صحبت داکترعبدالله نایبی درجلسه شورای عالی ایتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقی خواه افغانستان

 

۱۴ نوامبر ۲۰۱۵

رفقای عزیز!

اعضای شورای عالی ایتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقی خواه افغانستان!

مسرت دارم که اجلاس امروز به حیث تکانه جدیدی در زنده گی ایتلاف دایر است. نخست از همه از رفیق عزیز اسمر گرامی سپاسگزاری میکنم که کار دشوار ریاست ایتلاف را با درایت و حوصله مندی پیش بردند. همچنان به رفیق داکترغیور احراز مسوولیت ریاست ایتلاف را صمیمانه تبریک گفته پیروزی شان را آرزو میکنم.

رفقا حتماً احساس می کنند که ایتلاف در مرحلۀ سرنوشت ساز قرار دارد. وحدت نیروهای مترقی دیگر از حدود یک خواستِ دسته جمعی فراگذشته و به یک ضرورت تاریخی برای جامعه افغانی مبدل شده است. آن شمار از رفقا و دوستانی که با حسن نیت و خوشبینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری را منتظر بودند، به یقین اکنون احساس سرخورده گی می کنند.

وضع فاجعه بار سیاسی ـ امنیتی و اقتصادی کشور نیازمند یک تحول بنیادی است. این تحول صرف با حضور یک نیروی سیاسی واقعاً مردمی و دموکرات قابل تصور است. ما دیگر فرصت زیاد دراختیار نداریم. یا درماه های آینده کنگره وحدت احزاب و سازمان های مشمول ایتلاف و احیاناً دیگر نیروهای مترقی علاقه مند به وحدت را دایر میکنیم؛ یا اعتبار خود را به حیث یک مرجع امید جنبش ترقی خواه، کاملاً از دست می دهیم.

میکانیزم تدویرکنگره دو سال و چند ماه پیش به تصویب اکثریت اعضای ایتلاف رسید و جلسات مشترک هیات رییسه با رهبری سازمان های مشمول ایتلاف در این باره دایر گردید. اعتبار آن میکانیزم که پس از یک سال مشوره تدوین شده بود و تایید اکثریت سازمان ها را کسب کرده بود، کاملاً پا برجاست.

امیدوارم که در نخستین جلسه هیئت رییسه که تحت ریاست داکتر صاحب غیور دایر می گردد میکانیزم گذار ایتلاف به حزب واحد تصویب گردیده، کمیسیون برگزاری کنگرۀه وحدت تعیین گردد.

به امید برپایی یک حزب نیرومند خدمتگزار مردم افغانستان.

از توجه تان تشکر

بامداد ـ اجتماعی ـ ۵ /۱۵ ـ ۱۵۱۱