۱۳۰۰ زندانی سیاسی فلسطینی در اعتصاب غذا در خطر مرگ!

 

وزرای اسراییلی آشکارا اعلام کرده‌اند که زندانیان باید به حال خود رها شوند و بمیرند !

 

 

 

درخواست فدراسیون بین‌المللی جامعه‌ های حقوق بشر؛ و ۲۵ سازمان‌ غیردولتی دیگر از رییس جمهور فرانسه امانویل مکرون برای مداخله در حمایت ازاعتصاب غذای زندانیان فلسطینی

آقای رییس جمهور،
آقای نخست وزیر،
آقای  وزیر خارجه،

ما گروه‌ های حقوق بشری، بشردوست، فعال در زمینه‌  توسعه  و صلح مایلیم توجه شما را به وضع وخیم زندانیان سیاسی فلسطینی جلب کنیم. چند صد تن از این زندانیان دومین ماه اعتصاب غذا را آغاز کرده‌اند. فرانسه باید با قاطعیت به دولتمردان اسراییل وظیفه‌‌  آنها برای رعایت حقوق بین ‌المللی بشردوستانه و تضمین حقوق زندانیان را یادآوری کند.

۱۳۰۰ زندانی روز ۱۷ اپریل ۲۰۱۷  در اعتراض به خود داری دولتمردان اسراییل از پذیرش خواست‌ های این زندانیان برای بازگردانی حقوق آنها  اعتصاب غذا را آغاز کردند. این حقوق ملاقات با خانواده‌ها و وکلای زندانیان، دسترسی به مراقبت پزشکی و توقف شکنجه  و بدرفتاری از جمله حبس انفرادی را دربرمی گیرد. بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر (۱) و حقوق بین‌المللی بشردوستانه، این حقوق اساسی هستند (۲).

زندانیان از اگست سال  ۲۰۱۶ ترسایی کوشیده‌ اند با دولتمردان  اسراییل برای تضمین این حقوق مذاکره کنند. از آنجا که به این خواسته ‌ها هیچ  توجهی نشد، زندانیان آغاز اعتصاب غذا را که تنها راه غیرخشونت آمیز موجود است، اعلام کردند.

اکنون زندانیان وارد دومین ماه اعتصاب غذا شده‌ اند که دوره‌ای حساس است  و وضعیت سلامتی آنها به سرعت رو به وخامت می ‌رود. هفته‌ پیش، زندانیان در زندان بیرشِوا و مروان برغوثی اعلام کردند که آماده‌  آغاز اعتصاب غذا خشک هستند. در این صورت، آنها به نوشیدن آب نمک پایان خواهند داد. آب نمک تنها ماده‌ای است که آنها در ظرف بیش از یک ماه گذشته فرو داده‌اند. خطر زیان بازگشت ‌ناپذیر سلامتی بسیاری از زندانیان را تهدید می ‌کند و چند صد تن از آنها به بیمارستان‌های « صحرایی » منتقل شده‌اند که در کنار سه زندان محل حبس آنها برپا شده است.

دولت اسراییل در مقابله با این تراژدی خود داری خود را از مذاکره با زندانیان اعلام کرده است. این دولت همچنین سعی کرده این اعتصاب را غیرقانونی قلمداد کند، حال آن که به اعلام کمیته‌  ضد شکنجه‌  سازمان ملل متحد، اعتصاب غذا شکل به‌حقی از اعتراض است.

تنها واکنش دولتمردان تهدید به دادن غذا به زور به زندانیان است و این اقدامی خطرناک است که سازمان ملل شکنجه تلقی می‌کند (۳) و جامعه‌  پزشکان اسراییل حاضر به انجام آن نشده است، حتا با وجود این ‌که قانون سال ۲۰۱۵ اسراییل تغذیه‌  اجباری زندانیان در اعتصاب غذا را مجاز کرده است. در نتیجه، دولت‌مردان اسراییل اعلام کرده‌اند که قصد دارند از پزشکان خارجی برای اجرای این برنامه استفاده کنند. این کار برای کشورهای عضو کنوانسیون‌های ژنیو مثل فرانسه غیر قابل پذیرش است. وزرای اسراییلی آشکارا اعلام کرده‌اند که زندانیان باید به حال خود رها شوند و بمیرند. این مساله جدی است.

به علاوه، از آغاز این حرکت، زندانبانان اسراییلی دست به تنبیه دسته‌جمعی  زده اند:‌ محرومیت از ملاقات، بازرسی طولانی مدت سلول‌ها، توقیف نمک ضروری برای بقای زندانیان، توقیف  وسایل زندانیان و حتا لباس‌ های ایشان، حبس انفرادی، انتقال دایمی از زندان به زندان….

سازمان‌های غیردولتی امضا کننده مایل هستند به شما یادآوری کنند که  فرانسه، به‌ عنوان ضامن حقوق بین‌المللی، بر اساس ماده‌ی ۱ کنوانسیون چهارم ژنیو که امضا کرده، دارای تعهداتی است. فرانسه باید با قاطعیت به دولتمردان اسراییل ضرورت رعایت حقوق بین‌المللی و موازین مربوط به رفتار با زندانیان فلسطینی در زندان‌ها و ممنوعیت انتقال زندانیان به خارج از مناطق اشغالی را یادآوری کند.

امضا کننده گان:


- Claude LEOSTIC, Présidente de la Plateforme des ONG françaises pour la Palestine
- Jean-Etienne DE LINARES, Délégué général de l’Action des Chrétiens pour l’Abolition de la Torture (ACAT)
- André Barthélemy, Président d’honneur de Agir Ensemble pour les Droits de l’Homme (AEDH)
- Bertrand HEILBRONN, Président de l’Association France-Palestine Solidarité (AFPS)
- Isabelle TORDJMAN, Secrétaire générale de l’Association pour le Jumelage entre les camps de réfugiés palestiniens et les villes françaises (AJPF)
- Joseph OESTERLE, Président de l’Association des Universitaires pour le Respect du Droit International en Palestine (AURDIP)
- Sylvie BUKHARI DE PONTUAL, Présidente du CCFD-Terre Solidaire
- Roland LOMBARD, Président du Collectif Interuniversitaire pour la Coopération avec les Universités Palestiniennes (CICUP)
- Collectif National pour une Paix Juste et Durable entre Palestiniens et Israéliens
Collectif « Trop c’est Trop ! »
- Me Maurice BUTTIN, Président du Comité de Vigilance pour une Paix Réelle au Proche-Orient
- Louis DAVID, Président du Comité Chateaubriand pays de Loire Palestine
- Perrine OLFF RASTEGAR, Présidente du Collectif Judéo Arabe et Citoyen pour la Palestine (CJACP)
- Emmanuel POILANE, Président du Centre de Recherche et d’Information pour le Développement (CRID)
- Haydar DEMIRYUREK et Hélène MILLET, coprésident-e-s du Groupe d’Amitié Islamo chrétienne (GAIC)
- Geneviève Jacques, Présidente de La Cimade
Françoise Dumont, Présidente de la Ligue des droits de l’Homme (LDH)
- Françoise SIVIGNON, Présidente de Médecins du Monde (MDM)

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۱۷ـ ۲۶۰۵