بزرگترین قربانیان جنگ چهل ساله و هنوز هم آسیب پذیر ترین بخش جامعه ما را تشکیل میدهند. خشونت در برابر زنان و بانوان جوان با اشکال مختلف آن سالانه جان دها زن مظلوم و بی دفاع را میگیرد.

در سال گذشته ده ها زن و دختر جوان در اثر جرایم ناموسی به قتل رسیده اند. وحشت  آور است که تیکه داران دین با قساوت و بی احترامی به موقف  دختران و زنان  (ناموس خانواده ها) را در حضور صد های مردان کور چشم و سیه دل سنگسار و یا به شلاق مجازات صحرائی میکنند. از ۹ واقعه مجازات صحرایی زنان و دختران جوان در سال جاری چند واقعه آن در مناطق تحت حاکمیت دولت صورت گرفته است، که لکه ننگ بر پیشانی ارگان های محلی قدرت دولتی ، پولیس ، امنیت و دستگاه های عدلی و قضایی تلقی می گردد.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا یاد زنان و بانوان جوان را که در نتیجه اعمال وحشیانه تروریستی طالبان و سایر دلالان دین و هم چنان در نتیجه وحشت خشونت های فامیلی جان های خویش را از دست داده اند، گرامی میداند.

انجمن حقوقدانان افغان این روز بزرگ و شایسته تجلیل  را به تمام زنان و بانوان کشورو همچنان خانواده های هم مسلک و زنان  قهرمان هم مسلک ما در خارج کشور و  ارگان های حراست حقوق کشور تبریک و تهنیت گفته  برای شان موفقیت های بزرگ در امر دفاع از تمام حقوق زن در کشور و مبارزه برای رفع هر گونه تبغیض جنسی آرزو می نماید. انجمن صدای گسترش حق و عدالت را با صدای رسای زنان و جنبش زن برای حق و عدالت اجتماعی  همنوا می داند. اين اصل را بايد هميشه ملاك انديشه و عمل قرار داد كه بدون سهمگيری زنان هيچگاهی صلح و گذار به شاهراه ترقی ميسر نخواهد بود .

هشتم مارچ روز بین المللی زن مبارک باد                 

با احترام

هیات اجراییه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 

 

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۱۸ـ ۰۶۰۳