انتخاب افغانستان در شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد

 

افغانستان در ماه اکتوبر امسال برای اولین بار به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب گردید. در حالیکه این انتخاب با یکصد و سی رای اعضای آن سازمان را میتوان یک خبر مثبت بحساب آورد ، نباید فراموش نماییم که این انتخاب محصول کارکرد دولت افغانستان در قبال رعایت ارزش های جهانی حقوق بشر نمی باشد .

بدینرو بسیار ضرور است تا همزمان با عضویت دراین شورا، دولت افغانستان به طور جدی و همه جانبه متوجه مکلفیت بزرگ خود در قبال رعایت میثاق های جهانی حقوق بشر که بدان الحاق نموده ، گردد که بر طبق منشور سازمان ملل متحد و میثاق های بین المللی متعهد بر رعایت آن بوده و این اصل در ماده هفتم قانون اساسی مسجل و بر طبق ماده پنجاه و هشت قانون اساسی  نظارت و رعایت حقوق بشر را عهده دار میباشد.

این شورا که به اساس قطعنامه شماره ١٥  مارچ  ٢٠٠٦ م  به جای کمیسیون حقوق بشر که در دهم دسمبر   ١٩٤٦ م  ایجاد و بزرگ ترین دستاورد آن تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های ناشی از آن میباشد ، ایجاد گردیده است .

بدینرو نظارت ازاعمال و رعایت میثاق های جهانی حقوق بشر ، در سرلوح کار شورا قرار دارد.

چگونه دولت افغانستان در ژنیو ازاین نظارت صحبت نماید ، در حالی که افغانستان به قبرستان ارزش های جهانی حقوق بشر مبدل گردیده است. بدینرو انجمن حقوقدانان افغان دراروپا در حالی که ازاین خبرمثبت استقبال می نماید ، به مسوولیت بسیار خطیر دولت در مورد تطبیق ارزش های حقوق بشر و رعایت انها تاکید می نماید .

متاسفانه واقعیت های اسفبار مبین این واقعیت تلخ است که هم دولت افغانستان درعرصه اجرای مکلفیت های خود بخاطر رعایت حقوق اساسی مردم ناکام بوده و همچنان مخالفین مسلح که شامل حدود بیست گروه تروریستی می شوند ، قاتل این ارزش ها می باشند .

در حالی که افغانستان به آماج جنایات علیه بشریت قرار دارد و جنگ خانمانسوز همه مردم را به خاک و خون می کشاند و جنایات ضد بشری و جنگی بر اهالی ملکی تحمیل و از قربانیان بمبارد مراکز ملکی و جرایم جنگی نظامیان ناتو احصاییه در دست نیست،  حق حیات و زنده گی شهروندان کشور در مجموع افغانستان با تهدید جدی و روز مره مواجه می باشد .

طاعون فقر بمثابه خطر مهلک متوجه اکثریت مردم می باشد و زنده گی زنان و جوانان که بیشتر از ثلث نفوس را احتوا می نماید، با تهدیدهای جدی مواجه است.  بیکاری و حرمان از حق کار ، تحصیل ، مسکن ، صحت ، حالت مصیبت بارکودکان و ... وضع طاقت فرسای بی جاشده گان داخلی و مهاجران عواقب رقتباری را بوجود آورده است .

متاسفانه تا اکنون هیچ تلاش جدی در معرفی و محاکمه ناقصان حقوق بشر ، فساد سالاران ، چپاولگران و ... انجام نیافته است .

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا در حالی که تمام اطراف ذیدخل در تراژیدی خونبار افغانستان را به خاطرتوجه به فاجعه حقوق بشری افغانستان فرا می خواند ، از تمام نهاد های مدافع حقوق بشر می خواهد که درین راستا تلاش گسترده را سازماندهی نمایند .

ارزش ها و تجربه جهانی نمایانگر این حقیقت است که رعایت حقوق بشر تنها با حاکمیت قانون می تواند مصداق پیدا نماید.

 

با احترام

هیات اجراییه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

۳۰ اکتوبر ۲۰۱۷

 بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۱۷ـ ۳۰۱۰