درنکوهش اخراج پناه جویان افغان از المان

 

 

سحر سیندخت

با وجود اعتراض‌های گسترده نهاد های حقوق بشر المان و افغانهای مقیم المان  دولت المان دیروز یک گروه ۵۰  نفری  پناه جویان افغان را از آنکشور اخراج ؛ وآنها را از میدان هوایی فرانکفورت به کابل فرستاد.

به گزارش شبکه های خبررسانی بین المللی اخراج اجباری پناه جویان افغان از المان در شرایطی ادامه دارد که حزب چپی های المان ، سازمان های مدافع حقوق بشر« پرو اسیول ـ طرفدار پناهنده گی » ، « اتحادیه رفاه و کمک‌ های اجتماعی » و برخی از سیاستمداران آنکشور مخالفت روشن خود را در برابراین اقدام « ظالمانه»  ، «غیرانسانی » و «غیرمسوولانه» دولت المان ابراز نمودند.

گونتر بورکهارد، مدیرعامل سازمان « پرو اسیول » جمعه گذشته درشهر فرانکفورت المان گفت که با این اخراج ، انسان ها « آگاهانه در یک وضعیت تهدید آمیز و مخاطره آمیز قرار داده می شوند.» وی باتکیه بر گزارش کمشنری عالی ملل سازمان متحد در امور مهاجران  (UNHCR) گفت که در تمامی قلمرو افغانستان « درگیری های داخلی مسلحانه »  به تعبیری که در قانون پناهنده گی اروپا آمده است، وجود دارد.  بادرنظر داشت « وضعیت امنیتی همواره در حال تغییر» در افغانستان « پرو اسیول »  تقاضا نمود  تا همه درخواست های پناهنده گی که در گذشته رد گردیده اند، از نو ارزیابی گردند. کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران نیز در گزارش اخیر خود اشاره کرده است که « باید درخواست های پناه جویان با توجه به یافته های اخیر ارزیابی گردند.»  این سازمان خواسته است، در صورتی که درخواست پناهنده گی شخصی رد گردیده باشد و از آن مدت طولانی سپری شده باشد، نیازمندی فرد به حفاظت از نو ارزیابی گردد.

حزب چپی های المان که یگانه حزب سیاسی مخالف برگشت جبری پناه جویان افغان از المان می باشد دراعلامیه شدید الحن هفته گذشته خود دربوندس تاگ المان اعلام نمود : « ...این که دولت مرکزی و شماری از ایالت های فدرال سیاست برگشت به کشورجنگ زده افغانستان را پیگیری می نمایند ، نشاندهنده بی مسوولیتی تبهکارانه می باشد. کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران واضح گفته است که در افغانستان هیچ منطقه امنی وجود نداشته؛ و جنگ درسراسرکشور جریان دارد. درچنین وضعی به اعتراض قاطعانه وعصیان مدنی نیاز است تا این سیاست غیرانسانی اخراج جبری متوقف گردد. ایالت ها بایست فرمان توقف اخراج جبری را صادر نمایند.»  بانو اولا یلپکه سخنگوی امور داخلی فراکسیون آن حزب در پارلمان المان گفت که اخراج جبری به افغانستان نه تنها بی رحمانه  است ، بلکه درمخالفت روشن با احکام نافذه قانون قراردارد. وی ضمن اشاره بر موضعگیری ناسالم حزب سبزهای المان دراین زمینه از آنها خواست نمود تا با بازنگری برسیاست های شان، در برابر این تصمیم  دولت المان قرار بگیرند. بادرنظر داشت انتخابات سالروان در المان و فشار روبه افزایش نیروهای راستگرا در المان، سیاستمداران حزب سبزها هفته گذشته اظهار داشتند اکه مخالف اخراج افغان ها به کشورشان نیستند. این موضع در داخل آن حزب سخت بحث برانگیز شده است.

درخوریاد است که اعضا و رهبران حزب چپی های المان درماه های گذشته همپا با نهادهای مدافع حقوق پناه جویان و افغان های ساکن المان ناسازگاری شدید خود را این اقدام ظالمانه دولت المان ابراز داشته است. دولت المان پیش تر گفته بود که این کشور پناه جویانی از ایالت‌ های  بایرن ،  نورد راین ویستفالن  ، بادن ورتیمبرگ و هامبورگ که درخواست پناهنده گی‌ شان رد شده است و یا خلافکار هستند ؛ را از این کشوراخراج می ‌کند.

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱ /۱۷ ـ ۲۶۰۱