مقاومت زندانیان‌ فلسطینی به‌ نتیجه رسید

 بیش از ۶۰۰۰ فلسطینی در ارتباط با درگیری رژیم اسراییل  و فلسطین در زندان‌ های اسراییل اسیر هستند که اتهام‌ های آنها متفاوت است؛ از جرایمی ‌مانند پرتاب سنگ و داشتن اسلحه گرفته تا حمله به سربازان و غیرنظامیان اسراییلی.

 

مقاومت زندانیان‌ فلسطینی به‌ نتیجه رسید  و صبح  روز گذشته گروه زیادی از زندانیان فلسطینی پس از مذاکره طولانی رهبران اعتصاب‌غذا‌ کننده  و مقامات اداره زندان‌های رژیم اسراییل، بعد از ٤٠ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

بر اساس گزارش‌ ها، به گفته عیسی قراقع، رییس هیات امور زندانیان فلسطینی، زندانیان فلسطینی بعد از توافق با کمیته اعتصاب غذا به ریاست  مروان البرغوثی، درباره خواسته‌ های زندانیان بعد از ٢٠ ساعت مذاکره در زندان عسقلان، روز گذشته به اعتصاب غذای خود پایان دادند. حدود هزارو ٨٠٠ زندانی فلسطینی از روز ١٧ اپریل در یک حرکت جمعی، در اعتراض به وضعیت زندان‌های رژیم اسراییل و نقض حقوق اولیه خود، دست به اعتصاب غذا زدند. بر اساس گزارش‌ها، در مذاکره رهبران زندانیان اعتصاب‌ کننده  با مقامات زندان‌ های اسراییل، توافق شده زندانیان فلسطینی  بتوانند دوبار در ماه با اعضای خانواده و نزدیکان خود ملاقات حضوری داشته باشند و در تماس‌های تیلفونی نیز آزاد تر باشند. این پیروزی که یکی از معدود موفقیت‌های اخیر طرف فلسطینی است، در حالی محقق شد که وزرای اسراییلی بارها گفته‌ بودند به هیچ  کدام از خواسته‌ های اعتصاب‌غذا کننده گان اعتنایی نخواهند کرد.   بیش از شش هزار فلسطینی در ارتباط با درگیری رژیم اسراییل  و فلسطین در زندان‌ های اسراییل اسیر هستند که اتهام‌ های آنها متفاوت است؛ از جرایمی ‌مانند پرتاب سنگ و داشتن اسلحه گرفته تا حمله به سربازان و غیرنظامیان اسراییلی.


تغییر رویكرد حماس
درحالی ‌که زندان ‌های رژیم اسراییل همچنان از فلسطینی‌ها پرمی ‌شود و مقاومت مردمی‌ هم ادامه دارد، حماس تصمیم گرفته رویکرد خود را تا حدودی تغییر دهد. خالد مشعل، رییس پیشین دفتر سیاسی حماس، در گفت ‌وگو با هفته ‌نامه المانی اشپیگل از آماده گی مشروط این سازمان افراطی برای سازش با اسراییل خبر داد. او که به‌ تازه گی از ریاست دفتر سیاسی حماس کنار رفته، در این گفت ‌و‌گو با تاکید بر خط‌ مشی و رویکرد عمل‌ گرایانه جدید حماس، بار دیگر از آماده گی این سازمان برای پذیرش کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ ترسایی سخن گفت. خالد مشعل اعلام کرده اگر حماس احساس کند اسراییل اراده‌ای جدی برای صلح  دارد، متقابلا آماده سازش است. او با این همه، از مقاومت در اشکال خشونت ‌آمیز آن دفاع کرده و گفته است: « این برای ما خشونت نیست». رهبر سیاسی سابق حماس می ‌گوید: « ما از خودمان با هر ابزار و وسیله نظامی ‌که در اختیارمان باشد، دفاع می ‌کنیم. البته  ترجیح می ‌دادیم سلاح‌های  پیشرفته ‌ای داشته باشیم که اسراییل دارد». /ش

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۳/ ۱۷ـ ۲۸۰۵