تشدید اخراج پناه جویان از المان

شورای مهاجران افغان درالمان 

در فرودگاه بین‌المللی هامبورگ، اولین مرکز اخراج پناه جویانی که قبلا به آنها حکم اخراج ابلاغ شده بوده، اما همچنان از بازگشت به کشور خود خود داری می کنند راه‌اندازی شد.
این مرکز ظرفیت بیست نفر را دارد. در حال حاضر دوسیه های درخواست پناهنده گی حدود ۲۱۰٫۰۰۰ پناه جو در المان مختومه اعلام شده است.
به این دسته از پناه جویان برگه ‌ای به نام  « دولدونگ- تحمل شده» داده می‌ شود. این دسته از افراد پاسپورت معتبر نداشته یا حاضر نیستند که به سفارت کشور خود درخواست دریافت پاسپورت دهند. موقعیت « دولدونگ » محدودیت های بسیار زیاد از جمله قطع یا کاهش کمک های ماهیانه را به همراه دارد.
سال ۲۰۱۵ ترسایی پس از آنکه تغییراتی در قوانین پناهنده گی المان ایجاد شد، اداره خارجیان موظف شد تا این دسته از پناه جویان را زیر فشار گذاشته و اخراج آنها را تسریع  کند. اما به دلایل مختلف، اجرای این قانون آن گونه که خواست سیاستمداران بود اجرا نشد و به کُندی پیش رفت یا معلق ماند. مطابق این قانون، مامورین اداره خارجیان به همراهی پولیس می ‌توانند آن دسته از پناه جویان را که یک بار حکم اخراج به آنها ابلاغ شده بوده اما از خروج از المان خودداری کرده یا برای تهیه پاس همکاری لازم نداشته اند در بار دوم بدون ابلاغ قبلی بازداشت و به مراکز مخصوص اخراج منتقل کنند.
پس از آنکه آنگلا میرکل صدر اعظم المان به خاطر سیاست مرتبط با پناه جویان از سوی حزب خودش زیر فشار قرار گرفت و به ویژه پس از آنکه در ماه‌های گذشته در چند انتخابات ایالتی حامیان حزب دموکرات مسیحی (حزب آنگلا میرکل)، حمایت خود را از این حزب دریغ کرده و رای خود را به صندوق حزب تازه‌ تاسیس و راست‌ گرای « آ اِف د » (الترناتیف برای المان ) ریختند، فشار و انتقادها بر آنگلا میرکل افزایش پیدا کرد. بعد از آن آنگلا میرکل در سیاست خود چرخشی را پیش گرفت و در چندین سخنرانی خواهان اخراج هرچه سریع ‌تر آن دسته از پناه جویانی شد که دوسیه آنها بسته شده و داری برگه دولدونگ هستند. او از ادارات مسوول خواست همه امکانات خود را برای عملی کردن این قانون به کار بگیرند.
اینک انتظار می‌ رود ایالت‌های دیگر المان نیز پس از هامبورگ مراکز اخراج مشابهی را راه‌اندازی کنند.
انتظار می ‌رود در چهارچوب تغییراتی که در قوانین المان به اجرا گذاشته شده، پناه جویان از کشورهای منطقه بالکان در جنوب شرقی اروپا، پناه جویان مرد مجرد از افغانستان و نیز پناه جویان از کشورهای مراکش، الجزایر و تونس در اولیت اخراج قرار بگیرند.

توصیه: در چنین مواردی مخفی شدن و یا از جایی به جای دیگر رفتن کمکی به پناه جو نکرده و موقعیت قانونی او را پیچیده ‌تر می کند. باید توجه داشت که با وجود همه سخت گیری‌ها، در موارد خاص، به ویژه در موارد خانواده گی یا در حالتی که پناه جو از یک بیماری سخت که مانع پرواز است رنج می ‌برد، می ‌توان علیه حکم اخراج، اقدام قانونی کرده و به دادگاه شکایت کرد. در چنین حالتی ارتباط به موقع با یک وکیل با تجربه، قبل از آنکه دیر شود بسیار ضروری است.


بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۴ /۱۶ ـ ۲۲۱۰