معلمین عزیز ، گرانقدر و زحمتکش کشورم روزتان مبارکباد!

 

زلیخا پوپل

اولتر از همه باید بدانیم که مفهوم و هدف معلم چیست؟ معلم خوب کیست؟

معلم ،معمار قلب هاست ؛ و بذر نور در دلها می افشاند. قدردانی و تجلیل از روز معلم ، قدردانی از باغبانی است که هر صبح ، سبدی از صمیمت با خود در صنف می برد و با انگشتان مهربان خویش برشاخه های قلب های فردا ها را پیوند می زند .معلم را توقع نام و نان نیست .این گمنام ،هر روز از تنور داغ جانش هزاران نان بر سفره گرسنه دل ها می بخشد و ازاعماق قلبش هزاران مشک به خیمه های عطش میرساند تجلیل از معلم سپاس از انسانی است که هدف و غایت آفرینش را تامین ، وسلامت امانت هایی را که به دستش سپرده اند تضمین میکند.

آموختن ، تنها مورد تاکید نیست بلکه بسیاری از فرزانه گان همچون: سقراط ، افلاطون، نیوتن و... نیز براهمیت آن صحه گذاشته اند. انسان آگاه با انسان نا آگاه مساوی نیستند کسی که بدون آگهی گام در راهی میگذارد و عملی را انجام میدهد  به بیراهه رفته و هر چی دراین بیراهه پیش آید از مقصد خویش بیشتر فاصله میگیرد؛ شاید به همین دلیل است که بزرگان میفرماید: «هیچ گنجی سودمند تر از علم نیست، در فراگیری آن بکوشید که فراگرفتنش نیکوست.»

اساسی ترین نشانه معلم خوب ، برخورداری او از سوز و گداز « انسان سازی» است  معلمین عاشق تربیت و جامعه سالم هستند قوی ترین انگیزه در یک معلم شوق انسان سازی اوست .معلم بودن تنها در انحصار معلومات نیست،بلکه افزون بر معلومات و تخصص هر معلم هنر آموزگاری  را بداند : « یعنی یک آموزگار با ید هنرمند باشد » با شاگردانش با کدام زبان تکلم نماید شیوه های برخورد را بلد باشد چگونه ارتباطات سالم درسی را با شاگردان داشته باشد بهره گیری از فنون علم روانشاسی  با قدرت و مهارت امواج  پرطلاتم صنف را آرام بسازد تسلط و توانایی اداره  بر شاگردان را داشته باشد. چنانچه که در خصوصیات تک تک شاگردان رفتار خاصی اتنخاب نماید.  رعایت به این اصول معلمی را «هنر معلمی» میگویند.

لازم میدانم بگویم که یک معلم خوش خلق، فروتن و مهربان شاگردان را گرویده  اخلاق نیکوی خود نموده و از حرکات و کردار آموزگار می آموزند. داشمندان واقعی ویژه گی های خاص دارند: « دانش قوی، بینش خوب، حلیم و بردبار، سکوت و آرامش و وقار». کسانیکه ذخیره علم و دانش بیشتر را دارند عقل و خرد شان  قدرت کنترول نفس آنها نسبت به دیگران بیشتر است .

روابط عاطفی معلم خوب صمیمت و نزدیکی با شاگردان را بیشتر میسازد که سبب جدایی شاگرد از معلم نمی گردد. معلم متواضع با فروتنی خود بسیاری دشواری های فکری و روحی شاگردان را حل مینماید .یعنی یک معلم خوب برای شاگردانش حلال مشکلات باشد نه مشکل ساز.

ابزار اصلی کار معلم ، گفتار و سخن اوست.  نیکو صحبت کردن و گفتار گیرا و پر جازبه معلم تآثیر بیشتر از یک اتم را بالای شاگرد دارد. چنانچه تحولات بزرگ جهان توسط کسانی صورت گرفته که دارای بیان قوی بوده اند. اهمیت شیوه سخن گفتن برای معلم ، کمتر از توان علمی او نیست  داشتن شیوه نگارشی خوب نیز برای معلم لازم و از نظر اهمیت درجه سخن گفتن را دارد زیرا تهیه جزوه ها ، طرح سوال ها برای امتحان و... به روش نوشتاری خوب نیاز دارد.

 رکن  اساسی تعلیم و تربیه، فکر کردن است که از اهمیت فراوانی برخوردار است چنانچه گفته اند « هیچ دانشی هم چون اندیشیدن نیست.»  ازین رو معلم میتواند روحیه مطالعه و تفکر را در شاگردان ایجاد نماید .

معلم خوب در حد آگهی بلند بردن سطح دانش خود لازم می افتد تا همراه با زمان و پیشرفت علوم بر دانش خود بیافزاید استفاده از تجارب دیگران در زمینه تدریس برای معلم مفید است و بر معلومات اومی افزاید نیوتن کاشف جازبه زمین میگوید :«  علت ترقی من در کار ها این بود که روی شانه های غول علم استادم و جهان را بهتر نگریستم.» همچنان لازم است یک معلم موفق ،از فراگیری مهارت های آموزشی نوین غفلت نورزد . یعنی معلم خوب همیشه مطالعات آفاقی جهت ارایه پاسخ به شاگردان داشته باشد. یک معلم خوب دارای پلان درسی منظم و آماده گی کامل است یعنی بدون آماده گی داخل صنف شدن به ضرر و نقص و شرمساری معلم است.

موفقیت های مزید برای همه معلمان سرزمینم !

بامداد ـ اجتماعی ـ ۱/ ۱۵ـ ۲۵۰۵