نفس جهید « صدای عدالت خواهی » در مراسمی لقب « مادر ممتاز افغانستان » را کسب نمود

خانم جهید سال های زیادی از عمرش را در راه تعلیم و تربیه اولاد وطن و فعالیت در راستای تأمین حقوق زنان سپری کرده است
بانو جهید نخستین زنی است که پس از سه دهه کار و تلاش در عرصه های معارف و حقوق زنان این لقب را به دست آورده است.
در مراسمی که به همین مناسبت در ریاست امور زنان ولایت بغلان راه اندازی شده بود، از کارکرد های خانم جهید قدردانی شده و کسب قلب مادر ممتاز افغانستان مورد استقبال مردم این ولایت قرار گرفت.
خانم جهید سال های زیادی از عمرش را در راه تعلیم و تربیه اولاد وطن و فعالیت در راستای تأمین حقوق زنان سپری کرده است.
او از جمله معملان اناث است در بدترین شرایطی که در افغانستان حاکم بود، به تدریس پرداخت و دروازه دانشگاه بغلان را بر روی دانش آموزان باز نگه داشت.
خدیجه یقین، رییس امور زنان ولایت بغلان در این مراسم گفت: این لقب (ممتاز مادر کشور) بر اساس کارنامه های خوب و خدمات شایسته خانم جهید برایش داده شده است.
به گفته رییس امور زنان بغلان، خانم جهید بر علاوه تدریس، نخستین بنیانگذار دانشگاه و ریاست امور زنان این ولایت نیز است.
در همین حال سلطان محمد عبادی، والی بغلان نیز با ستایش از کارکردهای این بانوی بغلانی، او را صدای عدالت خواهی و مادر مهربان خطاب کرد.
عبادی گفت: این زن بلند همت بود که در شرایط سختی که نبرد سیاه منطقه افغانستان را به چالش مواجه ساخته بود در مقابل مشکلات ایستاده گی کرد و صدای عدالت خواهی اش را بلند نگهداشت، این زن قهرمان و این مادر شجاع با سربلندی با پذیرفتن تمام رنج ها برای تعلیم و تربیه و آموزش فرزندان این وطن تلاش کرد.
والی بغلان تاکید کرد که برای فراهم سازی زمینه بهتر تحصیل و رشد ظرفیت زنان درین ولایت تلاش می کند.
نفس جهید سند لیسانس را از دانشگاه کابل به دست آورده است، او به زبان دری شعر نیز می سراید و یکتن از زنان سخنور ولایت بغلان به حساب می آید.
بانو جهید به صفت رییس تشکیلات شورای سراسری زنان افغانستان، رییس عمومی پرورشگاه های افغانستان، مشاور شورای زنان شمال، رییس تربیه معلم بغلان، رییس امور زنان بغلان و ریس دانشگاه بغلان ایفای وظیفه کرده و فعالیت های زیادی نیز در راستای دفاع از حقوق زنان نیز داشته است./ بخدی

 

بامداد ـ فرهنگی واجتماعی ـ ۲ /۱۶ ـ ۱۵۰۷